Slyšte, lidé!: Profil písničkáře Petra Linharta

Slyšte, lidé!: Profil písničkáře Petra Linharta
22. července 2015 Folk, Aktuality, Alternativní hudba Autor: Milan Tesař

Písničkář Petr Linhart ve svých textech mapuje dávnou i novější historii opuštěných míst, zchátralých poutních kostelů, starých nádraží nebo asanovaných měst. Nedávno vydal třetí album s názvem Rozhledna a my se při té příležitosti budeme podrobněji věnovat jeho tvorbě v pořadu Slyšte, lidé! Uslyšíte ukázky z nového CD i ze starších desek Sudéta a Autobus do Podbořan. Několikrát si připomeneme Linhartovu kapelu Majerovy brzdové tabulky a zmíníme také jeho spolupráci s Janem Spáleným. Poslouchejte v sobotu 25. července v 19.15 nebo v úterý 28. července v 16.55.

Petr Linhart, kdysi člen karlovarské skupiny Čp. 8, na sebe výrazněji upozornil jako kapelník skupiny Majerovy brzdové tabulky. Pro ni psal písně především o přírodě, a sám dokonce říkal: „Vždyť příroda je to první, co okolo člověka je, je to podstata všeho.“ Svá sólová alba, z nichž první s názvem Sudéta vyšlo v roce 2007, však více zalidnil a především naplnil odkazy na lidská sídla – města, vesnice, také kostely, i když často zaniklé. A také se mnohem více věnuje příběhům konkrétních lidí, často zapomenutých všedních hrdinů ze Sudet.

Důležité však nejsou pouze texty jeho písní. V roce 2010 napsal publicista Tomáš S. Polívka, že Petr Linhart dělal „freak-folk“ nebo „lo-fi folk“ ještě dřív, než tyhle škatulky vešly ve známost. Jinými slovy – je hudebním průkopníkem, jehož tvorba byla moderní v době, kdy to nikdo netušil. Další publicista, Petr Korál, popisoval před téměř dvacet lety Petrovu hudbu pro Majerovy brzdové tabulky slovy „regenerátor utlumených emocí“ a „laskavé pohlazení po duši“. O tehdejším směřování Petra Linharta a jeho kapely psal, že vychází „zejména z podnětů tradiční keltské kultury, ale kromě ozvěn staré Anglie nebo Irska se v ní dají vystopovat i nenápadné prvky minimalismu i ledačehos jiného“.

Na svém třetím sólovém albu Petr Linhart pokračuje v mapování zajímavých míst, ale přitom se vydává několika novými směry. Kolekci dvanácti písní nazval Rozhledna a tento symbolický název mu dovoluje sledovat vybrané lokality s větším odstupem, být možná popisnější, ale také vytvářet mezi písněmi souvislosti. A současně se v mapování historie posouvá blíže k současnosti. Klade vedle sebe komunistickým režimem zničený starý Most a své rodné Kladno, sice nezbořené, nicméně asanací nenávratně poznamenané. V písni Zaječí se – stylizován do role bezdomovce na opuštěném nádraží – dostane až k trpkým momentům současnosti. Petr Linhart však se svým albem nejde jen výš a časově blíž. Dostává se i dál – v písních Ostrovy a Cargo se ze své rozhledny dívá až ke vzdáleným ostrovům, avšak chování jejich primitivních obyvatel můžeme brát jako paralelu k našemu mnohdy pošetilému jednání.

Navzdory rozsáhlejšímu záběru však zůstává v centru Linhartovy pozornosti oblast studet. V rozhovoru pro Katolický týdeník písničkář před časem řekl: „Sudety jsou zemí křížů, a to v přeneseném významu i doslova. Jakmile se člověk začne tím tématem zabývat hlouběji, nemůže se nepotkat s křesťanstvím. Příběh Sudet je příběhem křesťanské doby. A je taky příběhem ztracené nebo zapomenuté víry. Člověk má dojem, že sem vtrhli nějací dávní barbaři. Ovšem není to tak dávno a my jsme do jisté míry jejich potomci.“

Jazz Goes to Town 2020

Zveme do Hradce Králové na festival Jazz Goes to Town. wroblewski

Regiony

Regiony

Sólo pro ženský hlas 5

Pires_CartografadoDevět výjimečných zpěvaček v pořadu Slyšte, lidé!

Vývar Vandy Kavkové

kavkova_vyvarPoslechněte si rozhovor se zpěvačkou Vandou Kavkovou o jejím albu Vývar.

Partneři

Harmonie_logo_velke_web