Čanaky Richard: Vďaka Ježiš III

26. ledna 2006 Recenze, Folk Autor: Milan Tesař

Richard Čanaky je bývalý kapelník folkové kapely Kompromis, jedné ze špiček slovenské křesťanské hudby. V současné době je neméně úspěšným sólovým interpretem, který svou energii (vedle hostování na albech jiných interpretů) dělí mezi dětské projekty se zpěvačkou Márií Podhradskou a autorské projekty chval. Po titulech Vďaka Ježiš a Vďaka Ježiš II natočil – podle očekávání – třetí díl.

Rok vydání: 2005
Vydavatel: Lux Communication
Celkový čas: 56:24

Richard Čanaky je bývalý kapelník folkové kapely Kompromis, jedné ze špiček slovenské křesťanské hudby. V současné době je neméně úspěšným sólovým interpretem, který svou energii (vedle hostování na albech jiných interpretů) dělí mezi dětské projekty se zpěvačkou Márií Podhradskou a autorské projekty chval. Po titulech Vďaka Ježiš a Vďaka Ježiš II natočil - podle očekávání - třetí díl.

Vďaka Ježiš trojka je bližší dvojce než jedničce. Jednak jsou na ní všechny texty ve slovenštině (na prvním albu z řady bylo několik chval v angličtině), jednak klasické chvály ustupují do pozadí a převažují alegorie, příběhy, životní reflexe. Jednoznačné a přímočaré modlitby zde sice najdeme také (nová verze Vďaka Ježiš), ale výraznější jsou písně se  složitějšími a členitějšími texty. Na první poslech zaujmou například biblické metafory Kohút a Lotor.

Zatímco pod dvěma předchozími alby byla vedle Čanakyho podepsaná také zpěvačka Soňa Hradilová, tentokrát jde o opravdu sólovou nahrávku. Hradilová (nyní už jako Soňa Jančíková) nazpívala pouze doprovodné vokály v několika písních a vedle ní si Richard přizval další tři doprovodné zpěvačky a jednoho zpěváka. Ve studiové kapele se sešlo deset muzikantů, což však neznamená, že by aranže byly nějak zvlášť pestré. Nástrojové obsazení zůstává omezené na obligátní kytary, basu, bicí a klávesy, což album jako celek posouvá k popu. Čanaky na jedné straně vychází z folku či folkrocku, avšak současně - možná nechtěně - navazuje na dlouhodobě silnou slovenskou popovou vlnu (sledovat ji můžeme řekněme od Elánu po No Name). Příznačné je to například u hitové písně Kohút, jejíž sílu vytváří kombinace akustické kytary s klávesovou linkou, výrazný refrén a využití přirozené melodičnosti slovenského jazyka. K podobnému spojení folkového základu a popových aranží dochází v písni Boží ľud - na klasický folkový začátek opět navážou klávesy. Popový je i Výkrik, i když zde se zvuk akustické kytary a perkusí zajímavým způsobem propojuje s pokusem o přitvrzení. Ke stylově nejzajímavějším skladbám patří Ty ma už dvíhaš (díky využití perkusí) a pokus o "folkový rock" okořeněný funky v No tak poď. Celkově je však škoda, že mezi množstvím doprovodných muzikantů není třeba nějaký trumpetista, saxofonista nebo flétnista. Neklávesová melodická linka by albu rozhodně pomohla.

Ano, dokážu si představit, že by některé písně byly zaranžovány malinko jinak, avšak to není výtka. Jedná se spíš o subjektivní výhradu a z objektivního hlediska nemůžu - například pokud jde o technické zpracování nebo interpretaci - vytknout nic. Přesto je jedna věc, která mi na albu hodně vadí, a to je nadměrné prodlužování některých písniček. Například text písně Boží ľud má pouhých šest veršů a přesto skladba trvá přes sedm minut. Dokážu si představit, že s tak krátkým textem by píseň vygradovala už po třech minutách, ale v minutě páté či šesté se už opravdu začínám nudit. Přestože Čanakyho doprovázejí solidní muzikanti, nejde o tak špičkové instrumentalisty, kteří by v každém taktu překvapovali úchvatným sólem. Vždyť i No tak poď (trvá "jen" tři a půl minuty) s několikerým opakováním dvou refrénů se mi zdá nepřiměřeně dlouhá.

Vďaka Ježiš III je solidní deska. V rámci žánru chval nabízí nadprůměrné texty (samozřejmě s vědomím mantinelů, které tento žánr vymezují), silné melodie (i když nijak originální) a potřebnou dávku muzikantského řemesla. Chybí trocha odvahy - zpestřit aranže a bojovat s rozvláčností.

NyníOdpolední proud
Píseň: Po tříšti světla obrazy mi chodí (2022); Interpret: Hutka Jaroslav - zpěv, kytara, Marcel Pavel - kytara; Album: Hutka Jaroslav, Marcel Pavel: Sklenice vody
16:00Oktáva