Folkotoč 2003/2004 Live

11. října 2004 Recenze, Folk Autor: Milan Tesař

Folkotoč, volné sdružení folkových interpretů z různých koutů Čech, se prezentuje už druhým propagačním cédéčkem. Přečtěte si recenzi.

Folkotoč, volné sdružení folkových interpretů z různých koutů Čech, se prezentuje už druhým propagačním cédéčkem. Zatímco sampler Folkotoč 2001/2002 obsahoval písně převzaté z demonahrávek a oficiálních alb jednotlivých členů, tentokrát si posluchač může vychutnat jinde nezveřejněné koncertní verze písní. Kolekce tak dostala mnohem větší smysl. Už nejde pouze o promoCD, určené pořadatelům koncertů a festivalů, ale o zajímavou kompilaci, kterou doporučuji k poslechu každému, kdo se o "mladý český folk" zajímá.

Písně byly nahrány živě 24. ledna 2004 v klubu Zahrada Praha. Zatímco třeba plzeňská Strašlivá podívaná zní velmi dobře, Severočeši z kapely Pět oříšků pro Popelku asi zrovna neměli šťastný den. Anglicky zpívaný tradicionál When Got Dips His Love zahraňuje hitová melodie, avšak následující Svatba je vinou interpretace jedním z nejslabších článků celého alba.

Na výběru Folkotoč 2003/2004 se střídají kapely už léta zavedené (např. právě Strašlivá podívaná, která v těchto dnech pracuje na svém třetím albu, nebo držitelé Krtečka Jauvajs) s interprety, kteří začínají na festivalech prorážet teprve v posledních zhruba dvou letech. K nim patří čím dál sehranější Toman a lesní panna (píseň Petra Merxbauera Na cestě do země zaslíbené se jim povedla, ale na letních festivalech jsem toto trio slyšel opět o kousek vyzrálejší) nebo písničkářka Tereza Terčová, u které by se slušelo na obalu uvést i jejího hudebního partnera Pavla Krásu. Tereza na této koncertní nahrávce předvádí svůj dosavadní vrchol. Zatímco na studiovém demu mě píseň Pouštní chrám příliš nezaujala, z koncertního provedení jsem na chvíli úžasem zkameněl. Mnohem slavnější zpěvačky by mohly ten hlas závidět...

Na albu dále účinkuje chodovské Bodlo, vedle "Oříšků" další slabší článek řetězu. U této kapely jsem mimochodem přemýšlel, která z písní se vlastně jmenuje Černá káva (tento nápoj hraje důležitou roli hned ve dvou textech). A konečně poslední ze zastoupených skupin jsou chomutovští Lidee noire, pro které účinkování na tomto sampleru bylo předpremiérou před vydáním vlastního CD Batatooka. Ze tří písní Martina Šíla mě nejvíc zaujala Afrika, která patří také k vrcholům zmíněného studiové CD.

Nevím, kdo - kromě návštěvníků folkotočovských koncertů - si toto album zakoupí. Nicméně minimálně kvůli novým písničkám Strašlivé podívané a kvůli skvělému zpěvu Terezy Terčové stojí za to mít je doma. I když je vyrobené "na koleně" (vypálené CD, na počítači udělaný obal), obsahuje všechny nutné náležitosti: vložený list s texty všech písní, adresy internetových prezentací všech zastoupených kapel, složení skupin i telefonní spojení na kapelníky. Slušně odvedená práce.

Vydavatel: Sdružení Folkotoč
Celkový čas: 63:52