Helena Vedralová: Hudbu jsem vnímala jako něco niterného

Helena Vedralová: Hudbu jsem vnímala jako něco niterného

Zpěvačka a houslistka Helena Vedralová, známá jako kapelnice skupiny Muziga, nahrála sólové album s názvem Moře. Sestavila je z rozsáhlejších autorských skladeb, které stojí na souzvuku houslí, violy, basklarinetu a perkusí a na kterých spolupracovala především s klarinetistou Garethem Davisem. O albu autorka hovoří s Jannisem Morasem v pořadu Jak se vám líbí.

Rozhovor s Helenou Vedralovou

Jaká byla vaše cesta k hudbě?

Kořeny mám na Valašsku a v dětství jsem ještě zažila, že si mí prarodiče zpívali při práci i při odpočinku. Vnímala jsem to jako něco nítrného, jako osobní rekapitulaci dne, něco hezkého a silného. Tam tedy možná vznikl můj vztah k hudbě jako k něčemu, co může hrát roli poselství. Chodila jsem pak do hudební školy a pokračovala jsem dalším studiem. Hudba mě tedy provází celým životem.

Po nahrávkách především lidových písní se sikupinou Muziga jste nedávno vydala své první autorské album Moře. Jako zajímavou vnímám práci s časem na tomto albu.

Album se rodilo v době covidu, kdy jsme měli více času. Člověk nemohl žít tolik jako extrovert, ale spíš se z nás stali introverti. A tak jsme měli víc prostoru jít do hloubky, dovnitř, hledat živost i v tichu. Stalo se tedy, že ty skladby mají delší stopáž a mají trochu meditativní charakter. Ale nemyslím si, že by byly smutné. Spíše ta hudba lidem zprostředkuje klid, který potřebují v dnešním zrychleném a zkratkovitém světě. Já jsem si řekla, že s tím nebudu bojovat a že to udělám tak, jak to cítím.

Album jste natočila ve spolupráci s Garethem Davisem. Kdo je to?

Je to anglický basklarinatista, žijící v Holandsku. Hraje po celém světě a hraje výborně. Interpretuje souboru hudbu a pohybuje se na festivalech této hudby po celém světě a poměrně často vystupuje také v Praze nebo v Ostravě. Já jsem se s ním několikrát setkala už před covidem, dokonce jsme si společně zahráli na jednom koncertě. Ze společné improvizace jsem cítila, že jsme na jedné vlně. Přeskočila tam muzikantská jiskra a já jsem si uvědomila, že právě basklarinet bude ten správný nástroj, který se bude pojít s mou vizí Moře. Basklarinet jinak funguje i v symfonických orchestrech a používá se i jako sólový nástroj. Právě Gareth často hraje jako sólista s doprovodem orchestru.

Vedle soudobé hudby se Gareth Davis dotýká i hudby elektronické. Je vás, i když jste v minulosti natáčela téměř výhradně akustické projekty, i tato oblast blízká?

Já poslouchám úplně všechno, ale s elektronickou hudbou neumím zatím pracovat. Ale to, co dělá Gereth, se mi líbí. I když je tam hodně samplů a elektroniky, dělá to zajímavě. Líbí se mi také norská nebo švédská hudební scéna, i tam je spousta krásné nové hudby.

(Rozhovor v pořadu Jak se vám líbí vede Jannis Moras)

Hudební výlet do Pobaltí

JUUK_MulkaStabule_obalCDVydejte se s námi za hudbou Litvy, Lotyšska a Estonska.

Regiony

Regiony

Hudební výlet do Francie

kiledjian_the-otium-mixtapeZveme vás na hudební výlet do Francie.

Tri Nguyen – sólo pro dva nástroje

nguyen-tri_duos-aloneVietnamský hudebník Tri Nguyen natočil album pro dva sólové nástroje.

Anketa Album roku 2023 – druhá desítka

krajina-ro_mlhoviny_obalCDPodívejte se na první výsledky ankety Album roku 2023.

Témata Jak se vám líbí

Hansen_studio_2024Podívejte se, co pro vás chystáme v pořadu Jak se vám líbí.

Partneři

Harmonie_logo_velke_web

Darujte Proglas!