Profil bratrů Ryvolových ve Slyšte, lidé!
V nejbližším vydání hudebního týdeníku Slyšte, lidé! se zaměříme na tvorbu bratrů Wabiho a Mikiho Ryvolových, považovaných za zakladatele žánru moderní trampské písně. Hrát si budeme především z nově vydané kompilace Hobousárny. Poslouchejte v sobotu 7. listopadu od 19.15 nebo v úterý 10. listopadu v 16.55.
Ukázky ze scénáře pořadu
Tony Linhart popisuje ve zpěvníku Všech vandráků múza atmosféru první poválečné soutěže trampských interpretů, která proběhla v pražské Lucerně na podzim 1963. Píše: „Esembáci stáli při Vlajce v pozoru a salutovali. Zážitek toť nad zážitky. Palmu vítězství si odnesla osada Zlatý klíč s bratry Ryvolovými. Tím byla odstartována moderní trampská píseň a s ní i obrovská polemika, která ji až do 70. let provázela. Zprvu byli trampové téměř rozezleni. Kdosi si dovolil odebrat jim z trampských písniček sladkou Marion, hvězdy nad přístavem a malou chýš, kam se přesně vejdeme jen my dva. Náhradou za to všechno krásné a svůdné dostali bláto, tratě, usmolený chlapy a voči pro pláč. A to všechno ještě v tehdejších moderních rytmech a úpravách.“ Je pravda, že Ryvolové do trampské písně přinesli nejen novou, civilnější poetiku, ale také jistou kultivovanost. Jiří Černý například vzpomíná, jak „Wabi pěkně mluvil o spisovatelích, textařích, novinářích a češtině vůbec – a mimochodem pěknou češtinou“.
Dejme ještě jednou slovo Tonymu Linhartovi, který v druhém dílu zpěvníku Všech vandráků múza znovu charakterizuje tvorbu bratrů Ryvolů: „Jejich songy začaly hovořit normálním, až tvrdým jazykem, ve kterém ovšem nechyběla dodnes neopakovatelná poezie. Najednou se začalo zpívat o normálních věcech a najednou tomu nechyběla ani ta všudypřítomná romantika. Ta ovšem poprvé nevybočovala z hranic v kusu.“ Když se v roce 1967 připravoval první ročník festivalu Porta, měli na něm Ryvolové chybět. Vladimír Vlasák ve své knize Folkaři popisuje snahy Kapitána Kida, který chtěl osadu Zlatý klíč s Ryvoly na Portu pozvat., Miki mu však prý sdělil, „že nejezdí na nějaký provincionální potlach a kde že je vůbec to Ústí nad Labem. A nepřijeli“.
Na Portě se skupina Hoboes v čele s bratry Ryvolovými objevila v roce 1968. Jak popisuje Vladimír Vlasák, kapela „vznikla nekompromisní redukcí jejich osadních sboru a svůj žánr přesahovala až k jadrné osobní výpovědi“. Jak však publicista pokračuje, „na Portě nebyli Hoboes částí tradičního publika zpočátku pochopeni“.
Starší z bratrů Wabi se nedožil 60. narozenin. Zemřel necelé dva měsíce před dovršením šesté dekády života v roce 1995. Tramp a novinář Fedor Skotal na něj vzpomíná: „Byl to vitální a zdravý chlap s neobyčejnou noblesou, silným charismatem a jakousi vnitřní čistotou.“