Krock: Malý princ
<p>Složit písničkové pásmo na motivy světoznámé knihy je těžké. Složit
<em>dobré</em> písničkové pásmo na motivy svěoznámé knihy je <em>velmi</em>
těžké.<strong> Mila Fuxa</strong>, polovina folkového dua
<strong>Krock</strong>, vyšel z této zkoušky se ctí. I když výsledek není bez
chybiček a i když zdaleka ne všechny jeho části jsou stejně silné, nemám při
souvislém poslechu díla pocit nudy a několik melodií se mi ihned vrylo do
paměti...<!-- )--></p>
Složit písničkové pásmo na motivy světoznámé knihy je těžké. Složit dobré písničkové pásmo na motivy svěoznámé knihy je velmi těžké. Mila Fuxa, polovina folkového dua Krock, vyšel z této zkoušky se ctí. I když výsledek není bez chybiček a i když zdaleka ne všechny jeho části jsou stejně silné, nemám při souvislém poslechu díla pocit nudy a několik melodií se mi ihned vrylo do paměti.
Fuxův Malý princ opravdu není hudební pásmo nebo zhudebněná kniha, nýbrž písničkové pásmo. Děj původního, knižního Malého prince se zde přelévá do 24 krátkých písní - nejdelší (Studna) má tři a tři čtvrtě minuty, nejkratší (Hrady z písku) pod minutu. Některé z nich ztrácejí bez kontextu a bez okolních částí celku smysl. To je příklad Lampáře nebo Její toalety. Naopak úvodní Hroznýš nebo (nikoli závěrečné) Finále I - Dívejte se pouštím v rádiu samostatně a myslím, že jim posluchač porozumí i beze zbytku desky.
Krock je sice folkové duo, avšak nečekejte, že celého Malého prince zvládli pánové Fuxa a Šebesta pouze ve dvojici s akustickými kytarami. Zvuků se na albu objeví více, avšak kolik z nich je například živých a kolik z kláves, se nedozvíte. Ve skrovném bookletu stojí, že "hraje a zpívá Krock - Míla Fuxa a Ondřej Šebesta" a že "zvláštními hosty byli Lída Fuxová a Honza Kacián". Bohužel se už neuvádí, kde kdo na co hraje, a tak jedinou spolehlivou informaci mohu poskytnout o dívčím hlasu Lídy Fuxové. Ta se nám představí v roli Lišky, dále ve zmíněných Hradech z písku a také v (tentokrát opravdu) závěrečném Finále II - Pramenech.
Pojďme si podrobněji všimnout alespoň některých částí díla. Píseň Hroznýš představuje celkem pěkný úvod; jedná se o melodickou příjemnou píseň, i když by si zasloužila ještě další péči. Dvojhlas obou hlavních protagonistů není úplně sehraný a text obsahuje špatně položené přízvuky ("HádaLI se dospěláci / Kdo má dostli rozumu"). Následující Malý princ je podle mne ústřední píseň celého projektu. Slogan "Když je ti nejhůř / tak může přijít Malý princ" má za úkol připoutat k ději posluchače libovolného věku - dospěláka z předchozí skladby i dítě. Pěkné jsou i další obraty jako třeba: "Když je ti nejhůř / tak poznáš sám, co v tobě je / nehledej v poušti aleje." Naopak vrcholem po hudební (a především aranžérské) stránce je třetí skladba - zdánlivě úplně jednoduchá Chtěl jsem se ptát, opět s mírně filozofickým textem.
Následují kratší písňové popisy jednotlivých planet a jejich obyvatel - přesně podle Saint-Exupéryho knížky. Za zmínku stojí třeba Král, hravá miniatura s gramatickými (mnohdy naivními) rýmy (od pštrosa / od šosa), se skandovaným zpěvem (kra - lo - val) a s občasnými nemotornostmi v textu ("abych byl / jediným mu poddaným"). Na rozdíl od tohoto dětinského Krále je například Zeměpisec představen v "dospělém" rytmu rokenrolu s obligátním "jééé". Zajímavé jsou svižné Noční vlaky, který by možná prospělo aranžmá posunuté ještě trochu víc ke country. Jak už jsem napsal výše, dívčí hlas na albu zpívá Lída Fuxová, autorova dcera. Bohužel její projev má zatím rezervy - hlas by mohl být sytější a zvláště v Hradech z písku zpěvačka ztrácí jistotu (zatímco v Lišce je o něco suverénnější).
Závěrečné Finále II není přes použitý vícehlas nijak bombastické. Píseň bohužel opět trpí nesehranými vokály a celé dílo končí tak nějak useknutě. Což je škoda, protože Míla Fuxa silnou melodii napsat umí.
Tento článek se týkal alba Malý princ. O historii stejnojmenného folkového muzikálu Míly Fuxy se dočtete v bookletu CD. Projekt vznikl už v letech 1978-79 a svou první premiéru měl v roce 1982. Obnovená premiéra, k níž CD vyšlo, "není inscenací původního pásma písní a textů. (...) Jde především o připomenutí písniček, které jsou schopné žít i mimo rámec muzikálu". Ano, Míla Fuxa napsal pěkné písničkové pásmo a některé jeho části opravdu mohou existovat i samostatně. Přes výhrady, které jsem uvedl výše, mám ze vzniku této verze Malého prince radost a k některým jejím částem se určitě budu vracet.