Folklorní okénko: představujeme Luhačovické Zálesí
Ve Folklorním okénku Vás tentokrát pozveme na setkání s etnografkou Blankou Petrákovou z Muzea Luhačovice. Představíme Vám etnografický region Luhačovické Zálesí, soubor Malé Zálesí, cédéčko Láska na Zálesí i publikaci Svatba na Zálesí. Poslouchejte ve středu 5. prosince v 16.55 nebo krátce po půlnoci z neděle na pondělí.
Než se zaposloucháte do Folklorního okénka, seznamte se s regionem Luhačovické Zálesí.
Kompletní informace najdete na www.folklorweb.cz!
Nahlédněte také na internetové stránky souboru Malé Zálesí: www.malezalesi.avonet.cz
Luhačovické Zálesí (pro folklorweb zpracovala Dr. Blanka Petráková)
Zeměpisné vymezení
Oblast jihovýchodní Moravy v okruhu lázeňského města Luhačovice, ležící na hranicích regionů Valašska, Slovácka a Hané. Luhačovické Zálesí je typickou přechodovou oblastí, ve které se střetávaly prvky lidové kultury horského typu s vlivy nížinných oblastí. Výsledkem je vznik lidové kultury s osobitými rysy, které odlišují Luhačovické Zálesí od jiných etnografických oblastí.
Historicko-národopisné vymezení
Na základě podobné etnická skladba obyvatelstva, přírodních podmínek, hospodářsko výrobních předpokladů, sociálních podmínky a další faktorů, ovlivňující všechny projevy lidové kultury, provedl počátkem 20. století profesor Antonín Václavík, rodák z Pozlovic a zakladatel moravského národopisu vymezení Luhačovického Zálesí jako samostatného národopisného regionu. Do toho regionu zařadil celkem 26 obcí v okolí Luhačovic.
Lidová hudba
Typickým je pro Zálesí výskyt vysokého počtu tanečních písní, především k točivým tancům. Hojně se zde zpívaly také halekačky. Přestože se jedná o přechodovou oblast, lidovou píseň zde ovlivňuje především prvky slovácké a valašské.
Doprovodná hudba na Zálesí bývala dudácká, oblíbená však byla zvláště cimbálová muzika. Ještě v polovině devatenáctého století zde byl rozšířen typ malého přenosného cimbálu.
Lidové tance
K nejstarším a nejpůvodnějším tancům na Moravě patří točivé tance. Jejich zástupcem je na Zálesí točená-sedlcká. Byla zde však zastoupena i mladší vrstva tanců - tance figurální a to jako pestré pohybové skladby. Většinou jde o tance párové, tančené po obvodu kruhu, výjimečně v řadě nebo do kříže (šotyšky, a velká škála řemeslnických tanců). Ještě v průběhu 50.let bylo na Zálesí zapsáno na 50 jednotlivých druhů figurálních tanců.
Kroj a výšivka
Lidový oděv na Luhačovickém Zálesí náležel v minulosti k horskému typu a využíval podomácku zpracované materiály jako sukno, konopné a lněné plátno. Postupně přejímal kupované materiály a nové, nížinné prvky. Vynikající úroveň má zdejší výšivka, uplatňující se nejen při výzdobě lidového kroje, ale i na vzácných a starobylých obřadních plachtách. Součástí svátečního kroje byl v polovině devatenáctého století také modrotisk, produkovaný v místních i vzdálenějších dílnách.
Jste ochotni poskytnout nám svou fotografii vhodnou k tomuto článku? Napište nám!
Literatura
- Luhačovské Zálesí, Antonín Václavík (Praha 1930)
- Záleské písně z okolí Luhačovic, Josef Černík (Praha 1957)
- Záleské tance I. Tance točivé, Zdeňka Jelínková (Brno 1977, Ostrava 1980)
- Záleský zpěvník, Jiří Pajer (Březůvky 1990)
- Národopis lidu Českoslovanského - Díl I. Moravské Slovensko (Praha 1922)
- Vlastivěda moravská - Země a lid. Svazek 10, Lidová kultura na Moravě (ÚLK ve Strážnici, MVS v Brně 2000)
- Lidové kroje z České republiky (Dějiny odívání), J. Langhammerová (Nakladatelství Lidové noviny 2001)
- Lidová architektura v Československu, V. Mencl (Academia Praha 1980)
- Lidové stavby - Architektura českého venkova, J. Škabrada (ARGO Praha 1999)