Shahab Tolouie oslaví perský nový rok
Začátkem letošního roku zařadila Organizace spojených národů do svého oficiálího kalendáře íránský svátek Nového roku Norooz. Slaví se tradičně 21. března, tedy v první jarní den. V Praze oslavy proběhnou pod taktovkou íránského kytaristy Shahaba Tolouieho a jeho přátel.
Oslavy perského nového roku proběhnou v neděli 21. března od 19.30 v pražském Divadle ABC. Na koncertě zazní melodie staré Persie i současná autorská tvorba Shahaba Tolouieho v jeho výjimečném hudebním stylu ethno flamenco. Perská hudba zde poprvé zazní také v interpretaci známých osobností české hudební scény: baskytaristy Pavla Jakuba Ryby a Davida Kollera, který se Shahabem zazpívá skladbu Dele man (Moje srdce). Chybět ani taneční umění Íránu a Španělska.
Účinkující:
Shahab Tolouie quartet:
Shahab Tolouie – kytara, setar, zpěv
Tomas Reindl – perkuse, bicí
Tomáš Vychytil – kytara
Martin Kapusnik – kontrabas
Hearn Gadbois – tombak, daf
Hosté:
David Koller – bicí, zpěv
Pavel J. Ryba – baskytara
Tanec:
Rena Milgrom – perský tanec
Petra Štastná – flamenco
Rozhovor s shahabem tolouiem
(Úryvek rozhovoru Milana Tesaře s Shahabem Tolouiem z června 2009)
Nedávno jsi vydal nové CD. Můžeš je představit?
Jmenuje se Tango Perso a natáčel jsem je v Praze. Chtěl jsem na něm zachytit fúzi španělské a perské hudby. Protože jsem neznal nikoho, kdo by mě takovou hudbu naučil hrát, musel jsem najít cestu sám. Experimentoval jsem, sledoval jsem reakce lidí kolem sebe. Jsem totiž přesvědčený, že bez experimentů nemůže vzniknout nic nového. Samozřejmě že ne každý pokus v hudbě je dobrý. Dnes se například hodně umělců snaží propojit klasickou a elektronickou hudbu, v oblibě je hudba africká nebo indická, kterou autoři spojují s jazzem a podobně. I když 99 % těchto pokusů patří do koše, i kdyby jedno procento přineslo něco nového, stojí to za to. Já jsem rád, že vedle sebe fungují lidé, kteří se drží tradice, a ti, kteří experimentují. Moje album je tedy jedním takovým experimentem a hodně mě teď zajímá, jak na ně budou lidé reagovat a jakých kritik se mu dostane. Jsem otevřený jakékoli diskusi.
Vedle kytary hraje také na setar. Co je to za nástroj?
Setar je starý perský nástroj, o kterém máme doklady už z doby před třemi a čtyřmi tisíci lety. Je to vlastně loutna s dlouhým krkem a v současné době je to nejdůležitější nástroj v tradiční perské hudbě, který mimochodem pracuje i se čtvrttóny. Jméno se-tar znamená v perštině tři struny, avšak k původním třem strunám byla asi před 200 lety přidána čtvrtá. Současná forma nástroje má tedy čtyři struny, avšak název už zůstal.
Jsou pro tebe jako kytaristu vůbec důležité texty písní?
Texty jsou to nejdůležitější, a proto se je snažím citlivě vybírat. V Evropě většinou nejprve složíte hudbu a k ní potom vznikne text. U nás je to naopak, protože hodně používáme staré perské básně, které mimochodem nepojednávají o lásce, ale o filosofii života. I já si vybírám z těchto textů a k nim teprve skládám hudbu. Zajímavé je to i proto, že na stejný text různí autoři skládají naprosto odlišnou hudbu, a vy tedy můžete porovnávat.