Kéfas: 5 písmen
Kéfas je křesťanská rocková skupina ze slovenského Ružomberka. Podobně jako kapely Jocara a Mimicry vznikla z podhoubí tamního pěveckého sboru Juventus, a to prý z důvodu dostatku rockového repertoáru, který pro sbor nebyl použitelný. Skupina, která existuje téměř přesně 10 let, vydala na konci loňského roku své druhé album <b>5 písmen.
Kéfas je křesťanská rocková skupina ze slovenského Ružomberka. Podobně jako kapely Jocara a Mimicry vznikla z podhoubí tamního pěveckého sboru Juventus, a to prý z důvodu dostatku rockového repertoáru, který pro sbor nebyl použitelný. Skupina, která existuje téměř přesně 10 let, vydala na konci loňského roku své druhé album 5 písmen.
Pokud píšu o rockovém repertoáru, rozhodně nemám na mysli nějaký velký nářez. Styl Kéfasu vychází z dobré tradice slovenského poprocku, který v 80. letech představoval především Elán a na který na přelomu 80. a 90. let navázal Team. Hlavními devízami skupiny jsou melodické refrény, snadno zapamatovatelné melodie a slogany, výrazná role elektrické kytary (jako doprovodného i sólového nástroje) a kláves.
Tady by se dalo - alespoň co se hudební složky týče - skončit. Pokud máte rádi ne příliš hlučnou, avšak současně rytmickou rockovou hudbu, bude se vám muzika Kéfasu líbit. Pokud ale čekáte nějaké překvapení, aranžérské finesy nebo nezvyklé postupy, budete zklamaní. Kéfas hraje poctivě, po řemeslné stránce dobře, avšak k naplno zůstává v tradici 80. a 90. let a k jakékoli progresivitě má jeho produkce daleko. V některých případech (popovější začátek titulní Päť písmen) se mi zvuk kláves dokonce zdá hodně zastaralý. Hostů je na albu jedenapůlkrát víc než členů kapely, avšak většinou se jedná o doprovodné vokalisty, případně o další kytaristy či baskytaristu. Jediným opravdovým aranžérským zpestřením je saxofon ve dvou písních. Pokud jde o tempo a rytmus, je album poměrně pestré. Najdeme zde skladby svižné (Kým ťa mám), volnější (Niekto ťa má rád) i balady (Máš..., Úsmev). Ve Vzdialené se kapela dotkne reggae.
V textech se objevují především dvě témata: Bůh a láska. Některé písně jsou explicitně křesťanské (Máš...: ?Sme časťou jeho tela sme srdce ktoré bije snáď?), jiné pojednávají o lidské lásce či obecněji o vztazích mezi mužem a ženou (Vzdialená, Úsmev). Zajímavé však jsou momenty, kdy se zdánlivé milostné vyznání propojuje s křesťanským viděním světa (Blázon). Po formálně stránce jsou texty docela obyčejné, což však nechápejte jako kritiku. Pouze konstatuji, že textaři Kéfasu si nehrají na básníky a že jim jde v první řadě o vyjádření poselství. U písní o lásce jde o poselství zdánlivě banální, avšak kolik rockových skupin dnes s takovou vervou opěvuje partnerskou věrnost?
Zakončím svůj článek zdánlivým skokem jinam. Nedávno jsem do rádia dostal nové CD jednoho vlivného producenta předlistopadové populární hudby. Album obsahuje úplně obyčejné popové melodie, které autor na obalu CD označuje jako ?příjemné písničky?. Já si pod pojmem ?příjemné písničky? představuji něco jiného - třeba to, co hraje skupina Kéfas. Asi bych ji nenavrhl na žádnou cenu, její album nepovažuji za ?desku roku?. Nicméně dobře se poslouchá, písničky se mi vrývají do mozku a mám chuť si je zpívat, texty jsou ?o něčem? a ?o někom?. To není slabá bilance.
Rok vydání: 2004
Vydavatel: Rosa Slovensko
Žánr: rock
Celkový čas: 49:20