Prázdninové Chvilky s čínskou hudbou

25. června 2012 Aktuality, World music Autor: Milan Tesař

Novinkou v našem programu budou o prázdninách Chvilky s čínskou hudbou, které pro nás připravuje náš nový spolupracovník Josef Svoboda. Půlhodinové putování za východní hudbou můžete sledovat vždy v první a třetí pátek v měsíci od 17.25. Přečtěte si úvod k celému cyklu, který autor pořadů napsal s přihlédnutím k dosavadním zkušenostem s čínskou hudbou především v Brně.

Brněnská veřejnost se měla možnost seznámit již s celou řadou čínských hudebních vystoupení, a to například díky návštěvám hostujících čínských souborů. V uplynulých asi 30 letech brněnská divadla a koncertní místa již hostila celou řadu  takovýchto souborů. V našich pořadech bychom proto chtěli na tuto tradici navázat, připomenout si znovu některé z těch hezkých melodií a písní i některé zajímavosti, které se s nimi pojí. 

Chtěli bychom proto nabídnout v našich Chvilkách s čínskou hudbou posluchačům určitý retrospektivní pohled, lépe řečeno poslech, který můžeme ještě navíc obohatit několika možnými úhly vnímání. Mohli bychom se podívat na čínskou hudbu nejenom prostřednictvím toho, co nabídly divákům hostující soubory, ale také tím, co dovedou interpretovat nepočetní místní umělci, ať již se jedná o vystoupení čínské zpěvačky žijící v České republice, paní Feng Yün Song, nebo kapely pražských mladých sinologů pod jménem Kung-pao, nebo i tím, co představil v nedávných letech brněnské veřejnosti dětský sbor Primavera. Můžeme také připomenout doplňující hudební ukázky z výstavy Čína – umělecká řemesla, z roku 1991. Není možné nepřipomenout dnes již velmi dobře vedené a zpracované internetové archívy s čínskou hudbou a našly by se jistě i další zdroje.

Zastavili bychom se však asi nejdéle u hostujících souborů, protože to byly právě ony, kdo čínskou hudbu české veřejnosti v uplynulých několika desetiletích představily, dá se říci, skutečně všestranně. 

V novodobých podmínkách se v Brně objevil první hostující soubor v někdejším divadle Večerní Brno na počátku 80. let, v době, kdy se stále ještě projevoval ve sdělovacích prostředcích velký vládní protičínský odpor a mnoho lidí tím bylo značně ovlivněno. Skutečnost, že mnozí tehdy poprvé slyšeli živou čínskou hudbu, se proto stávala spíše příčinou další kritiky, než aby byla citlivě a s pochopením přijímána. Naopak ta část publika, která se dlouhodobě o čínskou hudbu zajímala a měla ji možnost až doposud slyšet pouze ze vzdáleného rozhlasového vysílání, tedy ne vždy v dobrých příjmových podmínkách, si zcela jistě odnesla nesmazatelné zážitky. 

V roce 1983, díky hostujícímu Čínskému souboru písní a tanců ze Šanghaje, zazněla například skladba Tři sloky pro květy slivoně, kterou můžeme v některém z našich pořadů připomenout.

V listopadu 1984 přijel do Brna Čínský soubor orientálních písní a tanců, který vystoupil v divadle Reduta. Jeho specifikou bylo, že představil brněnskému publiku hudební dílo čínských národnostních menšin. Nadšení posluchači přišli dokonce s nahrávacími zařízeními a pozornost mohl upoutat známý brněnský učitel japonštiny a čínštiny, který si sedl do první řady s velkým stereo radiomagnetofonem, aby pořídil co nejlepší zvukový záznam celého vystoupení.

Když v listopadu 1991 probíhala v Brně výstava Čína – umělecká řemesla, mnoho zajímavých hudebních ukázek mohli návštěvníci vyslechnout v rámci doprovodného programu jako dobře zpracovanou a kvalitně reprodukovanou hudbu ve Freskovém sále staré radnice, kde se výstava konala. Mimochodem vernisáž této výstavy byla uvedena překrásnou lyrickou melodií Luna mezi mraky, kterou bychom v jednom z našich pořadů chtěli také nechat zaznít.

V květnu roku 2001 hostoval v ČR Šanghajský orchestr lidové hudby, díky němuž si zájemci mohli vyslechnout řadu velmi hezkých skladeb. Jedna z nich, která bývá často hrána na tradiční hudební nástroj pchi-pa, nese název Koňské dostihy, stejně jako další, poměrně známá melodie, hraná na stejný hudební nástroj, k níž se navíc váže jedna historická událost z dávných čínských dějin, a která má název V obklíčení. Nepochybně by proto mohlo být zajímavé vyslechnout si nejen hudbu samotnou, ale také seznámit se s některými tradičními hudebními nástroji, připomenout si typy, popřípadě i stáří těchto hudebních nástrojů a samozřejmě i některé příběhy z čínské historie, které byly hudebně zpracovány. 

Melodie Koňské dostihy byla nejednou hostujícími čínskými uměleckými soubory interpretována. Zazněla také například ve vystoupení Čínského uměleckého souboru z provincie Jiang-su v říjnu 1996 v Divadle Bolka Polívky, vedle dalších krásných skladeb, které tento soubor představil.

Ve 2. polovině 90. let v brněnském dětském sboru Primavera tehdejší jeho zkušený sbormistr dr. Jaroslav Dostalík umožnil, aby se jeho členové  mohli naučit některým čínským dětským písním. Pro tento účel bylo zvláště důležité jedno z prázdninových soustředění v Litomyšli. 

V některém z pořadů bychom si proto povšimneme více některých čínských dětských písní tohoto sboru, které si brněnská veřejnost, hlavně rodičů a přátel těchto mladých umělců, mohla vyslechnout. A přidáme i další pozoruhodné ukázky, zpívané přímo dětmi čínskými.

Pro Chvilky s čínskou hudbou jsme tedy připravili pohledy na čínskou hudbu prostřednictvím:

  • dětských písní,
  • některých významných tradičních hudebních nástrojů,
  • z hlediska vývoje od nejstarší dochované čínské hudby až po ukázky čínské opery   a
  • novodobé hudby

Josef Svoboda, autor pořadu

 

Hudební výlet do Pobaltí

JUUK_MulkaStabule_obalCDVydejte se s námi za hudbou Litvy, Lotyšska a Estonska.

Regiony

Regiony

Hudební výlet do Francie

kiledjian_the-otium-mixtapeZveme vás na hudební výlet do Francie.

Tri Nguyen – sólo pro dva nástroje

nguyen-tri_duos-aloneVietnamský hudebník Tri Nguyen natočil album pro dva sólové nástroje.

Anketa Album roku 2023 – druhá desítka

krajina-ro_mlhoviny_obalCDPodívejte se na první výsledky ankety Album roku 2023.

Témata Jak se vám líbí

Hansen_studio_2024Podívejte se, co pro vás chystáme v pořadu Jak se vám líbí.

Partneři

Harmonie_logo_velke_web

Darujte Proglas!