Banjo v blues: Hold Otise Taylora
Pětistrunné banjo známe především z bluegrassu, tedy z tradiční hudby amerických bělošských horalů. Afroamerický hudebník a skladatel Otis Taylor už léta dokazuje, že banjo má svůj prostor i v tradiční černošské hudbě. Nyní pozval několik přátel-bluesmanů a s nimi vzdává hold banju na jednom z nejlepších bluesových alb letošního roku. Představíme si je v sobotu 2. srpna od 0.05 v noční bluesové půlhodince.
Pětistrunné banjo je nástroj, který známe především z bluegrassu, tedy z tradiční hudby amerických bělošských horalů. V oblasti Apalačských hor se na ně hrálo především k tanci, avšak osadníci skotského, irského a anglického původu na ně doprovázely i své táhlé lidové písně. Folkloristé po mnoho let striktně oddělovali hudbu bělošského a černošského původu, avšak ve skutečnosti už v první polovině minulého století běžně fungovaly černošské kapely, které do svého repertoáru zařazovaly písně svých bílých kolegů. Nahrávky afroamerických banjistů z oblasti Apalačských hor sbírali první badatelé už ve 40. letech a k průkopnickým pracím potom patří výsledky výzkumu Kipa Lornella a Cecilie Conway ze 70. let. Na tyto výzkumy nyní v praxi navazuje černošský bluesman Otis Taylor, který se rozhodl rehabilitovat toto propojení dvou hudebních světů, blues a akustické country.
Taylor se hře na banjo věnuje dlouhodobě a v minulosti se mu v tomto oboru dostalo několika významných ocenění. Sám vyrostl na jazzu a akustickém blues a texty svých písní bojuje proti rasismu. S ním má velké zkušenosti, a tak se mimo jiné vyzpívává z otřesných zážitků, které potkaly členy jeho rodiny. Na albu White African z roku 2001 například líčí lynčování svého pradědečka a smrt svého strýce a i v dalších textech se věnuje brutalitě ve vztazích mezi rasami a sociální nespravedlností.
Na svém novém albu se Taylor sešel s několika dalšími významnými interprety blues. CD se jmenuje Recapturing The Banjo a vedle Taylora na něm účinkují například Corey Harris, Guy Davis nebo Keb’Mo’.