Slyšte, lidé! – Sólo pro housle 2025

Slyšte, lidé! – Sólo pro housle 2025

Pořad v souvislostech


Sólo pro housle 2025
Budeme vysílat

Sólo pro housle 2025
Sólo pro housle 2025
Za krásu slova
Vysílali jsme


Hudební výlet do Belgie 2025

Hudební výlet do Belgie 2025

Hudební výlet do Estonska
Audioarchiv
18. září 2025 World music, Jazz, Aktuality Autor: Milan Tesař

V týdeníku Slyšte, lidé! se tentokrát zaměříme na housle – nástroj, který nachází uplatnění v klasické hudbě, jazzu, folku i mnoha lidových tradicích po celém světě. Uslyšíte houslisty a houslistky z Dánska, Norska, Skotska, Indie, Kanady nebo Itálie. Budeme vybírat z nahrávek, které vznikly v posledních dvou letech a ukazují housle v rozmanitých podobách. Premiéra 20. září 2025. 

Protože housle jsou naprosto zásadní nástroj v lidové hudbě skandinávských zemí, budeme na úvod pořadu poslouchat houslistku Kristine Heebøll, jednu z předních postav dánské folklorní scény. Na svém novém albu Bølgen představuje své autorské skladby v lidových tanečních rytmech. K nahrávání si přizvala několik dánských folkových hudebníků, kteří pro účely alba vytvořili čtyři různé kapely. Cílem alba je inspirovat další hudebníky ke komponování nových melodií k lidovým tancům.

Clara Tesch se narodila se v Kodani v roce 1990 a nám se představí ve společné nahrávce s o generaci starším dudákem Nielsem Erikem Rasmussenem. Album Rundt Segen přináší autorské skladby, inspirované životem a lidovou hudbou na dánském ostrově Bornholm, který se nachází v jihozápadní části Baltského moře a představuje nejvýchodnější výspu Dánska. Vedle houslí a dud na albu slyšíme i další nástroje jako mandolu, harmonium nebo flétnu, na které hraje Mads Henningsen.

Dále budeme poslouchat dialog indického houslisty L. Shankara s hráčem na tabla Abhijitem Banerjeem. Pro Shankara jsou housle nástrojem, který mu umožňuje komunikovat s hudebníky napříč žánry – od jazzu přes progresivní rock a filmovou hudbu až po tradiční hudbu Indie. Při spolupráci s osobnostmi jako Jan Garbarek, Peter Gabriel nebo Frank Zappa vždy dokazoval, že housle dokáží být centrem improvizace i mostem mezi kulturami. L. Shankar se narodil v roce 1950 a patří vůbec k nejvýraznějším inovátorům houslové hry. Proslavil se v 70. letech ve skupině Shakti s Johnem McLoughlinem, kde spojoval indické klasické houslové tradice s jazzem a dalšími západními žánry.

Kanadská houslistka Rebekah Wolkstein vystudovala hru na housle na Cleveland Institute of Music a má doktorát z houslové hry na University of Toronto. Vystupovala a cestovala s významnými tělesy, například s Toronto Symphony Orchestra, The National Ballet of Canada nebo The Canadian Opera Company. Je aktivní komorní houslistkou, a členkou souborů různých žánrů, které pravidelně účinkují na prestižních kanadských festivalech. My jsme si ji na Proglasu představovali mimo jiné jako členku klezmerové skupiny Schmaltz & Pepper a především jako sólistku souboru Payadora Tango Ensemble, se kterým navštívila i naše rádio a zahrála u nás ve studiu některé skladby z oceňovaného alba Silent Tears, věnovaného tematice holokaustu. Nový program skupiny, nazvaný The Legend of Carau, má úplně jiný charakter. Původně šlo o interaktivní webový projekt s hudbou a tancem, natočený v Argentině. Hlavním tématem je příběh mladého muže, který zabloudí. Projekt kombinuje hudební a taneční prvky s vizuálním vyprávěním a je dostupný online. V létě 2025 vyšla bohatě ilustrovaná kniha a její součástí je také CD s hudbou.

Houslista Gjermund Larsen je jedním z nejznámějších norských interpretů lidové hudby. Od roku 2000 působil ve smyčcové kapele Majorstuen. V roce 2006 založil vlastní Gjermund Larsen Trio, se kterým například v roce 2015 hrál na Folkových prázdninách v Náměšti nad Oslavou. Hudební publicista Boris Klepal jej tehdy označil za jeden z vrcholů festivalu. Ve své reportáži psal: „Obsazení housle, kontrabas a klavír nebo harmonium lehce evokovalo jazzový ansámbl, inspirace byly spíš lidové, vystoupení si ale svými interpretačními parametry sahalo na klasický koncert.“ Album s názvem Christmas Sessions, které vyšlo v roce 2024, houslista Larsen se svým triem nahrál za pouhé tři dny. Obsahuje instrumentální úpravy vánočních písní. 

Podobně jako v Dánsku nebo Norsku existuje velmi silná houslová tradice také ve Finsku. Z tamní lidové hudby vychází například zpívající houslistka Päivi Hirvonen, která však hru na housle propojuje s elektronickými prvky, filmovou atmosférou a popem. Vedle houslí pak hraje také na finskou smyčcovou lyru jouhikko.

Dále nám bude hrát duo, které tvoří houslista Alastair Savage a violoncellistka Alice Allen. Podstatná část jejich společného dvojalba When The Good Ship Lends se soustředí na zlatou éru houslí ve skotské hudbě v 18. století. Dále na albu najdeme irské a americké melodie a také autorské skladby. Druhý disk je věnován skladbám Jamese Scotta Skinnera, který pocházel z města Banchory, stejně jako violoncellistka Allen. Jedna skladba na albu je pak pro změnu inspirována Savageovým rodným městem Ardrossanem a tamní lodní dopravou.

François Michaud je houslista z kanadské provincie Québec, tedy z další oblasti, pro jejíž lidovou hudbu jsou housle mimořádně důležitým nástrojem. Od roku 2016 Michaud tvoří duo s francouzskou akordeonistkou Viviane Arnoux, v jehož rámci se oba zaměřují na hudbu keltských oblastí. Kromě toho se duo dalo nedávno dohromady ještě se senegalským kytaristou Hervém Sambem a společně založili skupinu s názvem &Fusion.

Termínem rága rozumíme v indické hudbě kompozici, která má předem danou strukturu, ale zároveň nabízí dostatek prostoru pro improvizaci. Rága obsahuje sekvence tónů uspořádané podle určité logiky a často zachycuje nějakou náladu nebo emoční stav. A právě z takových rág sestavila své loňské album indická houslistka Jyotsna Skrikanth. Rágy mají v klasické indické hudbě určitý systém, a to jiný v severoindické, takzvané hindustánské tradici, a jiný v tradici jihoindické, karnatické, podle které postupuje i Jyotsna Skrikanth. Čerpá ze systému zvaného melakarta a konkrétně na novém albu Carnatic Nomad nabízí sedm rág. Vedle houslí v nich slyšíme bubínky mridangam a khanjire. Jyotsna Skrikanth pochází z jihoindického Bengalúru, ale žije ve Velké Británii. V roce 2023 obdržela od britského krále Karla III. Řád britského impéria za přínos mezinárodní hudbě. Je vůbec první interpretkou indické karnatické tradice, které se takové pocty dostalo.

Mauro Durante je italský hudebník, hráč na rámový buben a také houslista, který se specializuje na folklor jižní Itálie. Jeho houslová hra vychází z tarantely, tradičního jihoitalského tance, který je velmi živý a vedle houslí k němu patří tamburína a akordeon. Mauro Durante stojí v čele slavné skupiny Canzoniere Grecanico Salentino, se kterou procestoval celý svět. Kromě toho však vystupuje také v duu s britským kytaristou a producentem Justinem Adamsem.

Anne Wood je skotská houslistka a skladatelka, která svými houslovými party přispěla například k filmu Stanleyho Kubricka Eyes Wide Shut. V roce 2024 vydala své autorské album When Mountains Meet, které pojala jako jedinečnou hudební cestu od skotské Vysočiny po Himálaje, a to ve spolupráci s hudebníky a zpěváky ze Skotska, Pákistánu, Anglie a Indie. Anne Wood studovala indickou klasickou hudbu v Karáčí, jazzové housle ve Švýcarsku a má magisterský titul z etnomuzikologie z Londýna.

Za hudbou Kurdů

PolatMeral_Respect-festival-Praha2023_fotoMilanTesarPoslechněte si pořad o současné hudbě Kurdů. 

Regiony

Regiony

Radical Polish Ansambel

radical-polish-ansambel_Filipczuk-maciej_fotoMilanTesarPoslechněte si rozhovor s polskou skupinou Radical Polish Ansambel. 

Rozhovor v časopisu KAM v Brně

Tesar-Milan_studioRaPg2025_fotoViolaHertelovaPřečtěte si rozhovor s programovým ředitelem Proglasu Milanem Tesařem v časopisu Kam v Brně

Darujte Proglas!