Žalozpěv: Demo 2014 (recenze)

Žalozpěv: Demo 2014 (recenze)
26. prosince 2014 Recenze, Folk Autor: Milan Tesař

Tři nové písně vypustila v roce 2014 do světa folková skupina Žalozpěv z Vysočiny – Advent, Chudobín a Modlitbu. Všechny tři nabízí ke stažení zdarma na internetu.

Skupina Žalozpěv se rozhodla nečekat, až bude mít dostatek písní na další plnohodnotné album, a rok po CD Nová úroda (2013) zveřejnila tři nové skladby s názvem Advent, Chudobín a Modlitba.

Advent – vedle například Oborohu další zajímavý pohled na toto opomíjené období roku – zaujme obrazy, které Jiří Nohel vložil do svého textu. Více než dohořelá svíčka nebo slunovrat jako známé atributy předvánočního období stojí za pozornost ohně zažehnuté na nebi (tedy rudá namísto obvyklé bílé) a především verše „ve stodolách LÁME se čas / LÁME se chléb v tom prostém domě“ – tedy úplně obyčejné sloveso, které však svým dvojím užitím roznítí posluchačovu fantazii. Píseň stojí na jasném zvuku baskytary, houslových melodiích, střídání rytmizovaného zpěvu Jiřího Nohela se sbory a rytmu hraném klávesami. Všechny tyto prvky se v písni promyšleně střídají, strhávají na sebe pozornost a opět se ztrácejí. Výsledkem je dramatická skladba, jedna z nejlepších, které u nás v poslední době o adventu vznikly.

Klidnější, v dobrém smyslu nostalgičtější, je Chudobín – o lednových mracích a podzimních ocúnech, o tajemství léta, o vzpomínání a starém příběhu. Příběh obce Chudobína, zaniklé při budování vírské přehrady, je v textu pouze naznačen. Nepoučený posluchač vlastně vůbec nemusí dešifrovat, k čemu se ten „starý příběh“ vztahuje, ale to vůbec nevadí. I sama o sobě je píseň pěkná a poetická a celkově zapadá do repertoáru Žalozpěvu, postaveného na opěvování krásy krajiny a sepětí člověka s půdou („Jak jsem k té zemi srdcem přikován“). Sólový zpěv Petra Novotného, nejzkušenějšího a především nejstaršího člena Žalozpěvu, podtrhuje důvěryhodnost sdělení.

U písně Modlitba mám v úvodu naopak se sólovým zpěvem trochu problém – kvůli drobným řečovým vadám, které mohou při poslechu zbytečně odvádět pozornost od textu. Ten je tentokrát jasně namířen vzhůru, přičemž jednotlivé invokace, jednotlivá poděkování jsou formulována trochu jinak než například ve slavné písni Karla Kryla. Žalozpěv (přesněji autor Jiří Nohel) děkuji například „za kůrku chleba na mém stole, za slaměné lože“. Opět zde tedy máme odkaz ke „starým příběhům“, k reáliím, které jsou pro většinu z nás – alespoň ve městech – dávno minulostí, ale které v prostém prostředí Vysočiny mnohde přetrvávají. Podobně jako předchozí píseň stojí i Modlitba po hudební stránce především na klavíru (klávesách) a houslích. Spojení melodického a harmonické nástroje se dokáže rozvinout v mezihrách a přitom ponechá dostatečný prostor pro zpěv.

Tři písně, které Žalozpěv vypustil v roce 2014 do světa, jsou dokladem toho, že kapela nezahálí. A především pak potvrzením toho, že na poli autorského akustického folku se pomalu, ale jistě dere na špici. Pokud Žalozpěv ještě neznáte, opravdu jej doporučuji vaší pozornosti.

Demonahrávka
Rok vzniku: 2014
Celkový čas: 9:13