Jak se vám líbí – Lefteris Navrozidis o projektu Nowruz

Jak se vám líbí – Lefteris Navrozidis o projektu Nowruz

Pořad v souvislostech


S Lefterisem Navrozidisem o projektu Nowruz
Budeme vysílat

Synkopy 61 v roce 65. narozenin
S Jakubem Königem o albu Astronauti
S Pavlem Čadkem o albu Cellem vpřed!
Vysílali jsme


S Janem Běťákem o albu Jazykem květin

Rozhovor s kytaristou Štěpánem Rakem

Rozhovor s finským harmonikovým kvartetem Sväng
Audioarchiv
13. května 2024 World music, Aktuality Autor: Milan Tesař

Lefteris Navrozidis je řecký hudebník, magistr v oboru modálních hudebních tradic Středomoří. V rámci svého projektu Nowruz vydal své první album Aionia Epistrofi, Věčný návrat, na kterém se věnuje tématům jako vliv času na naše životy, touha po lásce a nostalgie po okamžicích, které jsme ještě nezažili. Rozhovor s Lefterisem Navrozidisem, který si píše hudbu i texty a hraje na arabskou loutnu, připravil Jannis Moras. Premiéra 17. května 2024.

Řecký skladatel a muzikant Lefteris Navrozidis se od řeckého žánru rebetiko, který vzkvétal zejména v první polovině 20. století, a od rockových proudů druhé poloviny 20. století dopracoval až k vlastnímu hudebnímu stylu. Ten označuje jako osmanskou, klasickou perskou hudbu a hudbu z oblasti města Izmir v Malé Asii z meziválečného období. 

Jeho hlavním nástrojem je arabská loutna, v řecku zvaná uti. Říká o ní: „Má blízko ke kytaře nebo k loutně, tak jak je známá z evropského středověku. V rámci orchestru se pohybuje ve frekvencích někde mezi kytarou a basou. Slouží jako sólový i doprovodný nástroj, takže sólový zpěvák si s ním v pohodě vystačí. Myslím, že jeho podstata je právě v tom. Má podobné možnosti a podobné využití jako zmíněná kytara nebo loutna ve středověku. Jen s jiným, charakteristickým zvukem.“

Navrozidis přebírá různé prvky z východního hudebního systému. O některých z nich hovoří v našem pořadu: „Taximi nebo zkráceně taxim je improvizace v konkrétním typu některé ze stupnic východní hudby. To v praxi znamená, že nehraješ náhodně tóny z té které stupnice, ale podle nějakého klíče se snažíš vytvořit určitý charakter své improvizace. Toho se dá docílit kopírováním starších, ale i současných muzikantů, kteří se ti líbí. […] Co se týká pojmu amanes, tam bych viděl dva základní aspekty. Jeden je ten, že to je v podstatě totéž jako taximi, jen se vytváří pomocí hlasu, a ne nástrojem. Takže je to v podstatě hlasová improvizace v určitém typu některé z východních stupnic. Druhým aspektem je pak text, jehož přesná struktura amanes podmiňuje. Přísně muzikologicky vzato je tedy to, co na mém albu označuji jako amanes, spíš hlasová improvizace.“

Pozvánka na festival Alternativa

reidy_ghost_spiritV pořadu Jak se vám líbí vás budeme zvát na festival Alternativa 2025 do Prahy. 

Regiony

Regiony

Za hudbou Kurdů

PolatMeral_Respect-festival-Praha2023_fotoMilanTesarPoslechněte si pořad o současné hudbě Kurdů. 

Radical Polish Ansambel

radical-polish-ansambel_Filipczuk-maciej_fotoMilanTesarPoslechněte si rozhovor s polskou skupinou Radical Polish Ansambel. 

Rozhovor v časopisu KAM v Brně

Tesar-Milan_studioRaPg2025_fotoViolaHertelovaPřečtěte si rozhovor s programovým ředitelem Proglasu Milanem Tesařem v časopisu Kam v Brně

Folk na Slovensku v roce 2024

janku_gratia-plenaPoslechněte si přehled slovenského folku v roce 2024.

Darujte Proglas!