Vzpomínka na Karla Bělohoubka
V lednu jsme se rozloučili s Karlem Bělohoubkem, jednou z nejvýznamnějších osobností současné české dechové hudby, hudebním skladatelem a bývalým šéfdirigentem Ústřední hudby AČR, která se pod jeho vedením stala jedním z nejlepších dechových orchestrů na světě. Poslouchejte pořad Hrajte, kapely! ve čtvrtek 16. února 2017 od 16.55.
Jeho doménou, životním osudem byly sice velké dechové orchestry, ale měl neskutečný přehled o našich malých kapelách, malých dechovkách, pro které také desítky písniček napsal či zaranžoval.
Karel Bělohoubek se narodil 29. prosince 1942 v Žarošicích na Moravě. Studoval na vojenské hudební škole, kterou absolvoval v roce 1959 v oboru hry na klarinet a fagot. Jeho hudební kariéra začala u hudby 57. motostřeleckého pluku ve Stříbře. Po krátkém působení odešel k Posádkové hudbě do Prahy. Posléze přešel přes chodbu k Ústřední hudbě naší armády jako hráč na fagot. Karel Bělohoubek začal zároveň studovat na Státní konzervatoři v Praze (1963 – 1966) ve fagotové třídě prof. Pivoňky a posléze i dirigování u prof. Čížka. Studium dirigování ukončil v roce 1978 a stal se dirigentem Ústřední hudby. Od roku 1987 působil, až do odchodu do důchodu, jako její šéfdirigent.
Ze skladatelských aktivit Karla Bělohoubka vzpomeňme alespoň několik skladeb – Malá etuda, Žarošická polka, Ukolébavka, Mattinata, Pochod Hradní stráže, Zastaveníčko, Habanera, Nálada pro žestě nebo Pekelný kvapík. Napsal několik sólových skladeb pro fagot, trubku, lesní roh, křídlovku, tenor, klarinet či saxofon. Repertoár dechových orchestrů rozšířil o desítky instrumentací koncertních, populárních i lidových skladeb. Oblíbené jsou jeho úpravy směsí operetních, filmových a muzikálových melodií, směsi národních písní a pochodů nebo jeho transkripce symfonických skladeb L. Janáčka, B. Smetany, M. Ravela, A. Dvořáka a dalších.
Určitě za upozornění stojí i to, že Karel Bělohoubek s UH AČR natočil 26 CD, která měla obrovský ohlas u posluchačů. Na dalších CD jiných orchestrů se podílel jako hudební režisér, dirigent, ale vždy jako skvělý aranžér. Pro své kvality byl zván do porot soutěží u nás (Zlatá křídlovka, soutěže VDO v Ostravě a v Praze), ale také byl zván do porot soutěží po celé Evropě. Několik let byl členem odborné rady pro dechovou hudbu NIPOS ARTAMA Praha – příspěvkové organizaci ministerstva kultury a v posledních letech byl i předsedou Společnosti dechové hudby při Asociaci hudebních umělců a vědců. Především jeho zásluhou se před dvěma lety obnovily koncerty novinkových skladeb pro dechové orchestry koncertního typu.
Karel Bělohoubek celý svůj život zasvětil hudbě, a to hlavně dechové. Rád pracoval s barvou, technickými a výrazovými prostředky velkého dechového symfonického orchestru. Jeho jméno je uvedeno u více jak čtyř stovek aranží a partitur, které zpracoval pro různá nástrojová obsazení. K jeho mistrovským kusům patří například úprava předehry k Prodané nevěstě Bedřicha Smetany či symfonické tance z muzikálu West Side Story Leonarda Bernsteina. Převést takové skladby pro dechový orchestr vyžaduje mimořádnou znalost nástrojů, od jejich barvy až po techniku. Karel Bělohoubek tuto schopnost měl, a proto jsou jeho aranže tak výjimečné.
Bělohoubek zemřel 31.prosince 2016. Na jeho poslední cestu ho doprovodili desítky muzikantů a kamarádů od nás, ale i z Evropy. U rakve nechyběla čestná stráž, salvy čestné stráže, UH doprovodila svého někdejšího velitele na jeho poslední cestu tóny oceňované Mattinaty, několika dalšími Bělohoubkem mistrovsky zaranžovanými skladbami a na závěr zazněla i státní hymna. Bylo to důstojné rozloučení s velikánem české dechové hudby.