MMS: Singl

22. června 2005 Recenze, Folk Autor: Milan Tesař

O jedné z nejnovějších kapel na české folkové scéně se už v příslušných časopisech (internetových i tištěných) základní informace objevily. Proto pro úvod pouze připomenu, že trio s moderním názvem tvoří Karel Macálka (jinak kytarista a klávesista "od Vlasty Redla"), Kateřina Menšíková (současná zpěvačka Bokomary) a Stanislav Sýkora (jinak člen skupiny Cech).

Zjednodušeně řečeno hrají MMS klasický folk s velkým důrazem na vokály. Ve skutečnosti však takto stručně jejich singl a potažmo celý repertoár odbýt nemůžeme. Na album MMS budeme ještě čekat, avšak čtyřpísňová ochutnávka mnohé napovídá. Už na první poslech je zřejmé, že si kapela dala velmi záležet na výběru repertoáru. Singl, určený v první řadě pro novináře a pro pořadatele festivalů a majitele klubů, ji představuje v největší možné pestrosti. Všimněme si třeba toho důrazu na vokály. První skladba (Prázdná místa) je postavená na příjemném trojhlasu, druhá (Hvězda) na sóle zpěvačky, třetí (Dáma co nepřijde) na střídání ženského a mužského hlasu a konečně čtyřka (Anděl) stojí na baladickém tichém zpěvu, který připomene irský folklór. Právě tyto různé polohy činí hudbu MMS dostatečně plnou, třebaže je doprovod omezen na relativně málo nástrojů (na druhou stranu dvě kytary a klávesy dokážou nadělat docela dost muziky).

"Plné" jsou písně MMS i po textové stránce. Uvedené adjektivum mě napadlo nejprve při poslechu Prázdných míst s textem Karla Markytána (bývalého Macálkova kolegy z kapely AG Flek, později a dnes Každý den jinak). Ačkoli jde zdánlivě o "obyčejnou" milostnou píseň, použití křesťanské terminologie ("A já jsem tvůj kříž a ty můj / vždyť to znáš") jí dodává na zajímavosti. Když pak pan textař přidá řádek "Zafoukám tichý blues / smutný jak opuštěná místa", je jasné, že k tuctovosti má tato píseň hodně daleko. (Mimochodem zatímco zde je blues zmíněno v textu, po formální stránce se blues dočkáme až ve druhé písni Hvězda.)

Text Hvězdy je také zajímavý. Samotný monolog hvězdy ("Utekla jsem hvězdářům / ze skel dalekohledů") by mě tolik nenadchl, ale refrénem ("Jsem hvězda každým cípem / jak když jabko rozkrojíš / a ty jak pejsek s lipem / hlavu v záklonu a spíš") si mě textař Macálka naprosto získal. Ani slůvko tam není zbytečné.

Těším se, až si od MMS v létě na některém festivalu poslechnu více písniček. Čtyřskladbový singl je příjemným příslibem, i když zatím netuším, ke které z nastíněných poloh se trio bude přiklánět nejčastěji. Dočkáme se více vokálního folku typu Prázdných míst? Blues s básnickými tetxy à la Hvězda? Příjemných folkových písniček jako Dáma co nepřijde? Nebo šansonů a balad, jako je úprava skladby Sarah McLachlan Anděl? Zatím netuším. A ještě něco mě zajímá - jak budou pánové a dámy stíhat skloubit své společné hraní se svými ostatními projekty?

Rok vydání: 2005
Celkový čas: 12:34