Opera v Národním divadle Brno

Opera v Národním divadle Brno

Motto operní sezony 2021/22 Janáčkova divadla Brno zní: „Jít za hlasem svého srdce...“

Hlavní rubrika: Klasika
Rubriky: Klasika, Akce
Datum: 9. října 2021 — 17. června 2022
Místo: Janáčkovo divadlo Brno
Organizátor: NdB

Benjamin Britten: Peter Grimes

Dirigent: Marko Ivanović

Režie: David Radok

Scéna: David Radok

Kostýmy: Zuzana Ježková

Premiéra: 9. října 2021 v Janáčkově divadle

 

Jsme jako ostrovy v rozbouřeném moři.

Moře krásné i děsivé, tak pravdivě zrcadlící bouře v lidské duši a vlád­noucí životům lidí, jež jsou s ním spojeni. Lidí, jako je rybář Peter Grimes, který se marně snaží změnit svůj život, ale neustále naráží díky své povaze na odmítání ostatních obyvatel rybářské vesničky. Situaci ještě zhorší smrt jeho učedníka, nad níž se vznáší řada otázek. Byla to skutečně nehoda nebo má na ní Grimes přímý podíl? Většina lidí z městečka Borough v Grimesovu nevinu nevěří a nešťastná smrt dalšího učedníka tak vede k nevyhnutelné tragédii. Anglický básník George Crabbe i skladatel Benjamin Britten milovali moře. Oba vyrůsta­li na pobřeží Suffolku a osudy lidí z rybářských osad se staly inspirací pro Crabbeho sbírku básní. V ní Britten našel příběh pro svou první operu Peter Grimes. Zachytil v ní nejen život městečka a jeho různo­rodé společenstvo, ale především své milované moře, s nímž je hlavní postava Petera Grimese spjata na život a na smrt. Vyobrazil ho ve čty­řech nádherných orchestrálních mezihrách zachycujících svítání či odraz měsíčního svitu na vodní hladině. Brittenův Peter Grimes měl svou československou premiéru právě v Brně v červnu 1947, teď se vrací po téměř 75 letech, aby se po úspěšné inscenaci Juliette / Lidský hlas stal dalším projektem skvělého týmu dirigenta Marko Ivanoviće, režiséra Davida Radoka, sopranistky Jany Šrejma Kačírkové a švédské­ho tenoristy Joachima Bäckströma v titulní roli.

 

Bohuslav Martinů: Řecké pašije

Dirigent: Robert Kružík

Režie: Jiří Heřman

Scéna: Dragan Stojčevski

Kostýmy: Alexandra Grusková

Premiéra: 5. listopadu 2021 v Janáčkově divadle

Jméno toho chlapce bylo napsáno do sněhu, vyšlo slunce, sníh roztál, odnesl jeho jméno ve vodách.

Kněz Grigoris svolává shromáždění stařešinů vsi Lycovrissi a vybírá z řad vesničanů Krista a apoštoly pro pašijové hry. Hluboký mír, ve kte­rém ves dosud žila, je narušen náhlým otřesem. Tak jako prst Boží po­žaduje důkaz víry, přicházejí na náves běženci z opuš­těné vesnice a žádají o azyl. Jsou hněvivě odmítnuti a donuceni hledat si útočiště ve skalnatých horách. Avšak nově jmenovaní svatí jdou za strachujícími se uprchlíky. Běžné denní starosti těchto lidí se postup­ně vytrácejí; síla jejich víry a jejich role v blížících se pašijích začínají měnit jejich duchovní vědomí do nové zralosti. Každý muž i žena se postupně vrací k jedinému smyslu svého konání: dobru, nebo zlu…Tak charakterizoval Bohuslav Martinů svou poslední operu Řecké pašije inspirovanou románem Kristus znovu ukřižovaný řeckého spisovatele Nikose Kazantzakise. Skladatel, který sám zažil osud uprchlíka, vytvořil dílo velkého humanistického poselství o síle víry. Poselství v dnešním světě stále více aktuální. Po opeře Hry o Marii a oratoriu Epos o Gilga­mešovi se s Řeckými pašijemi na jeviště Janáčkova divadla vrací další z Martinů děl s krásným a rozsáhlým sborovým partem.

 

Georg Friedrich Händel: Alcina

Dirigent: Václav Luks

Režie: Jiří Heřman

Scéna: Dragan Stojčevski

Kostýmy: Alexandra Grusková

Premiéra: 5. února 2022 v Janáčkově divadle

Přetvořit své sny ve skutečnost.

Mocná kouzelnice Alcina vytvořila na ostrově velkolepý palác v pře­krásné krajině, kam láká milence do sítí své moci. Jedním z nich je i křesťanský rytíř Ruggiero, který podlehne jejím kouzlům a zapomene na svou snoubenku Bradamante. Ta se ho však nehodlá vzdát a v pře­vleku se vydává Ruggiera zachránit. Největším kouzlem Händelovy opery je však jeho hudba a Alcina v sobě skrývá jedny z nejkrásnější hudebních čísel napsaných pro lidský hlas, protože málokterý autor dokázal projevit ve svých dílech tak výjimečnou melodickou invenci, schopnost dramatického cítění a především hluboké porozumění pro to, co se skrývá v hlubinách lidských duší. Po úspěšném nastudování Purcellova Dido a Aeneas se vrací do brněnské opery dirigent Václav Luks tentokrát s celým orchestrem Collegium 1704, který dnes patří k nejlepších ansámblů na poli historicky poučené interpretace. Diváci se tak mohou těšit nejen na skvělé pěvecké výkony, ale i na hudbu v provedení na barokní nástroje. Partnerem inscenace je nejen Colle­gium 1704, ale i francouzská divadla v Caen a Versailles. Händel svou 34. operu napsal na jaře 1735 pro Royal Theatre Covent Garden, které se pyšnilo nákladnou jevištní technikou umožňující spektakulární scé­nické efekty. Tomu odpovídal i kouzelnický námět, jehož původní před­lohou je část z Ariostovy básně Orlando furioso. Na brněnském jevišti zazní Händelova Alcina vůbec poprvé a v roli Ruggiera se diváci mohou těšit hned na dva vynikající contratenoristy Raye Cheneze a Justina Kima spolu s Pavlou Vykopalovou jako Alcinou a Václavou Krejčí Housková v roli Bradamante.

 

Wolfgang Amadeus Mozart: Kouzelná flétna

Dirigent: Pavel Šnajdr

Režie: Miroslav Krobot

Scéna: Andrej Ďurík

Kostýmy: Jana Preková

Premiéra: 13. dubna 2022 v Janáčkově divadle

Náš osud není vepsán ve hvězdách, ale v nás samých.

Nová Kouzelná flétna bude první operní inscenací vynikajícího herce a režiséra Miroslava Krobota, jehož působení v Dejvickém divadle se stalo skutečnou érou. Zde se také poprvé setkal s Mozartovou nej­oblíbenější operou a se svým dejvickým souborem ji uvedl ve vlastní úpravě s velkým úspěchem v roce 2003. Jaká bude jeho brněnská inscenace? Kouzelná flétna je příběh o naději v době dramatického rozdělení. Je to příběh se šťastným koncem. Chceme se inspirovat rozmanitostí Mozartovy hudby a komediálním potenciálem libreta a nastudovat vizuálně, hudebně a herecky přitažlivou inscenaci. Spíš než v rovině pohádky nebo mysteria se chceme pohybovat ve svébyt­ném světě žánru fantazy. Příběh o Taminovi, který hledá za pomoci kouzelné flétny a upovídaného ptáčníka Papagena princeznu Paminu vychází z tradice singspielu, kde se střídá zpěv s mluveným slovem, je plný filozofie a odkazů na zednářskou symboliku, ale také humoru a především půvabné Mozartovy hudby. I když byla Kouzelná flétna svými tvůrci určena pro lidové publikum v předměstském Schikanede­rově divadle, skladatel pro své postavy napsal jedinečná hudební čísla, ať to je virtuózní part Královny noci, vrchol umění každé koloraturní sopranistky, či lyrické árie zamilovaného páru Taminy a Paminy, stejně jako roztomilý Pa-pa-pa duet Papagena a Papageny.

 

Giuseppe Verdi: Otello

Dirigent: Robert Kružík

Režie: Martin Glaser

Scéna: Pavel Borák

Kostýmy: Markéta Sládečková

Premiéra: 17. června 2022 v Janáčkově divadle

Ó, mocná lásko, která dokážeš změnit člověka ve zvíře.

U břehů Kypru zuří bouře a lid shromážděný v přístavu s hrůzou sle­duje, jak se loď vracející se z válečného tažení proti Turkům, pokouší přistát. K úlevě všech loď bezpečně zakotví a dav vítá vítězného Ote­lla. Strhujícím sborovým výstupem Verdi dramaticky zahajuje jednu ze svých nejslavnějších oper, aby vzápětí rozehrál prostřednictvím zrádného Jaga nebezpečnou hru intrik a žárlivosti kolem Otella a jeho ženy Desdemony. Slavná Shakespearova tragédie je na divadelních jevištích víc než čtyři sta let a stále neztratila nic na své aktuálnosti. Giuseppe Verdi patřil k velkým ctitelům Shakespearova díla a mnoho­krát se zabýval možností zhudebnit některou z jeho her. Nakonec mimo Macbetha padla na konci Verdiho života volba na Otella. Tentokrát měl štěstí nejen na vynikající námět, ale i na libretistu, neboť v osobě ital­ského básníka a skladatele Arriga Boita se mu dostalo spolupracovní­ka, který mu pomohl ztvárnit jeho představy do ideální podoby. Verdiho předposlední opera je dílem vskutku mistrovským s plasticky vykres­lenými charaktery, kde velkolepé sborové scény střídají intimní lyrická místa. Otello je prubířským kamenem hrdinných tenorů, role, do které Verdi vložil všechny odstíny lidské duše – od válečníka, přes něžného a milujícího muže po raněné zvíře sžírané žárlivostí. Na brněnské jeviš­tě se toto jedinečné Verdiho dílo vrací po více než třiceti letech. V titulní roli se představí americký tenorista Harold Meers, Desdemonu ztvární Jana Šrejma Kačírková a Pavla Vykopalová, v roli Jaga se vrací Dalibor Jenis a poprvé se v Brně představí vynikající ruský barytonista Aleksei Isaev.

zdroj: TZ NdB

Brazilský hudebník Cláudio Jorge

jorge-claudio_samba-jazzBrazilský hudebík Cládio Jorge spojuje sambu a jazz.

Regiony

Regiony

Rozhovor s duem Ensoi

ensoi_water-ringsPoslechněte si rozhovor s elektropopovým duem Ensoi.

Folkové prázdniny 2022 – o poezii

11kytaraFolkové prázdniny 2022 zahájí peruánská zpěvačka Susana Baca. Tématem festivalu bude poezie.

Hudba národnostních menšin Číny V.

folk_music_china_17Poslechněte si pátou část seriálu o hudbě národnostních menšin Číny.

Partneři

Harmonie_logo_velke_web