Händelovo oratorium a kantáta
V čase velikonočním se ještě jednou ohlédneme za tvorbou Georga Friedricha Händela, jehož dvousté šedesáté výročí úmrtí jsme si připomněli na Květnou neděli. Tentokrát budeme vybírat z jásavých skladeb.
Pro sváteční Koncert vážné a duchovní hudby jsme připravilii jedno z jeho oratorií, dvě kantáty a concerto grosso. Na Boží hod je jistě nejpříhodnějším Händelovým oratoriem dílo z roku 1708 nazvané „Vzkříšení našeho Pána Ježíše Krista“. Na rozdíl od známého oratoria Mesiáš (které sleduje celý Kristův život) zaměřil se zde Händel pouze na jedinou událost – vzkříšení. Vedle biblických postav, kterými jsou: Jan Evangelista, Marie Magdaléna či Marie Kleofášova, tu vystupují i anděl a ďábel. Jednotlivé role rozdělil Händel sólistům - pěvcům. Anděla přednese Lisa Saffer, ďábla uslyšíme v podání Michaela George, sopranistka Judith Nelson ztvární roli Marie Magdalény, mezzosopranistka Patricia Spence se představí jako Marie Kleofášova a roli svatého Jana evangelisty obsadil tenorista Jeffrey Thomas. Sólisty doprovodí Philharmonia Baroque Orchestra, který řídí Nicholas Mc Gegan. Oratorium budeme vysílat celé, nezkrácené.
Po jeho doznění jsme zařadili ještě dvě kratší velikonoční skladby, které nám zazpívá anglická sopranistka Emma Kirkby. Kantátu „O Qualis De Coelo Sonus“ , Ó, jaký zvuk z nebe! a moteto „Coelestis dum spirat aura“.
Tečku za svátečním Koncertem vážné a duchovní hudby udělá Concerto grosso opus šest, číslo šest, g moll, katalogové číslo 324, rovněž z tvorby Georga Friedricha Händela.