Přelet MS: Živé vystoupení na Proglasu

12. května 2007 Folk, Recenze Autor: Milan Tesař

Přelet MS jsou čtyři mladé ženy ze západních Čech. V roce 2006 zvítězily v soutěži kapel na Mohelnickém dostavníku a krátce předtím zazpívaly živě ve studiu Proglasu. Přinášíme recenzi nahrávky, která v tomto pořadu vznikla.

Přelet MS jsou čtyři mladé ženy, které pod vedením Romany Tomáškové (kapelnice skupiny Toman a lesní panna) zpívají čtyřhlasé úpravy lidových písní, spirituálů, skladeb českých písničkářů i vlastní tvorbu. A zpívají je tak dobře a především zajímavě, že si na Mohelnickém dostavníku 2006 právem vysloužily hlavní cenu poroty. Krátce předtím, začátkem srpna, dívky vystoupily živě u nás na Proglasu v pořadu Jak se vám líbí.

Skupina Přelet MS ve studiu Proglasu (foto: Milan Tesař)Protože průměrná píseň Přeletu MS trvá kolem dvou minut, vešlo se jich do pořadu devět. Skupina začala lidovou Holka modrooká v Romanině netradiční úpravě pro čtyři „holčičí“ hlasy a akustickou kytaru, která však (stejně jako v dalších písních) hraje pouze dvě doprovodné role: sladí k sobě hlasy a v krátkých mezihrách „posouvá děj“. Hlavní úloha zůstává na zpěvu: jednotlivé vokály se proplétají ve vícehlasech, postupně nastupují, rozvíjejí se a odeznívají jednotlivá sóla. To vše na ploše dvou a půl minuty, zatímco každé dítě ve školce by písničku o holce, co nemá sedávat u potoka, zapělo za necelou minutu. Sám bych vícehlasou verzi Přeletu mírně zkrátil, avšak nemohu říct, že by mě několikeré opakování téhož motivu nudilo.

Děti by mohla oslovit i Študovaná žába, básnička Emanuela Frynty s melodií Vojty Zíchy a s řádně kvákajícím doprovodem. Náladou je podobné následující Kolo, což je ovšem vlastní píseň Romany Tomáškové o zcizeném dopravním prostředku. Autorka text vyšperkovala zajímavými obraty („Ty hmoty nejsou mu vhod“), avšak celý příběh může být minimálně na první poslech méně srozumitelný.

Následuje další lidová, Okolo Třeboně, s nápaditě vloženou rapovou vsuvkou. Naopak úprava zlidovělé (nikoli lidové, jak dívky někde uváděly!) Zabili z Balady pro banditu příliš invenční není. Poslouchá se sice příjemně, ale originálnímu provedení s Ivou Bittovou konkurovat nemůže. Do svižnější polohy se vracíme v miniatuře Loď, ve které se kapelnice stihne představit jako majitelka velmi příjemného hlasu (ovšem podobně příjemné jsou i čtyřhlasy ve všech písních).

Žárlím, předělávka písně Pepy Štrosse, patří naopak k aranžérsky méně povedeným: Úvodní „předehra“ mi připadá úplně zbytečná, jednotlivé části písně jako by nedržely pohromadě. A poté, co jsem nedávno slyšel tutéž píseň v úpravě Nezmarů, musím říct, že členky Přeletu převzatý text slušně odrecitují, avšak prožitek chybí.

Spirituál To anděl kámen odvalil je zazpívaný hezky, kapela pracuje s dynamikou a navíc kouzlo nechtěné dalo vzniknout nové verzi skladby: v jednom momentě sólistka začne místo starší verze o andělovi zpívat „Kdo svalil kámen náhrobní“ (od Spirituál kvintetu). Výsledkem je otázka („Kdo svalil…“) a na ni navazující odpověď („To anděl…“).

Krátký koncert ve studiu Proglasu končil dobře zazpívanou Žalmanovou písní Až se někdy ve víceméně acapellové úpravě. „Konec dobrý, všechno O. K.,“ zpívá se v textu. Tak nějak by se dalo shrnout i vystoupení Přeletu MS v Jak se vám líbí. Velmi příjemné, a to jak volbou repertoáru, tak aranžemi a provedením. Vzhledem k tomu, že šlo o živé vystoupení, je samozřejmě nutné odpustit drobné chybičky. Dívky jsou si jistější v rychlejších a humornějších písních, lyrická poloha jim ve čtyřech příliš nesedne. Budoucnost souboru bych viděl v ještě častějším zařazování vlastních písní a souběžně s tím třeba v úpravách dalších lidovek a miniatur.

Živá nahrávka Proglasu z roku 2006
Celkový čas: 19:32