Petr Hromek: Jako zemi slunce (recenze alba)

17. května 2019 Recenze, Folk Autor: Milan Tesař

Písničkář Petr Hromek se nedávno objevil v naší hitparádě s písní Pravda a láska. Přečtěte si naši recenzi jeho alba Jako zemi slunce.

Tři roky po anglicky zpívaném minialbu With My Heart natočil písničkář Petr Hromek nahrávku v češtině – 32minutové album Jako zemi slunce. Spíše nenápadná nahrávka napovídá docela dost o spodních patrech naší písničkářské scény i o úskalích češtiny.

Petr Hromek není žádný naivní začínající písničkář, který se snaží najít rým na lásku a zpívá „o vztazích“. Lásku v jeho písních samozřejmě také najdeme, ale pojí se v nich s havlovskou pravdou, případně slouží jako univerzální nástroj k nutné osobní proměně. Jinými slovy – Petr Hromek se ve své tvorbě snaží podchytit obecné zákonitosti, vyjadřuje svůj názor, zaujímá postoj. A i když jsou aranže jeho písní střídmé (základem je obligátní kytara), nebojí se oživit zvuk nejen kontrabasem, ale i klarinetem (Jan Štícha). Navíc hotovou nahrávku svěřil do rukou povolaného mistra zvuku Kakaxy, který ve studiu 3bees provedl mastering.

Navzdory výše popsaným předpokladům je Hromkovo album stále nikoli v půli, ale spíše někde ve čtvrtině cesty. Ani přes spolupráci s tak dobrým zvukařem se nepovedlo docílit ideálního poměru mezi nástroji a lehce utopeným zpěvem. Samotný písničkář, třebaže zřejmě ví, co a jak chce sdělit, má prozatím problémy s intonací, frázováním i výslovností. Zatímco v anglicky zpívaných písních se tyto – někde drobnější, jindy výraznější – nedokonalosti dařilo zamaskovat, u českých textů bohužel vyniknou. Verše, které by se rýmovat měly a přitom se nerýmují, navíc s ne úplně standardním slovosledem („Naše činy, i ty malé, ovlivňují dění země celé“), srážejí dobře míněné písně pod laťku průměru.

Podobné nedokonalosti byly ještě v 80. letech běžné i u relativně známých písničkářů. Dnes, v době, kdy jsme obklopeni nepřeberným množstvím písní a další a další denně vznikají, rým-nerým „Petře/dveře“ neobstojí. Nestačí mít záměr a vědět, o čem chci zpívat. Je třeba nejprve dokonale zvládnout teorii a osvojit si základní textařské zásady… a třeba si k dalšímu nahrávání pozvat producenta či hudebního režiséra, který poradí, co a proč by se mělo přezpívat. Ty písně mají potenciál a jsou „o něčem“. Jen na formě by bylo dobré více zapracovat.

Celkový čas: 32:17