Joanna Connor: Zpívám proto, abych mohla hrát
 
		
	
			Pořad v souvislostech
Rozhovor s americkou zpěvačkou a kytaristkou Joannou Connor
Budeme vysílat
S Pavlem Čadkem o albu Cellem vpřed!
World Music Charts Europe – listopad 2025
Folková skupina D.N.A. Brno a její album Na hraně
Vysílali jsme
Pozvánka na JazzFestBrno
Rozhovor s písničkářem Jiřím Krhutem
S Žofií Kašparovou o švédském orchestru GAO
Audioarchiv
Americká kytaristka a zpěvačka Joanna Connor patří k výrazným představitelům chicagského blues. Z Massachusetts se přestěhovala do Chicaga, aby se „učila blues přímo u zdroje“, a brzy si vydobyla respekt na převážně mužské scéně. V rozhovoru vzpomíná na své začátky s Lonnniem Brooksem a Dionem Paytonem, léta strávená v klubu Kingston Mines i návrat k mezinárodní kariéře po rodičovské přestávce. Hovoří také o spolupráci s Joem Bonamassou, svém posledním albu Best of Me a o tom, proč je pro ni nejdůležitější groove a energie živého hraní. Joanna Connor vystoupí na festivalu Blues Alive 2025 v Šumperku. Rozhovor s ní vysíláme v premiéře 12. listopadu v 19.15.
Joanna Connor hrála v Chicagu s Buddym Guyem i v legendárních klubech Checkerboard Lounge a Kingston Mines. Fascinoval ji mix blues, R&B, soulu i gospelu, který byl pro tamní scénu typický. „Chtěla jsem být tam, kde se to děje. Chtěla jsem být součástí té kultury,“ říká. Významně ji ovlivnil Dion Payton, který „hrál styl, který byl něco jako setkání Santany se starým soulem“. Joanna dnes sama přiznává, že blues zůstává základem její hudby, i když do něj mísí další žánry.
Po letech koncertování přerušila v roce 2002 mezinárodní kariéru, aby mohla vychovávat děti, ale dál hrála pravidelně v klubu Kingston Mines. Návrat na světovou scénu přišel nečekaně – díky videu z koncertu, které se stalo virálním. „Byla jsem v supermarketu, když mi začal pípat telefon,“ popisuje situace, která vyústila ve spolupráci s kytaristou Joem Bonamassou. Následovala společná nahrávka 4801 Indiana Avenue a později album Best of Me, na němž hostují mimo jiné Josh Smith, Mike Zito nebo Jason Ricci.
Connor v rozhovoru otevřeně mluví o tom, že chicagská bluesová scéna byla v 80. letech převážně mužská. „Musela jsem být tvrdá. Na chicagské scéně se ke mně nechovali mírně – spíš mě pořádně prohnali,“ říká. Přesto si dokázala vybojovat respekt. Dnes vnímá situaci pozitivněji – přibylo žen jako Samantha Fish, Ana Popović či Sue Foley – ale poměr zůstává nevyrovnaný: „Ženy tvoří možná jen deset, dvacet procent hudebního světa. A v blues obzvlášť.“
Joanna říká, že nikdy nepřemýšlí v žánrových kategoriích: „Vždy jsem cítila, že v hudbě je blues, i když není přímo klasické.“ Texty pro ni mají význam hlavně tehdy, když jsou osobní – často vycházejí z jejích zkušeností nebo pozorování. Vystupování chápe jako sdílení energie: „Zpívám proto, abych mohla hrát. Emoce přicházejí z hudební složky – z groove, ze sóla.“ Do budoucna by si přála zazpívat duet s Buddym Guyem, nebo spolupracovat s Ryem Cooderem, Taj Mahalem či jazzovým virtuosem Fareedem Haquem.







 V
V 
			 Poslechněte si pořad o současné hudbě Kurdů.
Poslechněte si pořad o současné hudbě Kurdů.  Poslechněte si rozhovor s
Poslechněte si rozhovor s Přečtěte si rozhovor s
Přečtěte si rozhovor s Poslechněte si přehled slovenského folku v roce 2024.
Poslechněte si přehled slovenského folku v roce 2024.