Trdlo: Živě na Proglasu 2008 (recenze)

Trdlo: Živě na Proglasu 2008 (recenze)
26. května 2009 World music, Folk, Recenze Autor: Milan Tesař

V červenci 2008 vystoupila ve studiu Proglasu živě pardubická skupina Trdlo. Její recitál, složený především z vkusných akustických úprav lidových písní, považuji za jeden z nejpovedenějších koncertů z našeho studia vůbec. Přečtěte si naši recenzi a znáte-li Trdlo, reagujte v diskusi.

Skupina Trdlo ve studiu ProglasuPardubické Trdlo považuji za jednu z nejméně doceněných kapel na české folkové scéně. Jeho úpravy lidových písní jsou čistě akustické, mají daleko k experimentům a přitom zní velmi svěže a inspirativně. Vlastně v době, kdy nás další a další úpravy moravského (případně českého) folklóru unavují, dokážou Pardubičtí vystřihnout živě tak vitální sadu lidovek, že žasnete.

Na Proglasu zahrálo Trdlo v červenci 2008 devět skladeb: osm lidových písní a jednu svižnou instrumentálku (Karel) uprostřed. Zněly písně skočné (Teče voda), pomalé (Zastav tu, koníčku), známé z předchozích alb skupiny (Už ňa nepozná) i neoposlouchané (Na čem Pán Bůh sedí, která se až o něco později objevila také na albu skupiny Camael).

Trdlo mě znovu a znovu dostává právě lehkostí, s jakou tyto písně interpretuje. Dostává mě souhrou všech nástrojů – od kytary přes housle po klarinet a flétničky. Dostává mě svou přesvědčivostí. To samozřejmě neznamená, že by vše bylo naprosto v pořádku a že bych neměl výtky. Vzhledem k tomu, že jde o živou nahrávku, je však třeba drobná rytmická nebo intonační zaškobrtnutí (kterých je mimochodem velmi málo) odpustit. Nejslabším článkem jsou mužské sólové zpěvy – v Kdyby vojna byla nebo Zafoukej zpěvák bohužel nedokáže skrýt vadu řeči a i v jiných skladbách platí, že zpěv je spíše lidový než dokonalý. Dobře sezpívané sbory (Už ňa nepozná) však situaci opět zachraňují a závěrečná Na čem Pán Bůh sedí představuje strhující finále.

Hudba, kterou Trdlo předvádí, skutečně není nijak zvlášť výjimečná. Jde o poměrně jednoduché akustické aranže lidových písní, které pouze místy inklinují k náročnější hudbě (Teče voda). Nicméně právě v této jednoduchosti je skryta neuvěřitelná síla. A mnohé kapely, které hrají folklór zdánlivě sofistikovaněji, by se mohly u muzikantů z Trdla přiučit, jak se to dělá důvěryhodně.

Natočeno: 2008
Záznam z živého pořadu Radia Proglas
Žánr: folk/lidové písně