Jak se vám líbí – Lefteris Navrozidis o projektu Nowruz

Pořad v souvislostech
S Lefterisem Navrozidisem o projektu Nowruz
Budeme vysílat
Pozvánka na festival Beseda 2025
Rozhovor s kytaristou Jakubem Šimanským
Blind Ruler Cursed Land – koncert ze studia
Vysílali jsme
Rozhovor s indickým houslistou L. Shankarem
Surikata Gospel – koncert ze studia
S Petrem Vaňkem o skupině Ensoul
Audioarchiv
Lefteris Navrozidis je řecký hudebník, magistr v oboru modálních hudebních tradic Středomoří. V rámci svého projektu Nowruz vydal své první album Aionia Epistrofi, Věčný návrat, na kterém se věnuje tématům jako vliv času na naše životy, touha po lásce a nostalgie po okamžicích, které jsme ještě nezažili. Rozhovor s Lefterisem Navrozidisem, který si píše hudbu i texty a hraje na arabskou loutnu, připravil Jannis Moras. Premiéra 17. května 2024.
Řecký skladatel a muzikant Lefteris Navrozidis se od řeckého žánru rebetiko, který vzkvétal zejména v první polovině 20. století, a od rockových proudů druhé poloviny 20. století dopracoval až k vlastnímu hudebnímu stylu. Ten označuje jako osmanskou, klasickou perskou hudbu a hudbu z oblasti města Izmir v Malé Asii z meziválečného období.
Jeho hlavním nástrojem je arabská loutna, v řecku zvaná uti. Říká o ní: „Má blízko ke kytaře nebo k loutně, tak jak je známá z evropského středověku. V rámci orchestru se pohybuje ve frekvencích někde mezi kytarou a basou. Slouží jako sólový i doprovodný nástroj, takže sólový zpěvák si s ním v pohodě vystačí. Myslím, že jeho podstata je právě v tom. Má podobné možnosti a podobné využití jako zmíněná kytara nebo loutna ve středověku. Jen s jiným, charakteristickým zvukem.“
Navrozidis přebírá různé prvky z východního hudebního systému. O některých z nich hovoří v našem pořadu: „Taximi nebo zkráceně taxim je improvizace v konkrétním typu některé ze stupnic východní hudby. To v praxi znamená, že nehraješ náhodně tóny z té které stupnice, ale podle nějakého klíče se snažíš vytvořit určitý charakter své improvizace. Toho se dá docílit kopírováním starších, ale i současných muzikantů, kteří se ti líbí. […] Co se týká pojmu amanes, tam bych viděl dva základní aspekty. Jeden je ten, že to je v podstatě totéž jako taximi, jen se vytváří pomocí hlasu, a ne nástrojem. Takže je to v podstatě hlasová improvizace v určitém typu některé z východních stupnic. Druhým aspektem je pak text, jehož přesná struktura amanes podmiňuje. Přísně muzikologicky vzato je tedy to, co na mém albu označuji jako amanes, spíš hlasová improvizace.“