Xindl X: Čecháček made (recenze)

2. ledna 2015 Recenze Autor: Milan Tesař

Čtvrté album Ondřeje Ládka alias Xindla X se ohlíží mimo jiné za 25 lety svobody u nás. Najdeme na něm i písně o nárůstu extremismu, o nespokojenosti i o prasatech, která přejíždějí Vietnamce. A také o tom, že když se jen smějeme ďáblovým vtipům, neznamená to, že ještě nejsme jeho přátelé.

Od roku 2008, kdy zvítězil na folkových festivalech Porta a Zahrada, vydává Xindl X nová řadová alba v pravidelných intervalech dvou let. Po hudební stránce se od modelu „písničkář s vlastní doprovodnou kapelou“ propracoval k verzi „součást popové kapely“ a zvlášť jeho předposlední album Lá§ka mi po hudební stránce přišlo nezajímavé. Ruku v ruce s tím šel pocit, že i břitkých textařských nápadů ubývá, že se Xindlova tvorba rozmělňuje a že už asi s ničím zásadním nepřijde. Rok 2014 však přinesl „šťastnou“ konstelaci témat – objektivních (25. výročí svobody v kontrastu k velkému množství lidí, kteří tvrdí, že „za komančů bylo líp“) i subjektivních (Ondřej Ládek alias Xindl X se dostal do „blbýho věku“, kdy „včera mi bylo málo, dneska je mi moc“). Výsledkem je silná autorská výpověď, která má daleko k plochému kazatelství nebo hiphopové naštvanosti. Xindlovy písně sice obsahují i vulgární slova (někdy možná zbytečně), originální rýmy sem tam postrádají vypovídací hodnotu a se slovním přízvukem autor zachází víc jako rapper než jako písničkář. To vše je ale jenom podhoubí, z kterého rostou solidní písně, které nejen zaujmou a pobaví, ale především nabízejí dostatek prostoru pro přemýšlení.

Xindl X na svém čtvrtém albu přichází s několika zásadními tématy. Tím nejdůležitějším, které zakomponoval do názvu desky, je čecháčkovství, zde spojené s nostalgií po totalitním režimu, kdy bylo líp: „Zavřeli ti jednotu, ať jdou k čertu / Teď jako pako bloudíš po Albertu / Jseš tu už celej den a nemáš fintu / Jak mezi regály najít cestu ven z labyrintu.“ Téma rozvíjí píseň Když k nám přišla svoboda: „Pomohla nám od uzdy a od opratí / A teď jsme jako kastráti.“ A protože nevíme, co si se svobodou počít, svoboda „s pláčem zdrhla“ a uvolňuje místo dalším přístupům. O nich Xindl zpívá v Naší partě (drsný obraz hochů s „bombry na ramena“, kteří tvrdí, že „bílá je bílá“ – jako by před námi vyvstávaly hity skupiny Orlík), v Kazateli (narážka na kouzelníka Žito, alter ego Daniela Landy, někdejšího zpěváka rasistického Orlíku, je spojovacím můstkem s Naší partou) a zcela jinak ve Velkém Vontovi a v závěrečné písni Prase (v nich už nejde o extremisty, ale o politiky – „Byl jsem zvolen / Národ zaslouží si mě“ – a o bohatá prasata, která mohou „cestou k bance přejíždět Vietnamce“). V metaforické rovině všechna tato témata shrnuje píseň Já a ďábel – o člověku s pevnou páteří, který se domnívá, že když se jen zasměje ďáblovým fórům, není ještě jeho kámošem.

Vedle této základní linie přináší Xindlovo album i další témata: Barbína odkazuje k Ondřejově starší tvorbě a do kontextu „angažovaného“ alba příliš nezapadá. Cudzinka v tvojej zemi v jednom plánu doplňuje historické reminiscence o nostalgii po rozpadu federace, v plánu druhém pak jde o dobře napsaný duet bývalých partnerů, do kterého si Ládek výborně vybral kolegyni, mladou písničkářku Mirku Miškechovou, mimochodem velkou obdivovatelku jeho písní. V blbým věku je dobře napsaná píseň o věku, kdy člověk už není mladý a ještě není moudrým starcem. Škoda jen neustálého opakování refrénu, které píseň – nesledujeme-li zrovna povedený animovaný klip – zbytečně natahuje. A To je můj dům je Xindl X v nezvykle zjihlé a zralé poloze – píseň o úkrytu pro duši, o tajné skrýši a špíně na dlaních, která jednou „zbyde napořád“.

Tolik texty, o kterých jde u Xindla v první řadě. Hudba je na první poslech popová (V blbým věku) nebo poprocková (Cudzinka v tvojej zemi), ale v rámci žánru rozhodně ne nezajímavá. Hra kláves v Kazateli (Dalibor Cidlinský jr.), trylky klarinetu a vůbec dechová sekce v Orlovi mezi supy nebo mírně industriální bicí v úvodním Čecháčkovi jsou příjemné bonusy, které nutí k dalším a dalším poslechům. Navíc ten, kdo Xindla stále vnímá jako vítěze Porty a Zahrady, má k dispozici druhý disk. Na něm najde tytéž písně v akustických verzích. Sám ale musím říct, že mě pop Xindlovy kapely nakonec baví. Unplugged disk si tedy téměř nepouštím. Bicí a další nástroje by mi totiž chyběly.

Vydavatel: Universal
Rok vydání: 2014
Žánr: pop
Celkový čas: 47:55 + 46:19 (bonusový unplugged disk)

www.xindlx.cz

NyníOdpolední proud
Píseň: Jako Samuel (1998); Interpret: Kroupová Kamila - zpěv, Hammer Rudolf - kytara; Album: Kroupová Kamila, Hammer R., Pravec D: Setkání
14:00Hudební kompas
14:30Odpolední proud
15:00Zprávy ČRo Plus
15:05Odpolední proud
16:00Folklorní okénko
17:00Hlavní zpravodajská...

Hudební výlet do Pobaltí

JUUK_MulkaStabule_obalCDVydejte se s námi za hudbou Litvy, Lotyšska a Estonska.

Regiony

Regiony

Hudební výlet do Francie

kiledjian_the-otium-mixtapeZveme vás na hudební výlet do Francie.

Tri Nguyen – sólo pro dva nástroje

nguyen-tri_duos-aloneVietnamský hudebník Tri Nguyen natočil album pro dva sólové nástroje.

Anketa Album roku 2023 – druhá desítka

krajina-ro_mlhoviny_obalCDPodívejte se na první výsledky ankety Album roku 2023.

Témata Jak se vám líbí

Hansen_studio_2024Podívejte se, co pro vás chystáme v pořadu Jak se vám líbí.

Partneři

Harmonie_logo_velke_web

Darujte Proglas!