Tichá dohoda: 25 let – Největší hity Live! (recenze CD)

14. července 2012 Recenze Autor: Milan Tesař

Skupina Tichá dohoda v čele s kytaristou Danem Šustrem a zpěvačkou Blankou Šrůmovou oslavila v roce 2011 čtvrtstoletí od svého vzniku. Z narozeninového koncertu nyní vzniklo album, které obsahuje zásadní hity i méně známé skladby z repertoáru kapely.

Skupina Tichá dohoda uspořádala 8. prosince 2011 velký koncert v pražském KC Vltavská u příležitosti 25 let do svého vzniku. Oslava to byla obří nejen délkou (hrálo se prý téměř tři hodiny), ale i sestavou: vedle protagonistů Dana Šustra a Blanky Šrůmové a současné rytmiky (Václav Šváb, Michal Šerák) se na pódiu vystřídali další čtyři bývalí členové kapely a čtyři hosté. Hodinu a čtvrt dlouhý sestřih z koncertu vyšel nyní na CD s trochu kostrbatým, ale výstižným názvem 25 let Největší hity live!

Tichá dohoda byla zvláště v první polovině 90. let velmi progresivní kapelou. Ve svých největších hitech (Kotva & kříž) se zvukem blížila tehdejší britské kytarové scéně a později – podobně jako některé ostrovní „kytarové“ skupiny – se nevyhýbala ani vlivům elektronické taneční hudby. Na druhou stranu byl v tvorbě Dana Šustra vždy přítomen punkový prvek, trocha zemitého blues (ale opět spíše bílého, britského) a odkaz Beatles (skrytý například v názvu Šustrovy autorské skladby Come 2gether, která aktuální koncertní album otevírá, nebo možná i v titulu Večírek osamělých srdcí).

Jestliže se v roce 2011 Tichá dohoda pokusila zavzpomínat jak na své čistě rockové začátky, tak na pozdější zvukové experimentování – a přitom udělat pár žánrových odboček – docela se jí to povedlo. Pouze s drobnou výhradou, že hudba od 90. let opět pokročila a že dnes asi písně Dana Šustra nebude nikdo vnímat jako progresivní. Naopak, a v syrové koncertní verzi zvlášť, působí jako pevně zakořeněné v nejlepší tradici rockové hudby. Pokud Tichá dohoda svým koncertním albem něco rozdává měrou vrchovatou, je to v první řadě energie – a určitě ne hudební a zvukové novátorství.

Největší hity Tiché dohody jsou naprosto typické koncertní album se všemi klady i nešvary. Nevýhodou je místy neuhlídaná intonace (často při společném zpěvu obou protagonistů v refrénech), drobné artikulační nepřesnosti (začátek Kotvy & kříže, „polykání“ některých předposledních slabik v Marionetě – ovšem na koncovky si Blanka Šrůmová dává pozor!) a v závěru desky zřetelná „únava materiálu“. Výhodou je už zmíněná energie, kterou se v tomto případě vzácně podařilo dostat z pódia na CD. K dalším kladům počítám nadhled a lehkost, s jakými se kapela ke svým dávným písním vrací. Ne všechno ze zpěvníku Tiché dohody dodnes přežilo jako trvalky, některé písně by se možná daly označit za dávno vyšlé z módy. Jenže jakmile uslyšíte, jak si Blanka s Danem i ostatní muzikanti jednu skladbu za druhou užívají, přestanete se pitvat ve frázích a akordech a nikoli Tichá, ale hodně hlasitá dohoda vás strhne na svou stranu.

Album obsahuje většinu písní, které bychom na výběru hitů Tiché dohody čekali. Vedle Kotvy & kříže a Marionety nemůže chybět Tulák po hvězdách, Cizí pohled nebo posmutněle vánoční Večírek osamělých srdcí. Příjemným zpestřením je Širý proud od Spirituál kvintetu v závěru alba (tedy jako přídavek). Chybí mi zde Víra z alba Underpop a coververze Kainarovy Černé káry, ale je jasné, že na podobných výběrech se vám muzikanti nikdy nezavděčí na sto procent.

Zvuk alba je velmi slušný (až na několik výjimek, mezi které patří zvukově méně zřetelná Nač tě mám) – tedy další klad. Celkově jde tedy o dobré a dostatečně reprezentativní album. Vkusný dárek ke čtvrtstoletí existence.

Vydavatel: Pop Dissident Records
Žánr: rock
Celkový čas: 77:59