Slyšte, lidé!: Profil Davida Bowieho
Britský zpěvák David Bowie vydal po desetileté pauze nové album The Next Day. Nejen jemu, ale i Bowieho starším nahrávkám jsme věnovali pořad z cyklu Slyšte, lidé!, uvedený 4. května 2013. Reprízu si můžete poslechnout v úterý 7. května od 16.55 a pořad najdete také v našem audioarchivu.
Nové album Davida Bowieho The Next Day, první po deseti letech, vznikalo v utajení a zpěvák k němu odmítá poskytovat rozhovory. A když se jej hudebníci ve studiu ptali, jak budou tak složitě vyprodukovanou hudbu hrát živě, odpověděl: „Nebudeme ji hrát.“ Dokonce se spekulovalo, že se Bowie rozhodl už nikdy v životě nekoncertovat, ale pravda je prý taková, že pouze nechce uspořádat žádné koncertní turné k tomuto novému alba a že se chce dál věnovat především práci ve studiu. Je to zajímavé zvlášť v době, kdy se řada jiných umělců soustřeďuje více na živé hraní než na natáčení ve studiu. Ovšem ohlasy na nové album jsou velmi kladné a byla by určitě škoda toho nevyužít. Ostatně všechna alba ze zpěvákovy dlouhé umělecké kariéry stojí za poslech. „Svou vysoko nasazenou laťku David Bowie nijak zásadně nepodlezl ani ve svých umělecky nejspornějších chvilkách,“ soudí v článku pro Lidové noviny Jindřich Göth.
The Next Day je Bowieho třicáté album. První singl vyšel v lednu 2013 přesně v den zpěvákových 66. narozenin, album samotné se na trhu objevilo v březnu. Že pracuje na nové nahrávce, Bowie do poslední chvíle tajil a slib mlčenlivosti mu prý museli podepsat i spolupracující muzikanti a další personál. Vydání alba bylo o to překvapivější, že v minulých deseti letech zpěvák naznačoval, že jej hudba už nebaví a že toho v minulosti už řekl dost.
Vedle hudby se Bowie v minulosti proslavil i přesahy své tvorby do dalších kulturních směrů, ať už jde o módu, životní styl nebo sci-fi. V tomto ohledu stojí za pozornost legendární album z počátku 70. let The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars. Nahrávka a její obsah stály na příběhu mimozemšťana, který spadl na Zemi a založil zde rockovou kapelu. Do osoby tohoto mimozemského vyslance se v té době na koncertech stylizoval sám Bowieho. Producent alba a zvukař Ken Scott po letech vzpomíná: „Jestli to působí naivně? No ano, ale taková byla doba. Prostě najednou tu byl glam rock, který jsem bral jako dětskou hru a nebylo to příliš vzdálené jiným fantaziím. Později jsem četl spoustu až metafyzických výkladů Ziggyho, přitom to v podstatě byly jen normální písně, které měly nějaký směr a byly do něčeho zabalené.“ Mimozemšťan Ziggy Stardust žil i několik dekád po vzniku slavného alba. V roce 2000 například zpěvák a skladatel plánoval, jak na internetu zřídí Ziggyho svět, představí svým fanouškům mimozemšťanovu matku a vůbec oživí tento svůj paralelní vesmír.
Je obecně známé, že David Bowie je – nebo že především v 70. letech byl – velmi výstřední postavou. Jeho styl, nejen hudební, ale i vizuální, odstartoval na britské scéně módu už zmíněného glam rocku. „Barevný přeliv vlasů, síťové punčochy, ani muž, ani žena, s až mimozemským nádechem,“ popisuje po desetiletích jeden český hudební časopis. Autor článku, znalec historie rockové hudby Vojtěch Lindaur, dokonce soudí, že právě kvůli výstřednosti Davida Bowieho glam rock coby hudební styl nepronikl v takové míře do konzervativnějších Spojených států. Sklon k teatrálnosti si však Bowie pěstoval od nejútlejšího věku. Od šesti let vyrůstal na předměstí Bromley, kde začal zpívat ve školním sboru. „V devíti pak na besídkách udivoval nejen svým zpíváním, ale zároveň k jeho věku divnými tanečními kreacemi. Učitelé o něm začali říkat, že je to velmi umělecké a překvapivé,“ píše Vojtěch Lindaur.