Vydáno nové cd Mariánské písně IV

Dne 19. května na pouti Radia Proglas a TV Noe na Hostýně bude poprvé posluchačům představeno hudební album s názvem Mariánské písně IV. Jedná se o čtvrtou nahrávku řady Mariánských písní, které nahrál Brněnský rozhlasový orchestr lidových nástrojů. Hudební ukázky z něj si poprvé můžete poslechnout ve Folklorním okénku s datem 16. května 2012.
Pokud se krátce ohlédneme do historie těchto nahrávek, uvidíme, že první nahrávka byla vydána v roce 1998, druhé album následovalo v roce 2001 a třetí díl spatřil světlo světa v roce 2004. Na čtvrtý díl posluchači čekali nejdéle, přestávka činila 8 let.
První tři díly se uskutečnily za spolupráce Růženy Kučerové a Jindřicha Hovorky. Dramaturgie nahrávek se ujala Růžena Kučerová, hudebního zpracování a nastudování umělecký vedoucí Brněnského rozhlasového orchestru lidových nástrojů Jindřich Hovorka.
První díl obsahoval skoro všechny známé tradiční mariánské písně. Další dva díly obsahovaly již méně známé mariánské písně, které však byly ve své určité době dostatečně známé a oblíbené. Podařil se záměr, se kterým byly písně zpracovány a natočeny. Znovu oživit zájem o tyto krásné písně, naučit je posluchače poslouchat, přijímat a předávat dál poselství, které tyto písně obsahují a nesou. Ohlasy posluchačů a zájem o tyto nahrávky to potvrdil.
Poněvadž Jindřich Hovorka, který se podílel na uměleckém zpracování a natočení předchozích mariánských písní v roce 2006 zemřel, vydání čtvrtého dílu těchto písní se oddálilo.
Růžena Kučerová, dramaturg všech dílů Mariánských písní, připravovala poslední čtvrtý díl díky okolnostem poněkud déle. V závěrečné části příprav nalezla organizační i uměleckou podporu mezi nejbližšími kolegy a spolupracovníky v BROLNu a práce na realizaci Mariánských písní s pořadovým číslem IV se mohla rozběhnout.
Růžena Kučerová a současný umělecký vedoucí BROLNu František Černý oslovili celkem pět aranžérů, kteří písně upravili pro BROLN a sólisty. Z brněnských umělců to byli: Kateřina Kovaříková – redaktorka Proglasu a violistka BROLNu, Pavel Trkan –kontrabasista BROLNu a pedagog, přední brněnský varhaník a aranžér Martin Jakubíček, z mimobrněnských to byl Aleš Smutný - zkušený muzikant a pedagog z Veselí nad Moravou a Jiří Mindl z jižních Čech, který komponoval a upravoval pro BROLN již od osmdesátých let minulého století.
Ze zpěváků sólistů jsou na albu zastoupeni: Ludmila Malhocká, Klára Blažková, Kamila Šošovičková, Lucie Tisoňová, Markéta Toufarová, František Černý a Vladimír Maňas. Z dětských sólistů jsou to: Kryštof Bína, Aneta Králová, Kateřina Chroustová, Pavla Ryšavá, Petra Ryšavá, Marek Ryšavý a Jakub Brych. Ke spolupráci byl pozván soubor Ensemble Versus pod vedením uměleckého vedoucího Vladimíra Maňase a Dětský sboreček z farnosti u kostela Panny Marie Pomocnice v Brně-Žabovřeskách pod uměleckým vedením Marie Ryšavé.
Novinkou jsou na nosiči dvě instrumentální skladby které celé album vhodně doplňují. Sólovou příležitost dostal v jedné instrumentální skladbě i mladý hráč na dudy Michal Marhold.
Páteří výběru písní se stala malá sbírka písní, která sloužila poutníkům při putování k Panně Marii Štípské. Ústní legenda praví, že za napoleonských válek se rozšířilo na Valašsku mnoho nevyléčitelných nemocí. V zoufalé situaci vykonali farníci z Loučské farnosti prosebnou pouť k Panně Marii do Štípy. Panna Maria poutníky vyslyšela a od památné pouti už nikdo na tyto nemoci nezemřel. Z vděčnosti za tuto zvláštní ochranu Panny Marie učinili poutníci slib i jménem všech příštích pokolení, že každoročně „poputuje“ prosebné procesí do Štípy o Svátku Narození Panny Marie. A to se děje nepřetržitě někdy za větších, jindy menších obětí nebo nebezpečí dodnes.
Další písně na tomto nosiči byly vybrány částečně z Poutnického kancionálu Františka Malého a osobních sbírek posluchačů Proglasu. Jako bonus pro posluchače uzavírá album Ave Maria od Franze Schuberta v podání lidové zpěvačky Ludmily Malhocké.
Album Mariánské písně IV nahrál BROLN, nastudování a řízení orchestru se ujal umělecký vedoucí František Černý. Od režisérského pultu nahrávku řídil zvukový mistr a hudební režisér v jedné osobě Milan Vidlák. Vznikla nahrávka, která je mírně odlišná od předcházejících prvních třech dílů. Spojení převážně lidových poutních písní s rukopisem úprav několika rúzných autorů a v konečné v interpretaci renomovaného hudebního tělesa BROLN vzniklo další krásné dílo - čtvrtý hudební šperk, který potěší mnohé srdce svých posluchačů.