The Amplified Acoustic Band:  Now. Here. This. (recenze CD)

The Amplified Acoustic Band:  Now. Here. This. (recenze CD)
3. února 2017 Folk, Recenze, Blues Autor: Milan Tesař

The Amplified Acoustic Band je skupina, ve které se sešli tři zkušení čeští hudebníci – kytarista Radek Hlávka, kontrabasistka Svatka Štěpánková a bubeník Martin Petrásek – s anglickým písničkářem Jamiem Marshallem. Přečtěte si naši recenzi jejich CD Now. Here. This.

Písničkář Jamie Marshall působil 20 let na londýnské klubové scéně. Jednoho dne si však řekl, že potřebuje změnu, a protože měl dlouhodobě rád Prahu, usadil se v samotném jejím srdci, nedaleko Václavského náměstí. Pravidelně vystupuje v pražských klubech i po celé naší republice, v roce 2011 si živě zahrál i u nás ve studiu a osm let také doprovázel zpěvačku Věru Martinovou. Nové album s úderným názvem Now. Here. This. překvapivě nevydal pod svým jménem, ale pod hlavičkou kapely The Amplified Acoustic Band. Její dlouhý název koresponduje s jejím hudebním zaměřením. Blízko má k folku a dalším akustickým stylům (včetně bluegrassu) stejně jako k písničkářskému rocku. Jako možné inspirační zdroje přitom vnímám hudebníky anglické (Mark Knopfler, Chris Rea) i americké (Tom Petty, Billy Ray Cyrus, Bruce Springsteen). Přitom anglosaský element na albu zastupuje pouze Marshall. Zbytek kapely tvoří čeští hudebníci – bubeník Martin Petrásek a manželé Svatka Štěpánková (kontrabas, zpěv) a Radek Hlávka (kytary a další strunné nástroje).

The Amplified Acoustic Band je sice skupina mladá, ale složená ze zkušených hráčů, s nimiž musí být radost spolupracovat. Hlávka, který má na své kontě i stylově barevné sólové (kytarové) album Cup Of Emotions, například s přehledem zvládá různé druhy kytar, dobro, ale i varhany a zpěv. Svatka je vedle kontrabasu dobrá zpěvačka a Martin umí podle charakteru písně vybrat a skombinovat bicí, perkuse nebo třeba cajón. Vedle základní čtveřice na albu hraje několik zajímavých hostů – jazzoví dechaři Rostislav Fraš (saxofon), Miroslav Hloucal (trubka) a Jan Jirucha (trombón), varhaník Jan Kořínek nebo Luboš Novotný s dobrem, tedy špičky ve svých oborech a znovu hráči reprezentující různé žánry.

S takovou výbavou se samozřejmě dá natočit zajímavé a kvalitní album. Now. Here. This. oba tyto předpoklady splňuje, i když místy trpí zaměnitelností. Slovo „místy“ zdůrazňuji, protože The Amplified Acoustic Band nepůsobí jako kopie tvorby žádného jiného umělce. Spíše v jednotlivostech více připomeneme jednoho z výše uvedených anglických a amerických autorů a o pár minut později dalšího. Nuda při poslechu nehrozí ani náhodou – před ní projekt zachraňuje nejen aranžérská a stylová pestrost, ale i střídání sólových hlasů (Marshall a Štěpánková).

Výborně dopadla i dramaturgie alba. Jamie Marshall přinesl své autorské skladby (a minimálně úvodní Trust Me, Yes I Do, One Day Soon a balada Until I Hear It From You, známá i v podání Věry Martinové, mají hitové ambice) a prostřídal je s převzatým repertoárem. Z coververzí, které na albu zpravidla zpívá Svatka Štěpánková, dopadl výborně Chocolate Jesus Toma Waitse – když už mistra nelze napodobit, je lepší, když jeho píseň zpívá žena. Hlávkův přechod od akustické kytary k elektrické dodává písni napětí, což se podobně povedlo i u klidnější písně Trouble od Lizz Wright. Z ostatních skladeb rád upozorním na odlehčenou springsteenovskou Just Enough Of A Moon s výraznou dechovou sekcí, proti níž stojí například I’m Falling Apart, která ilustruje plný zvuk čtyřčlenné kapely bez hostů. Podobných kontrastů na albu najdete více – srovnávat můžeme například závěrečnou akustickou Word Up! s cajónem a plnohodnotný poprock à la Tom Petty v Good News From The World Outside.

Skupina The Amplified Acoustic Band na albu Now. Here. This. vkusně vybírá to zajímavé z dějin anglosaské písňové tvorby od country přes folk a blues po rock. Nepřináší nic překvapivě nového, ale z dobře známých ingrediencí míchá písně, které se příjemně poslouchají. Jsou v rámci zvolených žánrů harmonicky plné, aranžérsky pestré a kvalitně zahrané. A to není málo.

Vydavatel: 100Promotion
Celkový čas: 51:30