Sólo pro basu ve Slyšte, lidé!

Sólo pro basu ve Slyšte, lidé!
5. února 2012 Aktuality, Blues, Jazz Autor: Milan Tesař
V pořadu Slyšte, lidé! jsme se 4. února 2012 věnovali novinkám světových baskytaristů a kontrabasistů. Reprízu si můžete poslechnout v úterý 7. února od 16.55. Představíme si hráče na baskytaru Tonyho Greye, Steva Clarka a současného baskytaristu Rolling Stones Darryla Jonese. Dále se budeme věnovat izraelskému kontrabasistovi Avishai Cohenovi a americkému hráči na kontrabas Michaelu Formankovi.

Jako první nám v pořadu bude hrát baskytarista Tony Grey, který vyrůstal v hudebně založené rodině. Přesto se k hudbě dostal trochu neplánovaně. Když ve svých 18 letech ležel na posteli se zraněnými zády, přinesl mu otec baskytaru a Tony na ni poprvé zkoušel hrát. Ihned se začal na basu učit a jeho učitelem byl slavný kytarista John McLaughlin. Dále jeho kroky mířily na jazzovou školu Berklee v Bostonu, kterou absolvoval v roce 2001.

Další baskytarista, Steve Clarke, se vedle basy učil hrát také na klavír a absolvoval studium hudební teorie, jazzové improvizace a skladby. To vše využívá, ať už jako sólista, tak ve spolupráci s dalšími hudebníky – u nás jej známe také jako člena doprovodné skupiny trumpetisty Laca Decziho. První vlastní album s názvem Kickin’ It tento Američan natočil v roce 1999 – šlo o větší kapelu se saxofonem a dvěma kytarami.

Michael FormanekPo dvou baskytaristech si představíme jednoho amerického kontrabasistu. Jmenuje se Michael Formanek, má české kořeny a v roce 2011 vystoupil v Brně na festivalu JazzFestBrno se svou aktuální kapelou, kterou dále tvoří saxofonista Tim Berne, pianista Craig Taborn a bubeník Gerald Cleaver. V rozhovoru pro časopis Harmonie Formanek řekl: „Tuto sestavu jsem dal dohromady proto, aby hrála moje skladby. Obecně se můj styl psaní může lišit podle konkrétních spoluhráčů. Měl jsem kapely, ve kterých jsem přesně rozepisoval party pro jednotlivé nástroje, a jindy nechávám více věcí otevřených. Aktuálně se snažím psát takovou hudbu, která by byla zajímavá a v níž bychom se mohli soustřeďovat na detaily. To je pro mne momentálně možná důležitější než se úplně otevírat improvizaci, ale na druhou stranu musím říct, že úplně neměnné zůstává pouze jádro skladby. Jinak se může provedení jedné kompozice na jednotlivých koncertech velmi lišit. A konkrétní zvuk je samozřejmě výsledkem nejen mé práce, ale komunikace v kapele.“ Jako kontrabasista Formanek střídá oba způsoby hry – tedy smyčcem i prsty. Na toto téma říká: „Že je hraní pizzicato, tedy prsty,  jazzovější, patří k oblíbeným klišé. Když přijde na pódium trumpetista, nikdo mu nevytýká, že typ dusítka, který použil, se hodí spíše ke klasické hudbě než k jazzu. Podobně saxofonistovi nikdo nebude říkat, že hraje příliš klasickým stylem. Já v hudbě rád využívám všechny dostupné nástroje. A tak hraju jak prsty, jimiž dosahuji určitého zvuku, tak smyčcem, který dává kontrabasu zase úplně jiný zvuk. Na hru smyčcem se nedívám jako na něco nutně spojeného s klasickou hudbou. Vždyť si vezměte například lidovou hudbu, cajun nebo hudbu romskou. Všude tam se na kontrabas hraje i smyčcem a využívají se opět různé styly hry. Začneme-li muzikanty dělit na jazzové, kteří hrají pizzicato, a klasické, kteří hrají arco, bude to směšné. Já mám prostě zvuk kontrabasu se smyčcem rád a nikdy v životě by mě nenapadlo takto nehrát.“

V únoru přijíždí na koncertní turné do Česka baskytarista Rolling Stones Darryl Jones, a to se svou novou kapelou Black Stone Raiders. Jones má 50 let a pochází z Chicaga, tedy jednoho z nejdůležitějších středisek bluesové hudby. Říká: „Blues je zakořeněné někde hluboko ve mně. Blues tvoří v Chicagu živnou půdu, z které všechno ostatní vzchází. I když byla tamní bluesová scéna na vrcholu od 40. do počátku 60. let, z blues musel vycházet každý, kdo byl i později součástí chicagské scény. Blues zůstává samozřejmým prvkem tamní kultury.“ Vedle blues vyrostl Jones především na poslechu soulové hudby z místní rozhlasové stanice WVON. Jako kluk znal Jamese Browna, ale také Beatles a zřejmě v té době také poprvé zaslechl Rolling Stones, se kterými měl o více než 20 let později začít intenzivně spolupracovat. Více se však o tuto legendární kapelu začal zajímat až poté, co přesídlil do New Yorku a hrál s Charliem Draytonem a Stevem Jordanem, jinak též členy vedlejší skupiny Keitha Richardse X-pensive Winos. K Rolling Stones se přidal v roce 1993, kdy kapelu opustil její dlouholetý baskytarista Bill Wyman.

Kontrabasista Avishai Cohen se narodil v jednom izraelském kibucu, avšak řadu let žil v New Yorku a etabloval se na tamní jazzové scéně. Byl mimo jiné členem skupiny Chicka Corey, ale velmi brzy začal vydávat i vlastní autorská alba. V poslední době už působí opět v Izraeli a ve své tvorbě vedle jazzu čerpá i z tradiční židovské hudby. Na svém nejnovějším albu Seven Seas hraje na kontrabas a na klavír a také zpívá. V dubnu Avishai Cohen vystoupí v Brně v rámci festivalu JazzFestBrno.

Hudební výlet do Pobaltí

JUUK_MulkaStabule_obalCDVydejte se s námi za hudbou Litvy, Lotyšska a Estonska.

Regiony

Regiony

Hudební výlet do Francie

kiledjian_the-otium-mixtapeZveme vás na hudební výlet do Francie.

Tri Nguyen – sólo pro dva nástroje

nguyen-tri_duos-aloneVietnamský hudebník Tri Nguyen natočil album pro dva sólové nástroje.

Anketa Album roku 2023 – druhá desítka

krajina-ro_mlhoviny_obalCDPodívejte se na první výsledky ankety Album roku 2023.

Témata Jak se vám líbí

Hansen_studio_2024Podívejte se, co pro vás chystáme v pořadu Jak se vám líbí.

Partneři

Harmonie_logo_velke_web

Darujte Proglas!