Schola brněnské mládeže: Františkovy jesličky (recenze DVD)

23. prosince 2011 Recenze Autor: Milan Tesař

Záznam vánočního pásma Scholy brněnské mládeže (SBM) Františkovy jesličky vyšel v roce 2010. O rok později se k němu vracíme, protože toto koncertní DVD s řadou dalších materiálů (video dokument, zpěvník, mp3) není jednosezónním zbožím. Známé koledy i klasické vánoční písně v aranžích současných českých autorů vám mohou zpříjemnit i příští Vánoce.

Schola brněnské mládeže pod vedením čerstvého absolventa oboru dirigování na JAMU Štěpána Policera má na své pomyslné pažbě několik zářezů včetně povedených CD moderní křesťanské hudby Kolínské ozvěny (2005) a KOMpliment BOhu (2007) nebo účinkování při papežské bohoslužbě pro mladé ve Staré Boleslavi. Svou klasičtější tvář „SBMka“ představuje na záznamu vánočního koncert z brněnského kostela sv. Janů („U Minoritů), který vyšel před Vánoci 2010 (a zaznamenán byl o jednu sezónu dříve). Františkovy jesličky jsou kolekce dvou disků – první obsahuje záznam vystoupení a krátký video dokument Od Betléma k jesličkám, druhý pak zpěvník, písně ve formátu mp3 a jejich karaoke verze.

Samotný koncert, prokládaný průvodním slovem Igora Dostálka (o svatém Františkovi nebo jesličkách), obsahuje 25 písní. Zastoupeny jsou klasické vánoční zpěvy jako Adeste fideles nebo Tichá noc, ukázky z barokního vánočního zpěvníku Adama Michny (Vánoční magnét a střelec, Chtíc aby spal), písně adventní (Z nebe posel vychází) i lidové koledy jako Pásli ovce valaši, A já bača nebo Ejhle chasa naša. Nechybí ani oblíbené coververze vánočních spirituálů od Spirituál kvintetu (Bim bam, Z Betléma se ozývá) a závěr patří samozřejmě hymnickému zpěvu Narodil se Kristus Pán. Tedy repertoár, který každoročně nacházím na řadě především amatérských vánočních CD, která si pořizují jednotlivé farnosti nebo začínající skupiny. O několik pater výše zvolenou dramaturgii nevynáší jen zvolený formát (tedy video a ne pouhý zvukový záznam), ale především fakt, že všechny písně nám SBM předkládá v aranžích současných autorů Martina Jakubíčka, Františka Fialy, Martina Franzeho nebo Luboše Fišera.

Jakkoli tedy DVD obsahuje skladby upravené různými autory, celek působí kompaktně a přirozeně. Až při druhém poslechu nebo pozornějším sledování si divák začne uvědomovat, jak zajímavě například Martin Jakubíček pracuje s dynamikou nebo čím se vyznačuje práce ostatních aranžérů. SBMku tvoří smíšený sbor a kapela, v tomto případě složená především ze smyčcové a dechové sekce, která úspěšně balancuje na pomezí mezi klasickou a „lehčí“ huidbou – viz použití zobcových fléten vedle smyčců nebo zapojení cimbálu do rozvernějších lidových koled.

Vůbec za klad považuji, jak se schole podařilo vyhnout oběma hrozícím extrémům: přílišné vážnosti i „mladické“ rozvernosti. Zvolenému repertoáru, který skutečně sahá od klasiky po rozverné lidové písně, odpovídá vše: od oblečení (dirigent Policer „na vážno“ v obleku, členové sboru ležérněji v jednobarevných košilích různých barev a dívky v různých sukních či kalhotách, muzikanti pak většinou v černých košilích a barevných kravatách) až po úsměvy a gesta při zpěvu, která dostatečně vypovídají o nadšení z hraní a zpívání.

Nedávno jsem si zpočítal, že v souvislosti s prací v rádiu mýma ušima už prošlo na 4000 různých úprav vánočních písní. Františkovy jesličky jsou tedy pouze několika kamínky v této pestré mozaice, a to kamínky možná nenápadnými, protože obsahují hlavně známé koledy (a já se snažím každý rok hledat věci nové, nečekané, překvapivé). Jenže úpravy v podání SBMky jsou jednak vkusné, jednak čisté (i s přihlédnutím k tomu, že jde o živý záznam) a – což posluchači v rádiu bohužel neocení – moc hezky se na ty nadšené mladé lidi dívá. Je vidět, že je zpívání baví a ta radost se přenáší i na diváka.

(Výhrady mám: ke grafickému zpracování obalu a samotného DVD; k tomu, že koncert lze spoustit pouze přes nabídku jednotlivých písní a ne hhed vcelku; a k tomu, že na druhém disku najdeme písně pouze v mp3 a ne v plné audio kvalitě. Ale to všechno jsou pouze drobné detaily.)

Vydavatel: Telepace
Žánr: koledy
Celkový čas: 74:00 + video bonus + zpěvník + mp3