Adam Ben Ezra: Dařilo se nám soustředit na práci

Adam Ben Ezra: Dařilo se nám soustředit na práci
16. února 2019 Jazz, Aktuality, World music Autor: Milan Tesař

Izraelský kontrabasista a skladatel Adam Ben Ezra natočil své druhé album Pin Drop ve studiu v Lichtenštejnsku přímo před zraky svých fanoušků. O tom, jak natáčení probíhalo, ale i o tom, jak vznikají jeho skladby, proč střídá kontrabas s klavírem a dalšími nástroji a jak pracuje s elektronickou, budeme s Adamem Ben Ezrou hovořit v pořadu Jak se vám líbí.

Rozhovor s izraelským kontrabasistou Adamem Ben Ezrou

Proč jste se rozhodl své druhé album natočit ve studiu přímo před zraky svých fanoušků?

Přišlo mi, že to bude zajímavá zkušenost, natočit album právě tímto způsobem. A atmosféra na tom místě skutečně byla úžasná, vzniklo něco krásného. Všem se povedlo soustředit na práci, což bylo skvělé, protože já jsem každou píseň chtěl nahrát na první pokus. Soustředění tedy bylo třeba. Posluchači seděli ve studiu se sluchátky na uších a museli být naprosto potichu. I oni tedy přispěli k atmosféře nahrávání a i díky nim se album povedlo. Album jsem nazval Pin Drop, „spadnutí špendlíku“, protože vždy po skončení skladby bylo takové ticho, že byste skutečně slyšeli spadnout špendlík.

A proč jste si vybral studio v Lichtenštejnsku?

Vlastně mi tento projekt oni sami nabídli. Občas pořádají ve studiu podobné akce s různými kapelami a mně to přišlo jako dobrý nápad, natočit album právě takto. Své první CD Can’t Stop Running jsem nahrál běžným způsobem se svým triem. Pracovali jsme ve studiu, měli jsme dost času, mohli jsme si vše pořádně promyslet. V případě druhého alba jsem tedy chtěl vyzkoušet něco úplně jiného.

Na kontrabas dokážete vyloudit pestrou škálu zvuků a hrajete i na další nástroje. Podle čeho se rozhodujete, co bude které skladbě slušet?

S basou dokážu vyprodukovat množství různých zvuků a barev díky efektům, které používám. Můj kontrabas může znít nejen jako kontrabas, ale také jako syntezátor nebo jako arabská loutna. Na basu můžu hrát jako na perkuse, ale může to také znít jako elektrická kytara. Někdy však cítím, že potřebuji nástroj s vyššími frekvencemi, a tak sáhnu po klarinetu nebo flétně. Při koncertech používám také klávesy propojené s počítačem. Ovládám různé druhy elektronických nástrojů, beaty a syntezátory. Na to vše myslím už při aranžování svých skladeb.

A skládáte u kontrabasu, nebo třeba u klavíru?

To záleží na konkrétní písni. Například skladby Flamenco nebo Can’t Stop Running skutečně stojí na zvuku kontrabasu a já jsem je také u basy zkomponoval. Ale jiné písně jsem psal u klavíru. Takže většinou je to buď basa, nebo klavír. Myslím, že jen jednu skladbu, kterou hraji, jsem složil s kytarou.

Hrajete jak instrumentální skladby, tak písně. Vnímáte každou z těchto disciplín jinak?

Každou svou skladbu vnímám jako příběh, který má nějaký začátek, průběh a konec. Dokonce i tehdy, kdy se jedná o instrumentální skladbu, vnímám její strukturu jako píseň. I zde tedy pracuji s pojmy jako sloka, refrén, sólo…

(Rozhovor s Adamem Ben Ezrou jsme natočili na World Music Festivalu Bratislava)