Viktor Sodoma & Gomora: Svítání (recenze CD)

24. září 2018 Recenze Autor: Milan Tesař

Výběr s názvem Svítání zachycuje spolupráci zpěváka Viktora Sodomy a skladatele a dirigenta Václava Zahradníka především v letech 1969–72 – tedy v období mezi Sodomovou dráhou zpěváka bigbítových skupin Flamengo a Matadors a léty jeho kolovrátkových hitů s texty Františka Ringo Čecha. Přečtěte si naši recenzi.

Viktor Sodoma patří mezi interprety, kteří se od bigbítu postupně prozpívali ke střednímu proudu. Známe jej jako výborného zpěváka skupin Flamengo a především Matadors, ale také jako pěvce, který interpretoval kolovrátkový text Františka Ringo Čecha o žárlivém papouškovi kakadu nebo slova téhož autora o tom, že „až na mě zavolá ta, která růži má, řeknu: Ty jsi ta pravá“. Jenže Sodoma, kterého v části jeho dráhy doprovázela skupina pojmenovaná vtipně Gomora, není černobílý. Jeho repertoár z let 1969–72, na kterém se výrazně podílel skladatel a dirigent Václav Zahradník, má blízko ke střednímu proudu, a přitom v řadě případů neztrácí nic z bigbítové energie a neklesá pod laťku vkusu. Tyty písně, většinou s texty Michaela Prostějovského, případně Vladimíra Poštulky, Miloně Čepelky, Eduarda Krečmara, Pavla Vrby nebo Jiřiny Fikejzové, mapuje kompilace Svítání, kterou sestavil zvukový archeolog a badatel Tomáš Padevět. Jeho zásluhou si tak fanoušek i povrchní posluchač může o Viktoru Sodomovi udělat obrázek mnohem plastičtější než dříve.

Sodoma, spolužák Karla Kryla a Mikiho Ryvoly ze střední keramické školy v Bechyni, měl výhodu zajímavé a přitom poměrně univerzálně postaveného hlasu. V některých momentech připomene oblíbeného vypravěče Petra Nováka, jinde bezstarostného Václava Neckáře a v dalších momentech má naléhavostí blízko k Michalu Prokopovi. Přitom ani jednomu se nepodobá barvou hlasu, ale spíše energií a dikcí. Na kompilaci, která čítá 25 písní, si jej tím pádem můžeme poslechnout jako milého kluka odvedle, jako hejska se zlatým hlasem i jako drzého řvouna. Těmto – a dalším – rolím odpovídá hra Zahradníkova orchestru, který se jednou stylizuje málem do klasicizující role (Padací most), podruhé zvýrazní dechy (Žij fajn), potřetí sladké smyčce (Xenie) a počtvrté nechá vyniknout především vokálům (Já, komorník).

Mezi nejsilnější momenty alba patří jednak méně známé verze písní s pohádkovými motivy, spojených jinak se skupinou Rebels (Šíková Růženka, Hrnečku, vař!, A zazvonil zvonec), ale třeba také úvodní Řeka Mů a vůbec další skladby, ve kterých zpěvák sebe nebo objekty svého zájmu vtěluje do rolí z pohádek nebo příběhů (Padací most, Byl to malíř, Já, komorník nebo Rusalky).

Album Svítání zachycuje Viktora Sodomu těsně před obdobím jeho spoluprací s Františkem Ringo Čechem a částečně již v té době. Je důkazem toho, že si pop music na počátku 70. let, tedy v době počínající normalizace, stále ještě držela nesporné kvality, spojované jinak s předchozí dekádou. V současné době Sodoma, který například v 80. letech zmizel ze scény a zpíval po zahraničních barech, koncertuje jako host skupiny George & Beatovens a připomíná především písně z éry Matadors. I jeho epizodní spolupráce s Václavem Zahradníkem však stojí za připomenutí a je moc dobře, že Tomáš Padevět tuto kompilaci pozapomenutého materiálu vydal.

Vydavatel: Tomáš Padevět
Žánr: pop
Celkový čas: 80:03