Slyšte, lidé! – Hudební výlet do Itálie 2025

Slyšte, lidé! – Hudební výlet do Itálie 2025

Pořad v souvislostech


Hudební výlet do Itálie 2025
Budeme vysílat

Hudební výlet do Francie 2025
Sólo pro kytaru 2025
Sólo pro kytaru 2025
Vysílali jsme


Hudební výlet do Francie 2025

Hudební tváře Erika Rothensteina

Hudební tváře Erika Rothensteina
Audioarchiv
22. února 2025 World music, Folk, Aktuality Autor: Milan Tesař

V hudebním týdeníku Slyšte, lidé! jsme si 8. února 2025 představili novinky z italské hudební scény. V pořadu se věnujeme jak hudbě lidové, tak autorské tvorbě, která často z tradiční hudby vychází. Vedle čistě italských umělců a kapel si představíme i mezinárodní spolupráce – například skupinu BabelNova Orchestra nebo duo italského houslisty a zpěváka Maura Duranteho a britského kytaristy Justina Adamse. Dostane se i na italské reggae nebo jazzové fúze. Poslechněte si pořad z našeho archivu.

Členové reggae kapely De Strangers říkají: „Rytmy a melodie jsme vytvořili tak, aby zachytily samotnou podstatu života a inspirovaly posluchače k nalezení vnitřní síly překonávat překážky.“ Jejich album Chant Away obsahuje deset autorských skladeb a jeden remix ve stylu dub, který je považovaný za jeden podžánrů reggae. Základním tématem alba je odpor a naděje, boj a vzpoura proti nepřízni osudu. S tím souvisí i obal desky, který zobrazuje obra putujícího divokou krajinou, přecházejícího řeky a obdivujícího hvězdné nebe. Tato ilustrace symbolizuje cestu kapely, která chce svou hudbou překonat geografické a kulturní hranice a spojovat lidi. De Strangers zdůrazňují význam hudby jako nástroje boje proti temnotě, která nás může obklopovat.

Mauro Durante je houslista, hráč na tamburínu a kapelník přední jihoitalské skupiny Canzoniere Grecanico Salentino. Justin Adams je vyhledávaný britský producent a kytarista, který dlouhodobě spolupracuje například s rockovým zpěvákem Robertem Plantem nebo s africkou kapelou Tinariwen. Adams také produkoval nejnovější album Canzoniere Grecanico Salentino a v roce 2021 natočil s Maurem Durantem v duu album Still Moving. V říjnu 2024 se dvojice vrátila s novinkou Sweet Release. Hudebně album čerpá z různých stylů – z jihoitalské lidové hudby tarantella, ze syrového rockabilly a blues, z minimalismu nebo z tradiční hudby Blízkého východu.

Soubor BabelNova Orchestra sice vznikl v Itálii, ale tvoří jej 12 hudebníků z celého světa. Hudba, kterou skupina hraje, vyjadřuje odpor vůči rostoucímu nacionalismu zejména v Evropě. Texty písní pojednávají o respektu k naší planetě, o lásce a touze po míru a svobodě. Album Magma vyšlo v květnu 2024 a předcházely mu dva úspěšné singly nebo vystoupení kapely na slavném festivalu Sanremo. Deset písní na albu kombinuje funk, exotické zvuky Blízkého východu, latinskoamerické rytmy, rock a pop.

Kytarista Beppe Gambetta pochází z italského Janova. Narodil se v roce 1955 a je známý nejen jako vynikající kytarista a příležitostný zpěvák, ale také jako skladatel a sběratel lidové hudby a nástrojů. V jeho tvorbě se odrážejí vlivy lidové hudby italské a konkrétně ligurské a sardinské, dále ukrajinské, keltské a také tradiční americké hudby z Apalačských hor. Sám Gambetta přiznává, že miluje jak bluegrass, tak třeba moravský folklór. Ostatně v naší zemi v minulosti mnohokrát vystupoval. Nové album Terra Madre kytarista natočil s řadou zajímavých hostů. V jednotlivých písních se po jeho boku objevují například špičkový mandolinista David Grisman, kytarista Don Crary nebo bluegrassový zpěvák a skladatel Tim O’Brien. Vedle hudebníků známých z čistě akustických žánrů, se nahrávání zúčastnili například newyorský avantgardní bubeník Joe Bonadio, jazzový hráč na foukací harmoniku Howard Levy nebo basista Travis Book.

Luca Bassanese je zpěvák, který se ve svých písních věnuje sociálním a politickým tématům. Říká, že věří v „poetickou politiku“. Jeho cílem je upozorňovat na problémy a zároveň nabízet řešení v pozitivním duchu. Inspiraci čerpá z jihoevropské a středomořské lidové hudby, především z oblastí Balkánu a Itálie. Mezi jeho hudební vzory patří Manu Chao, Goran Bregović a také italská populární hudba. I když Bassanese hraje například na akordeon, jeho nejnovější dvojalbum 31 canzoni al pianoforte je postavené pouze na lidském hlase a kavíru. Zpěvák zvolil tento minimalistický formát, aby odhalil na dřeň podstatu své tvorby. Při nahrávání použil klavír značky Albert Hartmann z Berlína z počátku 20. století. Všechny skladby byly nahrané bez střihu a další úprav.

Zpěvačka Maria Mazzotta byla původně členkou jihoitalské skupiny Canzoniere Grecanico Salentino. V roce 2020 vydala své první sólové album Amoreamaro, tematicky zaměřené na různé podoby lásky a na zkoumání lidských emocí. Maria zpívá v různých italských dialektech, čímž vzdává hold bohaté kulturní rozmanitosti Itálie. Uvědomuje si, že dialekty se postupně vytrácejí, a považuje za důležité je zachovávat prostřednictvím hudby. Ve své tvorbě zpěvačka propojuje tradiční jihoitalskou hudbu s prvky z jiných středomořských kultur, například hudbou Balkánu, Španělska nebo Portugalska. Tyto vlivy vnímá jako přirozené propojení díky podobným tématům a emocím obsaženým v lidových písních těchto regionů. Mariino nejnovější album Onde ve svých textech reflektuje témata jako emigrace, ztráta, láska a touha po lepším životě, přičemž se v nich odrážejí osobní i společenské zkušenosti. Na tomto albu Maria Mazzotta poprvé vsází na zvuk moderních nástrojů, který propojila se silou venkovské tradice. Prvky folkloru jihoitalského Salenta tak kombinuje například s post-rockem a psychedelickými prvky.

Skupinu Brancaleone Project tvoří Giuseppe Spedicato, který hraje na tubu, Rocco Nigro na akordeon a Giorgio Distante na trubku. Pocházejí z Apulie, tedy nejjižnější oblasti Itálie. Název skupiny odkazuje k italskému filmu z 60. let Brancaleonova armáda režiséra Maria Monicelliho. Ostatně celé album Gradisca vzdává hold italským mistrům kinematografie a je inspirováno mimo jiné filmy Federica Felliniho a filmovou hudbou Nina Roty. Nevšední nástrojové obsazení tria zaujalo choreografa Fredyho Franzuttiho, který hudbu kapely začlenit do své produkce La Luna dei Borboni.

Radizi je španělsko-italské hudební duo, které se pohybuje mezi tradicí a modernou, mezi hudbou venkova a města. Čerpá z folkloru Španělska a jižní Itálie, ale používá také nové zvukové technologie. Na jaře 2024 duo vydalo album s názvem Cal y Cemento. Obsahuje devět skladeb, které čerpají inspiraci z tradičních rytmů a melodií z různých míst Iberského poloostrova.

Italská zpěvačka s indickými kořeny Namritha Nori studovala operní zpěv na konzervatoři v Padově, poté klasickou arabskou hudbu v Bejrútu a anatolský folklor v Istanbulu a v Indii se věnovala tamní tradiční hudbě. V roce 2015 založila s kytaristou Giuliem Gavardim kapelu Mi Linda Dama, která se věnuje písním sefardských židů. Zpěvaččino nové sólové album se jmenuje Traces and Roots a vznikalo v Itálii a v Turecku jako hudební dialog mezi Východem a Západem. Namritha Nori na něm spojuje své hudební zkušenosti a kulturní dědictví s vlastním skladatelským stylem.

Lidová hudba jihoitalské Apulie inspiruje ženskou čtyřčlennou skupinu Faraualla, která se pojmenovala po jeskynním komplexu v Murgijské náhorní plošině. Album Culla e Tempesta obsahuje originální kompozice, hudbu vytvořenou pro divadelní představení a skladby vzniklé ze spolupráce s dalšími významnými hudebníky. Faraualla experimentuje s vokálními barvami, rytmy a harmoniemi, což vede k nadžánrové syntéze. Na albu se zpívá italsky včetně různých dialektů, anglicky a také ve vymyšlených jazycích.

Tradiční hudbu s hudbou moderní propojuje zpěvačka Eleonora Bordonaro ze Sicílie. Inspiraci čerpá, jak říká, výhradně ze svého rodného ostrova, z jeho historie, kultury, přírody i obyvatel. Hlavním tématem jejího nejnovějšího alba Roda je takzvaná La Festa dei Giudei, svátek Židů, během kterého muži ve slavnostních kostýmech hrají tradiční melodie na vojenské trumpety. Eleonora tyto melodie zakomponovala do svých autorských skladeb, čímž vytvořila nový kontext pro staré tradice.

Zpěvák Dario Muci se na svém albu Talassa zaměřil na písňové příběhy o moři a zemi, o jihoitalské oblasti Salento, o migrantech, o práci, vykořisťování a bolesti a samozřejmě také o lásce. Zpívá v dialektu jihoitalského Salenta, dále v dialektu Řeků žijících v jižní Itálii a také v italštině a arabštině. Album Talassa kombinuje různé hudební styly jako world music, fusion, klasickou hudbu a dub. Každá skladba vznikla jako unikátní spojení různých hudebních vlivů, což vytváří bohatou a různorodou zvukovou paletu.

Rozhovor v časopisu KAM v Brně

Tesar-Milan_studioRaPg2025_fotoViolaHertelovaPřečtěte si rozhovor s programovým ředitelem Proglasu Milanem Tesařem v časopisu Kam v Brně

Regiony

Regiony

Folk na Slovensku v roce 2024

janku_gratia-plenaPoslechněte si přehled slovenského folku v roce 2024.

Profil Jiřího Smrže

960px-Brno-Leitnerka-uvedení-alba-Kořeny-Jiřího-Smrže2013Jiří-Smrž2_wikipediePoslechněte si pořad o písničkáři Jiřím Smržovi.

Darujte Proglas!