Cecilka nebo Kateřina uzavírá před adventem zábavy?

Na mnoha místech se dodržuje, že na svatou Kateřinu (25. listopadu) končí taneční zábavy. Nebylo tomu tak ale vždycky. Původně se veselá taneční zábava, poslední před adventem, nazývala Cecilská.
Na den svaté Cecilie, patronky hudebníků (22. listopadu), scházeli se podle stanov členové literátských bratřin, zpěváckých a hudebních bratrstev, společnosti zváčů a svatebních družbů, k výročnímu shromáždění. Tam po mši svaté jednali o spolkových věcech, přijímali nové členy, prohlíželi hudební nástroje a další. K večeru šli do hospody, kde byla zahájena veselá taneční zábava Cecilská, na rozloučenou s veselostí před adventem.
Cecilky účastnila se pak po večeři a úklidu chasa. Přišli také sousedi s ženami a dcerami. Nebyla to však muzika slavnostní, se svátečním šatem. Na Cecilku se chodilo jen tak a napolo svátečně, ale zábava bývala buná, skočná jako o pouti, o obžínkách a posvícení. K půlnoci přišli i maškarádi, kominík, žid s rancem, mlynář, kovář s harmonikou, chasníci v ženských šatech a skotačili, škádlili sebe i tanečníky a děvčata v půlnoční přestávce. „Tak už jen do toho, už se mračí advent,“ pobízel sedlák k veselosti. Tancovalo se až do bílého rána, do 8-9 hodin po svaté Cecilii.
Ve Stochově zaznamenali písničku, která se zpívala vždycky na Kladensku o zábavě svaté Cecilije jako muzikantská a kantorská píseň za všeobecného ticha při zahájení zábavy:
Slavný ouřad učitelský
jest devátý kůr andělský,
učitelové jak zemřou,
hned před trůn Boží přijdou.
Andělé je přivítají:
Vítáme vás, kamarádi.
Cecilie tak vítajíc,
na varhany ukazuje:
Et laudomus gloria inegcelsis!
Po zaniknutí literátských sborů a muzikantských družin zapomínalo se na patronku muzikantů svatou Cecilii a místo Cecilek se přenesly zábavy na rozloučenou před adventní a vánoční dobou na den svaté Kateřina (25. listopadu).
Ustálil se zvyk, že ženy a dívky oplácely, ohřívaly mužům a chasníkům posvícení, to je: postaraly se o pohoštění tanečníků a o muzikanty. Říkávalo se: „Žádné ranty, na svatou Kateřinu ženy platí muzikanty.“ Rozumí se, že za peníze na kateřinskou zábavu si vyhradily ženy a děvčata stejné právo, totiž tanečníci seděli u kamen, na lavicích podle stěn, stáli před okny a ženy a děvčata kývala na ně, aby šli do kola. Dělo se to všechno čtveračivě a skotačivě, s potutelným šelmovstvím). Jen o půlnoci měli mži jednu, dvě volenky. Ale k ránu už ženské právo nevládlo a tanec se rozvířil o překot, zvláště když na rozloučenou s tancem před adventem lákala rychlá muzika na kalup.
Konec zábavám a tanci. „Řekla Káča Barce: Nechme toho tance!“ Blíží se dojímavá doba zimních zábav, obchůzek, předehra Vánoc…
Z knihy Čeňka Zíbrta Veselé chvíle v životě lidu českého
zpracovala Helena Hájková