Josef Fousek: Zpověď srdce (recenze CD)

Josef Fousek: Zpověď srdce (recenze CD)
24. října 2009 Recenze, Folk, Blues Autor: Milan Tesař

Básník, spisovatel a textař Josef Fousek, letos sedmdesátiletý, odhaluje na albu Zpověď srdce kořeny svého bluesového písničkářství. Jde o písně zaznamenané v roce 1988 v kladenském paneláku a doplněné recitací básní z let 1987–2008. Autora na albu doprovází pouze jeho syn Tomáš na kytaru a foukací harmoniku. – Přečtěte si naši recenzi a napište do diskuse: Líbí se vám tvorba Josefa Fouska?

Josef Fousek: CD Zpověď srdceVelké – a pozitivní – překvapení. Tak bych stručně nazval své pocity z alba, od kterého jsem vlastně nečekal vůbec nic. Na druhou stranu už samotný podtitul – Písně a básně z paneláku – slibuje, že by mohlo jít o zajímavý zážitek. Jedná se totiž o rekonstruovanou demonahrávku z roku 1988, kterou autor, tehdy 49letý, natočil na magnetofonový pás v jednom kladenském bytovém domě. V písních jej doprovází pouze syn Tomáš na akustickou kytaru a harmoniku.

Josefa Fouska máme v povědomí především jako textaře, který psal například pro Petra Spáleného, Taxmeny, ale také Dalibora Jandu. Jako zajímavý bluesový písničkář se představil v roce 2002 albem Nemám čas lhát, které stále tvoří základ jeho sólových recitálů. Až díky „novince“ Zpověď srdce však můžeme probádat kořeny Fouskova písničkářství. Písně, také laděné do akustického blues (což podtrhuje už zmíněná harmonika), znějí po zvukovém vyčištění překvapivě svěže, přestože jsou stylově poplatné době svého vzniku. Fouskův zpěv je deklamativní, vyprávěcí, lidový. K artikulaci i intonaci lze mít výhrady, v textu občas ujede přízvuk, nicméně to všechno k syrovému bluesovému projevu patří.

Ještě důležitější je, že Fouskovy texty díky své civilní poetice mohou oslovit i 20 let po svém vzniku. Pokud se autor například v roce 1988 zamýšlel nad rokem nadcházejícím (’89 letopočet vskutku), můžeme dnes jeho úvahy vnímat v naprosto jiných zajímavých souvislostech. Za zmínku také stojí, že řada textů hovoří o stárnutí a smrti, ačkoli byl tehdy jejich autor ještě relativně mladý. Častým tématem je také bilancování před Bohem, místy zajímavě spojené s ekologickou tematikou („Majetek je pro vás oltářem“ – Přišel ke mně Pán Bůh). Z jednotlivých písní mě nejvíce zaujala apokalyptická Až na světě zhasne slunce, závěrečná Pojď dolů, Měsíci a v neposlední řadě působivý Čtvrtek – mrazivě aktuální blues o chlapci, který má tátu jen jednou týdně.

Mezi písněmi Fousek recituje své básně z let 1987–2008. Dělá to na můj vkus až příliš monotónně, nevýrazně. Dokážu si představit, že jiný způsob „písničkářského“ přednesu, například Krylův, by z těchto básnických pokusů udělal alespoň poutavě recitovaná blues, i když o vysokou poezii nejde v žádném případě. Celkově bych doporučoval básně spíše šetřit, i za cenu kratší stopáže alba.

Tato výtka však nic nemění na tom, že album Zpověď srdce pro mne bylo příjemným překvapením.

Rok vydání: 2008
Vydavatel: Akordshop