Slyšte, lidé! – Krajiny zvuku 2025

Slyšte, lidé! – Krajiny zvuku 2025

Pořad v souvislostech


Krajiny zvuku 2025
Budeme vysílat

Krajiny zvuku 2025
Krajiny zvuku 2025
Slyšte, lidé!
Vysílali jsme


Sólo pro kytaru 2025

Sólo pro kytaru 2025

Hudební výlet do Francie 2025
Audioarchiv

V aktuálním vydání týdeníku Slyšte, lidé! se vydáme do zvukových krajin ambientní hudby v jejím širokém pojetí – od elektronických ploch přes etnické vlivy až po experimentální formy. Představíme si nové nahrávky, které pracují s atmosférou, zvukovou texturou a meditativní náladou. Uslyšíte sámského zpěváka Wimme Saariho z Finska, slovenského kytaristu Davida Kollara, českou hudebnici Barboru Xu, skladatele Michala Kořána nebo sardinského kytarového experimentátora Paola Angeliho. Sáhneme také po novém albu skotské dudačky Brìghde Chaimbeul nebo po nahrávce nového českého projektu Kyuubi. Premiéra 28. června 2025. 

Zpěvák Wimme Saari se narodil v roce 1959 v Kelottjärvi, v severozápadní části finského Laponska. Věnuje se tradičnímu sámskému zpěvu, zvanému joik, ale spolupracuje také s umělci z různých zemí a různých žánrů. Jako tradiční sámský zpěvák se inspiruje zvuky přírody, ale dokáže svým hlasem napodobit také hřmot letadlových vrtulí nebo motorů. Své nové album Ivgu natočil společně s finským saxofonistou a klarinetistou Tapanim Rinnem. Kromě toho na albu hostuje také japonská zpěvačka Kirilola. Album vznikalo experimentálním způsobem. Wimme i Rinne se snažili objevit skryté části své tvořivosti, hráli si se zvuky a nechali se unášet hudbou bez předem stanoveného plánu.

S prvky ambientní hudby často pracuje slovenský kytarista David Kollar. Jeho hudební jazyk s ambientem silně komunikuje, především v důrazu na atmosféru, neobvyklé zvukové barvy a volnou strukturu. V prosinci 2024 vyšlo album Oumuamua, na kterém David Kollar spolupracuje s bratislavským souborem Quasars Ensemble a s českým ambientním vydavatelstvím Blue Lizard. Jde o záznam koncertu, který tvoří pětivětá, více než půlhodinová suita, která spojující ambient, soudobou vážnou hudbu a experiment. V jednotlivých částech suity se objevují ambientní drony, industriální zvuky, nahrávky NASA i psychedelické pasáže, přičemž každá věta má výrazně odlišnou atmosféru – od jemné po zneklidňující.

Česká zpěvačka a hudebnice Barbora Xu se s ambientní hudbou přirozeně propojuje zejména svým minimalistickým, meditačním a zvukově jemným stylem, který čerpá z tradiční hudby i přírody. Používá tradiční nástroje jako guzheng a kantele, které mají přirozeně jemný a dlouho doznívající zvuk. V rukou Barbory Xu se stávají nositeli ambientních textur. Inspirace přírodou a básnickými texty vytváří z její hudby rituální prostor, v němž se slova rozpouštějí do zvuku — podobně jako v ambientu mizí jasné kontury kompozice. Produkce její hudby často pracuje s prostorem a tichem, což odpovídá definici ambientu jako hudby, která „může být stejně dobře ignorována jako vnímána“, jak to formuloval Brian Eno.

Jednou z klíčových postav české ambientní scény je Michal Kořán, jehož tvorba se vyznačuje jemnými ambientními plochami, minimalistickou estetikou a důrazem na náladu a atmosféru. Jeho hudba často doprovází výstavy nebo filmové projekty, čímž se přirozeně uplatňuje jako ambientní zvuková kulisa, tedy přesně v duchu ambientní definice. Stejně jako mnozí světoví ambientní autoři, i Kořán se inspiruje soudobou vážnou hudbou a minimalismem, a rozvíjí zvukové krajiny s téměř meditativním účinkem. Na albu As In The Wind se Kořán spojil s dalšími dvěma českými hudebníky, Miroslavem Posejpalem a Milanem Maštálkou, který vystupuje pod uměleckým jménem Night Note. Trojice propojuje improvizovanou hudbu, ambientní zvuky a experimentální zvukové krajiny. Posejpalovy kytarové skladby se propojují s elektronickými zvuky dalších dvou členů tria. Skupina vznikla z podnětu Michala Kořána pro festival Space X.

Paolo Angeli, sardinský kytarista a experimentátor, není typickým ambientním hudebníkem, ale některé prvky jeho tvorby se s ambientem výrazně protínají. Hraje na upravenou „preparovanou kytaru“, díky níž vytváří bohaté, mnohovrstevnaté zvuky, často připomínající ambientní hudbu. Ačkoli vychází z jazzu, folku a sardské tradice, mnoho jeho skladeb pracuje s pomalým vývojem, atmosférou a zvukovou krajinou, což jsou typické znaky ambientní hudby. Kromě toho Angeli spolupracoval i s dalšími umělci, kteří se ambientu ve své tvorbě často dotýkali, například s kytaristou Patem Methenym.

Brìghde Chaimbeul je skotská hráčka na malé dudy, která se proslavila svou schopností propojit tradiční skotskou hudbu s moderními experimentálními prvky, včetně ambientní hudby. I na svém novém albu Sunwise hudebnice používá drony, tedy dlouze znějící tóny, typické pro ambient. Pracuje více s atmosférickým než běžným melodickým a rytmickým vyjádřením. Její hudba je velmi introspektivní a imaginativní. Důležitá je pro ni i akustika prostoru a práce se zvukem jako takovým.

Z japonské mytologie a poezie vychází poetika nové české ženské skupiny Kyuubi. Vystoupení tohoto tria se nesou v duchu řízené improvizace, lo-fi world music a filmového soundtracku. Hudebnice používají široké spektrum prostředků – od analogových a akustických nástrojů přes digitální efekty až po objekty a vlastní těla. Tento přístup buduje zvukové vrstvy, krajiny a textury typické i pro ambientní estetiku.

Věnujeme se ambientní hudbě, na kterou má silné vazby také český umělec Ivan Jašek, který vystupuje pod jménem i-One. Při své produkci používá syntezátory, kytary, hlas, tibetské mísy, přírodní nahrávky i různé perkusivní nástroje, a vytváří tak bohaté textury a hluboké ambientní plochy. Jeho skladby mají klidný, meditativní charakter a často pracují s delším trváním, pro ambientní žánr typickým.

Blind Ruler Cursed Land je jednočlenný hudební projekt z Prahy, který spojuje prvky temného folku, industriální hudby s vojenskými rytmy, zvuky inspirované tradičními kulturami i neobvyklé, experimentální postupy – od indických melodií až po evropské pochody. Tématem jeho alba Music for Firewalker je hledání harmonie v konfliktních a extrémních situacích – mezi válkou a mírem, obětí a úlevou, láskou a samotou i mezi avantgardou a tradicí.

Jako poslední nám v dnešním pořadu bude hrát japonské ženské trio Kuunatic, což sice není přímo ambientní skupina, ale mimo jiné způsobem využití atmosférických klávesových nástrojů má k tomuto zvukovému světu velmi blízko. Kombinace japonských dechových nástrojů s elektronikou, psychedelickým rockem a ambientními plochami vytváří hybridní zvukové krajiny, které kladou důraz spíše na atmosféru a meditativní hloubku než rytmus.

NyníRanní proud
Píseň: Nowruzvash (2025); Interpret: Shahab Tolouie Trio; Album: Tolouie Shahab (trio): Oxymoron
07:45Hudební kompas
08:00Zprávy
08:10Ranní proud
09:00Na stole je téma
10:00Zprávy
10:05Dopolední proud

Rozhovor v časopisu KAM v Brně

Tesar-Milan_studioRaPg2025_fotoViolaHertelovaPřečtěte si rozhovor s programovým ředitelem Proglasu Milanem Tesařem v časopisu Kam v Brně

Regiony

Regiony

Folk na Slovensku v roce 2024

janku_gratia-plenaPoslechněte si přehled slovenského folku v roce 2024.

Profil Jiřího Smrže

960px-Brno-Leitnerka-uvedení-alba-Kořeny-Jiřího-Smrže2013Jiří-Smrž2_wikipediePoslechněte si pořad o písničkáři Jiřím Smržovi.

Darujte Proglas!