Nico Muhly & Teitur: Confessions (recenze CD)

22. ledna 2017 Folk, Recenze, Alternativní hudba Autor: Milan Tesař

Confessions je společné album amerického skladatele Nica Muhlyho, faerského zpěváka Teitura a nizozemského souboru staré hudby Holland Baroque.

I když toto pozoruhodné album vyšlo na podzim 2016, spolupráce mezi americkým skladatelem soudobé hudby Nikem Muhlym a faerským zpěvákem Teiturem začala už v roce 2009. Muhly tehdy pobýval na skladatelské stáži v Nizozemsku, kde pracoval na projektu inspirovaném ranými sociálními médii. Jako inspirace pro sérii písní mu posloužily výroky „obyčejných“ lidí, kteří nahrávali domácká videa a svěřovali se se svými každodenními starostmi. Tato „vyznání“ nazpíval Teitur s doprovodem souboru Holland Baroque, jehož těžiště tkví v interpretaci staré hudby, ale zde se skvěle vypořádal s tvorbou současného autora.

Jakkoli jsou texty na albu důležité a posouvají písně do absurdní roviny („Mám ráda vůni své tiskárny po ránu“), silné je samotné spojení Muhlyho současné hudby, Teiturova „folkového“ hlasu a „barokního“ doprovodu. Kontrast vytváří jak zpěvákův hlas s doprovodnými nástroji (les smyčců, cembalo, loutny), tak v jednotlivých písních vysoké a basové tóny smyčcových nástrojů (Cat Rescue). Vedle skladeb, které jsou hudebně výrazné samy o sobě (Coffee Expert), stojí momenty, kdy se hudební složka velmi pozvolna rozvíjí spolu se zpěvem, který ve výškách připomeneme například amerického zpěváka Marka Mulcahyho (Don’t I Know You From Somewhere). Nabízí se také srovnání se Stingem a jeho nahrávkami inspirovanými renesanční hudbou – například při poslechu minimalisticky pojaté Her First Confession.

Přes snadno rozpoznatelnou barvu hlasu zpěváka je Confessions pestré album i díky tomu, že holandští hudebníci dokážou se starými nástroji vykouzlit širokou škálu nálad – od povznášející klasiky až po momenty, kdy připomenou staré Pink Floyd z alba The Piper At The Gates Of Dawn (Small Spaces). Album sice nemá slabé místo, ale jeho nejsilnější pasáž začíná dramatickou instrumentálkou Dog And Frog a pokračuje přes miniaturu s doprovodem celesty Printer In The Morning až po zasněnou závěrečnou Time To Dry.

Confessions je možná na první poslech nenápadné album, ale ve skutečnosti jde o mimořádně pestrou a dramatickou nahrávku, postavenou na několikerém kontrastu a vnitřním napětí. Krásné setkání epoch, kultur a žánrů.

Vydavatel: Nonesuch
Celkový čas: 47:36