Folklorní okénko: Dalmatinske klape (dalmatské pěvecké sbory)
Pořad v souvislostech
"Dalmatinske klape" (dalmatské pěvecké sbory) - tisíciletá cesta od gregoriánského chorálu ke kultivované vokální interpretaci lidové písně
Budeme vysílat
Zeleňaj sa, bučku
Zelinka malá, kebych ťa znala. Svatojánské čarování s devaterem kvítí
Zelinka malá, kebych ťa znala. Svatojánské čarování s devaterem kvítí
Vysílali jsme
Zeleňaj sa, bučku
60 let Varmužovy cimbálové muziky
60 let Varmužovy cimbálové muziky
Audioarchiv
Ve středečním Folklorním okénku pozve Helena Bretfeldová své posluchače tam, kde to mnozí dobře znají – do Dalmácie. Tamější po deset století udržovaná tradice církevního sborového zpěvu přerostla do tradice světské: zprvu výhradně mužského, později též ženského a nově i smíšeného sborového zpěvu a capella, tedy bez doprovodu hudebních nástrojů. Těmto pěveckým sborům se na pobřeží i na ostrovech Dalmácie tradičně říká klapy, proto nese středeční pořad název Dalmatinske klape s podtitulem Tisíciletá cesta od gregoriálnského chorálu ke kultivované vokální interpretaci lidových písní Dalmácie. Poslouchejte ve středu 14. září od 16.55.
Počátky sborového zpěvu v jižní, střední a severní Dalmácii (centry bývaly tradičně Trogir, Split a Dubrovník, ale také např. Hvar, hlavní město stejnojmenného ostrova) lze najít v „glagolském“ zpěvu náboženských bratrstev středověku. Glagolský (později též gregoriánský) chorál se uchovával v ústním podání jako součást chorvatského liturgického zpěvu křesťanské církve západního ritu po takřka deset století. Z doby od 11. do 15. století existují též kusé zápisy v kronikách, darovacích listinách, knižních rukopisech i v liturgických knihách – evangeliářích, antifonářích, misálech. První osobností, o které se historické prameny chorvatské hudby zmiňují, je záhřebský biskup Augustin Kažotič (1260–1323), který chrámový zpěv prokazatelně vyučoval i komponoval (dochovaly se rukopisy několika jeho děl). V historii chorvatského církevního zpěvu se prolínala trojice jazyků (staroslověnština, chorvatština a latina) i trojí písmo (glagolice, chorvatice a latinka).
Podobně jako v českých zemích i zde církevní vzor formoval také podobu lidového hudebního výrazu. V průběhu 15. století se zájem o hudbu rozšiřuje i za zdi klášterů a kostelů a od poloviny 16. století se začínají psát dějiny lidové písně. V Dalmácii zprvu především ve větších městech na pobřeží – ve Splitu, v Trogiru, v Dubrovníku. Postupně se diferencuje světská, lidová píseň od církevní vokální polyfonie. Ještě v 17. století má rozhodující vliv na podobu hudebního života prostředí kostelů a klášterů – za vývojem dalmatské hudby v období baroka stojí trojice církevních řádů: jezuité, františkáni a pauláni. Gregoriánský chorál dostává podobu dříve nevídané monumentality a do bohoslužebných písní pronikají nápěvy světských melodií, očištěné ovšem od „pohanských“ textů.
Od 19. století se formuje lidová píseň zhruba do podoby, v jaké ji známe dnes – odraz světského života v národní hudbě, provázející každodenní běžné i sváteční rituály. Zatímco pevninská, severní část Chorvatska nese ve svém folklóru výrazné stopy někdejší příslušnosti k habsburské monarchii, a tudíž zřetelné vlivy středoevropské (dnes bychom řekli „globalizační“), pobřeží a ostrovy, tedy Istrie a Dalmácie, si uchovaly starou písňovou tradici ovlivněnou liturgickou melodikou, zejména gregoriánským chorálem, s jemnými náznaky vlivů italských (Dalmácie byla až do roku 1797 pod správou Benátské republiky). Z někdejších chrámových sborů se rodí první „klapy“, později i první amatérské hudební společnosti, kapely „tamburašů“. Narativní formu, a někdy dokonce i fragmenty modlitebního textu, si starší lidové písně z dalmatského pobřeží zachovaly dodnes.
Podobně jako v našich horských oblastech se i v Dalmácii církevní tradice lidového zpěvu uchovala nejlépe na ostrovech, kde dodnes tvoří výrazný prvek náboženské sounáležitosti a prostředek vyjádření příslušnosti ke konkrétní církevní komunitě vznešenou, uměleckou formou. Zároveň je chápáno i jako výraz úcty k mnohaleté církevní tradici i k odkazu vlastních předků.
Před sedmnácti lety se realizoval ojedinělý projekt – nahrávka lidových poutních písní, které jsou už po pět století uchovávány v lidové tradici ostrova Hvaru. Velikonoční pouť Za Křížem vychází na Zelený čtvrtek a během Velkého pátku prochází městem Jelsa a vesnicemi Pitve, Svirče, Vrisnik, Vrbanj a Vrboska téměř každoročně od raného 16. století: lidové procesí vzniklo jako náboženská rebelie proti nobilitě města Hvaru a jako symbolický nábožensko-etnický rituál přetrvalo do současnosti. Za soumraku vycházejí z vesnic jednotlivá procesí nesoucí kříže, které putují přes celý ostrov až na nejvyšší vrchol, horu sv. Mikuláše. Každá malá náboženská obec má vlastní kostelní sbor a své vlastní archaické pašijové zpěvy tradované po generace. Nejstarší z nich, dnes už respektovaný jedinečný umělecký fenomén, pochází ze starobylé obce Vrbanj a nese název Gospin plač neboli Pláč Matky Boží – zpěv o Ježíšově utrpení a žalu Panny Marie, Matky Boží. Všechna místa, kterými průvody procházejí, jsou slavnostně osvětlena a vyzdobena. Všech šest procesí jde po neměnných tradičních trasách ve směru hodinových ručiček tak, aby se vzájemně nesetkala (případné setkání podle pověry předznamenává neštěstí na ostrově). Součástí tradičního velikonočního procesí je i prosebná píseň O propeti, puče moj původem z hvarského Stari Gradu.
Starobylý tradiční zpěv Dalmácie i dalmatský folklór charakterizují netemperované chromatické nebo diatonické nápěvy menšího rozsahu (vnitrozemí střední Dalmácie, severní Dalmácie a většina ostrovů). Jednohlas (unisono) je typický pro jižní Dalmácii. Časté krátké vokální formy s „ojkáním“ (melodická výzdoba opakovaným citoslovcem oj) spolu s výrazným tremolem jsou považovány za starobalkánské dědictví. Delší melodii vede strofou sólista, většinou vysoký tenor, kterému přizvukuje sbor.
Podobně jako u nás jsou zde některé specifické taneční rytmy reprezentanty „paměti“ určitého regionu. V Chorvatsku, a zejména na pobřeží a na ostrovech Dalmácie, si podobnou roli udržují taneční rituály se symbolickými významy. Ty jsou mnohdy připomínkou osvobození zpod cizí, především turecké, nadvlády (jako korčulanská rytířská hra Moreška) ale i sborové zpěvy a jejich rozmanité formy.
Někdejší přísně mužská zpěvácká společenstva postupem času doplnily „klapy“ dívčí (zcela výjimečně smíšené). Původně prostý, jednohlasý církevní zpěv se rozkošatěl a rozrostl do vícehlasů a sofistikovaný projev dnešních zpěváků prozrazuje odborné vedení. Důležitý je ovšem zpěvní materiál, který je touto cestou udržován a kultivován.
Častým inspiračním zdrojem dalmatské lidové písně je – pochopitelně – šťastná i nešťastná láska ale také opěvování rodné krajiny či moře. Dalmatinci svou zemi milují a za slova obdivu a citu se nikterak nestydí; v jedné z ukázek zřetelně zaznívá i tradice italských lidových zpěvů a serenád. Starobylost motivu nenaplněné lásky se objevuje i v námětech teskných písní jižní Dalmácie. Podobnou úlohu jako mají na Moravě odvedenecké a rekrutské, potažmo vojenské písně, sehrávají na dalmatském pobřeží i na ostrovech písně námořnické. Tradičně i dívčí texty zpívá mužský sbor.
Tradiční sbory, klapy, se proslavily a většinou se dodnes prezentují a capellovým zpěvem, tedy bez instrumentálního doprovodu. Postupným pronikáním pevninských hudebních vlivů a také protože se píseň stále častěji užívala k tanci, se k prostému vícehlasu přidával i hudební doprovod; nejprve to bývaly gusle (předchůdce houslí), později kytara či mandolína. Dnes jsou nejčastější mandolinové či tamburašské orchestry – tradice rozšířená paralelně v Rusku a na Ukrajině, v Řecku, v Itálii i v Dalmácii. Dalmatinské orchestry „tambure“ tvoří drnkací nástroje tamburice (bisernice a brače), které doprovázejí vícehlasý zpěv. V meziválečném období se tamburašské orchestry rozšířily i do Evropy – několik jich působilo i na Moravě, v Brně kupříkladu v Maloměřicích. Možná se mezi posluchači najdou pamětníci i majitelé bisernic a bračů – tyto nástroje se totiž vyráběly i u nás.
Tradice mužského (výjimečně i ženského) sborového zpěvu se uchovává dodnes a v posledních letech je živá a výrazná – svědčí o tom celá řada, Dalmatinci velice oblíbených a prestižních, pěveckých soutěží „klap“ (ta nejznámější se koná už řadu let v Omiši) i celá řada hudebních nosičů, které každoročně vycházejí; pro ctitele lidové písně to může být krásný a kvalitní suvenýr.