Staří mistři v dnešní době
Varhaník Marek Čermák a hráč na cink a barokní flétnu Richard Šeda nabídnou posluchačům Brněnského varhanního festivalu pestrý výběr hudby dávno minulé.
Rubriky: Klasika, Akce
Datum: 24. června 2019 od 19:30 do 21:45
Místo: Brno, kaple Panny Marie Loretánské
Organizátor: Klub přátel moravských skladatelů
MAREK ČERMÁK
RICHARD ŠEDA – cink, barokní flétna
Staří mistři v dnešní době
Anonym (Žďár nad Sázavou, c.1600–1630) Toccata
Giovanni Paolo Cima (c. 1570–1622) Sonata per cornetto e trombone
Johann Caspar Kerll (1627–1693) Toccata Cromatica con Durezze e Ligature
Giovanni Pierlugi da Palestrina (1525–1594) Quanti mercenarii (diminuce: Francesco Rognoni, 1620)
Johann Jacob Froberger (1616–1667) Fantasia
Girolamo Frescobaldi (1583–1643) Canzon detta La Lucchesina
Jacob van Eyck (c1589/90-1657) Psalm 116
Giovanni Martino Cesare (1590–1667) La Giorgina
Georg Muffat (1653–1704) Ciaconna
Giovanni Antonio Pandolfi Mealli (c.1630–c.1669/1670) Sonata sesta La Vinciolina
Johann Ernst Eberlin (1702–1762) Toccata a fuga g moll
Tomaso Cecchino (c.1583–1644) Sonata prima
Marek Čermák se v umělecké oblasti uplatňuje jako instrumentalista i dirigent. Je absolventem orchestrálního dirigování na brněnské JAMU. Interpretační zkušenosti v oblasti komorní i sólové hry na klávesové nástroje rozvíjel dalším studiem v zahraničí, např. u cembalisty Shaleva ad El a dalších hudebníků. Svou působnost soustřeďuje především na interpretaci tzv. staré hudby, výjimečně na díla 20. století a hudby soudobé. Teoretické poznatky v oboru historické provozovací praxe získal studiem hudebních traktátů a archiválií z 18. a 19. století. Dále se opíral o vlastní dirigentské zkušenosti, nabyté řízením nejrůznějších orchestrálních uskupení, věnujících se soudobé nebo barokní hudbě. Je uměleckým vedoucím souboru Musica Figuralis, spolupracuje s hudebními tělesy Collegium Marianum, Collegium Wartberg, Capella Ornamentata, Societas incognitorum, Solamente naturali, Czech ensemble baroque, Ensemble versus, Státní filharmonie Brno, Moravská filharmonie Olomouc a dalšími hudebními uskupeními. Těžištěm jeho působení je řízení a propagace projektů zaměřených na obnovené premiéry moravské, rakouské a české hudby z druhé poloviny 18. století v autentické interpretaci na dobové nástroje.
Richard Šeda absolvoval obor hra na trubku na Konzervatoři v Českých Budějovicích ve třídě Jiřího Pelikána. Již během studia se zajímal o historicky poučenou interpretaci staré hudby. Ve hře na cink byl zpočátku samoukem a své první koncertní zkušenosti získával v souboru Ritornello pod vedením Michala Pospíšila. V roce 2005 zahájil své soukromé studium hry na cink na interpretačních kurzech v Praze a ve Francii. Účinkoval v souborech staré hudby z Dánska, Rakouska a Německa, v České republice spolupracuje například s hudebními tělesy Cappella Mariana, Collegium Marianum, Ensemble Inégal, Collegium 1704 a dalšími. V roce 2007 založil vlastní soubor Capella Ornamentata, jehož členové interpretují hudbu 16. a 17. století. Soubor vyvíjí koncertní činnost na domácích i zahraničních festivalech a prezentuje se také v rozhlasovém a televizním vysílání. V roce 2016 vydalo Karmelitánské nakladatelství první souborové CD „Da pacem Domine“ představující hudbu předbělohorských Čech. Umělec je činný i pedagogicky, vyučuje v dechovém oddělení ZUŠ Dačice. Je spoluzakladatelem a hudebním dramaturgem regionálního festivalu Dačické barokní dny. Věnuje se také hudebně badatelské činnosti a spartaci starých tisků.