Sestry Steinovy: Měsíček svítí (recenze CD)

20. října 2009 World music, Recenze Autor: Milan Tesař

Sestry Steinovy sestavily své poslední album z písní pro děti. Přečtěte si naši recenzi a připište svůj názor. Myslíte, že by se se známými lidovými písněmi mělo experimentovat? Jaké úpravy máte vy nejraději?

Sestry Steinovy: CD Měsíček svítíDuo Sestry Steinovy nedávno ukončilo svou činnost. Zůstala po něm tři řadová alba (z nichž nejvýše hodnotím to poslední, Jen děcko se bojí) a jedna specialita – kolekce lidových písní pro děti Měsíček svítí. S ročním odstupem je jasné, že se Měsíček svítí do zlatého fondu českého folku nezapíše, nicméně do fondu stříbrného – nebo aspoň bronzového – by se dostat mohl. Minimálně v oboru písní pro děti.

Sestry Karolina a Lucie na album zařadily 26 většinou velmi známých lidových písniček se stopáží od 30 sekund (Kalamajka) po tři minuty a kousek (Černé oči jděte spát). Při průměrné délce minuta a půl na píseň nehrozí, že byste se nudili. Album naopak trpí roztříštěností a až přílišnou pestrostí. Sestry se totiž nesnažily o jednotný přístup. Některé písně zpracovaly tradičně, jiné moderně a nekonvenčně. Některé zazpívaly samy, do jiných si pozvaly jako hosty malé děti (včetně Luciiny dcery Amálky) a samy ustoupily do pozadí. Album jako celek tak sice trpí absencí jasně čitelné koncepce, nicméně řada jednotlivých úprav stojí za pozornost a za zapamatování.

Sám si nejraději pouštím Tálinskej rybník s bublavým doprovodem kláves. Zajímavý je také minimalistický doprovod v Běží voda běží, moderně jazzová trubka v Dobrú noc, beatbox Na tom bošileckym mostku nebo hudebně odvážná úprava koledy Pásli ovce Valaši. Z písní, ve kterých účinkují děti, dopadla nejlépe úprava Bude zima, bude mráz – opět s hostující trubkou. To je však jen několik příkladů. Celkově je žánrový rozptyl alba obrovský – od klavírní miniatury Láska, bože, láska až po strašidelné intro v Nezacházej slunce nebo elektropop à la Camouflage v Koulelo se, koulelo. Proti tomu všemu stojí neumělý dětský zpěv s flétničkou v Běžela ovečka nebo dokonce žvatlavá recitace Hou, hou, krávy dou.

Tak jako je pestrý hudební doprovod alba, snaží se sestry co nejpestřeji zacházet i se svými nezaměnitelnými hlasy. Jako příklad můžeme uvést přidrzlou To ta Heľpa nebo rádoby laskavou Měsíček svítí, případně kolovrátkovou Široký, hluboký.

Pokud mě někdo řekne, že je „dětské“ album Sester Steinových přeplácané a že se v něm nedá zorientovat, nebudu mu tento názor vymlouvat. Sám jsem si k němu vypěstoval jiný vztah. Beru je jako velmi zajímavou ukázku toho, jak se dá s notoricky známým lidovým materiálem pracovat. Na rozdíl od Honzy Nedvěda, který na svém albu lidové písničky přezpíval jako hospodské odrhovačky – jednu jako druhou – předvádějí Sestry Steinovy pluralitu možných přístupů. Asi málokomu se na albu bude líbit všechno. Ale CD přehrávač má tu dobrou vlastnost, že si posluchač může navolit své oblíbené skladby a poslouchat je pořád dokola. I kdybyste si jich z 26 vybrali třeba jen deset, má toto album smysl.

Rok vydání: 2008
Vydavatel: Indies MG Records
Žánr: lidové písně