Slyšte, lidé! – Homerecords.be – 20 let belgického vydavatelství

Pořad v souvislostech
Homerecords – 20 let belgického hudebního vydavatelství
Budeme vysílat
Hudební výlet do Francie 2025
Sólo pro kytaru 2025
Sólo pro kytaru 2025
Vysílali jsme
Hudební výlet do Francie 2025
Hudební tváře Erika Rothensteina
Hudební tváře Erika Rothensteina
Audioarchiv
Belgické hudební vydavatelství Homerecords si na podzim 2024 připomnělo dvacet let své existence. Náš kolega Milan Tesař byl jako čestný host pozvaný na oslavy, které se konaly v říjnu v Lutychu. O zážitcích bude hovořit a vybrané nahrávky z posledních z katalogu Homerecords z posledních pěti let bude vybírat v rámci svého týdeníku Slyšte, lidé! Premiéra 7. prosince 2024.
V úvodu pořadu si budeme hrát z alba Gloom, které v roce 2021 společně natočili íránský hráč na perkuse Afra Mussawisade a nizozemský pianista Jeroen Van Vliet. Vedle akustických nástrojů na něm hraje výraznou roli elektronika a syntezátory. Afru Mussawisadeho můžete znát i z dalších mezinárodních projektů a my si jej dnes představíme ještě jako člena tria Bará. Jeho spolupráce s pianistou Van Vlietem začala už v roce 2009, kdy spolu krátce působili ve skupině Sikeda. Znovu se sešli v roce 2018, kdy jako duo vystoupili v nizozemském Austerlitzu.
Album s názvem Pendulum natočila v roce 2024 belgická akordeonistka Sara Salvérius se smyčcovým kvartetem SunSunSun. Album obsahuje Sařiny vlastní skladby, ve kterých se však autorka inspirovala jednak vlámským folklorem, jednak komorní vážnou hudbou. Právě pro svou schopnost spojit různé žánry může hudebnice zaujmout i milovníky folku a popu, stejně jako ctitele klasické hudby.
Pod albem Aynaabé je podepsaný senegalský hráč na jednostrunné housle riti Issa Sow. Druhým důležitým aktérem je jeho krajan, zpěvák Abdou Camara. V některých skladbách pak účinkuje belgický houslista Wouter Vandenabeele, kterého si blíže představíme v souvislosti s jeho jiným projektem.
Belgická skladatelka a violoncellistka Claire Goldfarb natočila v roce 2021 album Little Drops. Jedná se vlastně o představení pro děti, které mělo svou koncertní premiéru už v roce 2016. Koncert, respektive jeho záznam kombinuje prvky lidové, klasické a soudobé hudby s využitím violoncella, hlasu a rytmu. Součástí představení je také vizuální prvek – plakát s 32 obrazy, které si diváci mohou prohlížet, stříhat, uspořádávat a přetvářet.
Belgicko-mexické duo Celmaca tvoří Osvaldo Hernandez Napoles, který hraje na různé strunné nástroje a perkuse, a Patricia Hernandez Van Cauwenberge, která hraje také na perkuse. K nim se na novém albu Cantos bebida y muerte přidal ještě houslista a kontrabasista Sébastien Taminiau. Patricia pochází z Belgie, zaměřuje se především na klasický a současný tanec, ale věnovala se například také africké hudbě a studovala taneční kulturu původních obyvatel střední a Severní Ameriky. Osvaldo se narodil v Mexiku. Nyní žije už téměř 25 let v Belgii, kde platí za předního odborníka na latinskoamerickou hudbu. Vyučuje například hru na brazilské a peruánské rytmické nástroje. Název dua Celmaca pochází z aztéckého jazyka nahuatl a znamená „pobavit“ nebo „potěšit“. Jejich nové album nás zve k oslavě života a cestování. Mezi 11 písněmi na albu najdeme mimo jiné písně pracovní, odkazy na mýty a také staré příběhy z různých zemí.
Belgický houslista Wouter Vandenabeele v roce 2021 natočil album s názvem Chansons pour les oiseaux qui ne savent pas voler, tedy Písně pro ptáky, kteří neumějí létat. Jeho hlavním hudebním partnerem je Tom Theuns, hráč na kytary a další strunné nástroje, jako je například mandocello. A dále na albu hraje například Bao Sissoko ze Senegalu na africký strunný nástroj zvaný kora. Na albu se spojuje autorská instrumentální hudba s lidovými tanci – mazurkami, gavotami, reely, s balkánskou, bretonskou i africkou lidovou hudbou.
Tom Theuns hraje na různé strunné nástroje – například na mandolínu, kytaru nebo indický sitár –, a dlouhodobě tvoří duo s Aurélie Dorzée, která pro změnu hraje na housle, na violu d’amore nebo na jednoduchý drnkací nástroj psaltérium. Album The Seven Gardens je jejich už sedmým projektem pro belgické vydavatelství Homerecords. Je to dvojalbum s 21 skladbami, rozdělenými do sedmi „hudebních zahrad“. Každá z nich má svou vlastní atmosféru – jedna je folková, jedna barokní, další kabaretní, humorná, orientální, milostná a tropická. Číslovka sedm se však na albu objevuje i v dalších souvislostech. Celkem v písních zazní sedm jazyků – francouzština, valonština, holandština, němčina, angličtina, latina a italština. A texty pocházejí od sedmi různých autorů, počítáme-li v to i členy dua. I počet nástrojů, které se na albu objeví, končí u čísla sedm.
Na jaře 2023 vyšlo album s názvem Music For Shepherds And Sultans, tedy Hudba pro pastýře a sultány. Sešli se na něm kyperský houslista Michalis Kouloumis, belgický hráč na arabskou loutnu Tristan Driessens a katalánská bubenice a hráčka na perkuse Miriam Encinas. Oba pánové spolupracují už od roku 2013, a to především na projektech, které hudebně vycházejí ze středomořského folkloru. Na nové album si přizvali právě Miriam Encinas coby hráčku na tradiční rámové bubny. Album obsahuje autorské skladby, úpravy lidových písní z Kypru a písně z oblasti někdejší Osmanské říše. Žánrově jde o kombinaci prvků folkloru a klasické hudby.
Album s názvem The Musical Threads of the Silk Road, Hudební vlákna Hedvábné stezky, natočil baskický loutnista Ibantuta se svými hosty z různých zemí Blízkého východu a střední Asie. Ibantuta procestoval během jednoho roku celkem 14 zemí, které leží na takzvané Hedvábné stezce, někdejší obchodní cestě, která propojovala Evropu se Středním východem a Čínou. Všude se potkával s místními muzikanty, hráči na typické nástroje jednotlivých zemí. V každé zemi vznikla jedna skladba, zaznamenaná přímo v místních podmínkách. Zároveň k albu vznikly videoklipy a krátké filmy, které prezentují jednotlivé skladby, nástroje a hudební kultury také formou obrazu.
Trio Bará tvoří Afra Mussawisade, dále Baba Sissoko z afrického Mali, který hraje na tradiční loutnu ngoni a zpívá, a konečně belgický hráč na elektrické klávesy Jozef Dumoulin. Trio vzniklo zajímavým způsobem. Mussawisade a Sissoko měli společného přítele, který žil v Itálii, a poprvé se spolu potkali při jeho pohřbu. Protože však o sobě už předtím věděli, velmi brzy se domluvili na spolupráci, a vytvořili nejprve čistě akustické duo. Teprve později se rozhodli obohatit svůj zvuk o syntezátory a další prvky elektronické hudby. Dohodli se tedy na spolupráci právě s klávesistou Jozefem Dumoulinem a sám Afra vedle akustických rytmických nástrojů začal také používat elektroniku. Jako trio od počátku věděli, že nechtějí hrát ani íránskou, ani africkou tradiční hudbu. Jejich cílem je vytvářet nové, moderní skladby a zároveň hledat nové zvukové možnosti.