Hajda Banda: Polsko-ukrajinská kapela jako postoj

Pořad v souvislostech
Se skupinou Hajda Banda o albu Niepraudzivaya
Budeme vysílat
Rozhovor s polskou zpěvačkou Jolantou Kossakowskou
Pavel Helan a ukrajinsko-český sbor Sonjašnyk
Rozhovor s kytaristou Romanem Pokorným
Vysílali jsme
World Music Charts Europe – srpen 2025
Rozhovor se skupinou I Love You Honey Bunny
S Vojtěchem Havlem o albu Four Hands
Audioarchiv
V pořadu Jak se vám líbí vám 12. srpna 2025 představíme polsko-běloruskou skupinu Hajda Banda, která se zaměřuje na lidovou hudbu z pohraničních oblastí Polska a Běloruska. Mluvit budeme o jejich novém albu Niepraudzivaya, na kterém kapela kombinuje tradiční písně s moderními aranžemi, rozšiřuje nástrojové obsazení o dechové nástroje a hledá nové výrazy pro staré příběhy. Rozhovor natočil Milan Tesař na festivalu Nowa Tradycja ve Varšavě.
Hajda Banda se zaměřuje na tradiční hudbu z polsko-běloruského pohraničí, ale interpretuje ji s vědomím vlastní, současné a zároveň multietnické identity. Členové kapely pocházejí z různých míst a nemají přímé rodinné kořeny v tradičním folkloru, ale k této hudbě si vytvořili osobní a hluboký vztah. I přes pochybnosti, jestli jsou v tomto ohledu „praví“, věří ve smysl a autenticitu své práce. Považují se za součást většího celku – za kapelu, která ukazuje, že spolupráce mezi Poláky, Bělorusy a dalšími národy je nejen možná, ale i obohacující.
Jedním z hlavních nových prvků v hudbě Hajda Bandy je na novém albu použití dechových nástrojů, které doplňují klasické obsazení (akordeon, cimbál, housle, rámový buben). Kapelu inspirovala představa, co by se stalo, kdyby se k venkovské kapele na svatbě spontánně přidali hudebníci z dechové kapely. Tato imaginace oživuje skladby jako Nieprawdziwaja Kalina a Kalino Malino, které přinášejí do tradičního zvuku nové barvy a energii, jaká je na polské folkové scéně stále vzácná.
Kapela Hajda Banda chápe hudbu nejen jako rekonstrukci folkloru, ale jako živý a proměnlivý organismus. Na novém albu pracují s tématem identity a vnitřní proměny, což odráží i titulní píseň Nieprawdziwaja Kalina. Ta vypráví o dívce, která si není jistá, jestli v rozhodujícím okamžiku byla sama sebou – metafora, která se podle hudebníků dá vztáhnout i na lidský vývoj obecně. I kapela se vyvíjí: posouvá svůj hudební jazyk, zkoumá nové možnosti aranžmá, rozšiřuje nástrojové obsazení a nebojí se experimentu.
Pro členy skupiny není existence kapely pouze hudební záležitostí, ale i společenským postojem. Vést v současnosti polsko-běloruský soubor znamená podle hráče na rámový buben Mateusze Dobrowolského vědomě čelit izolaci, která postihla zejména Bělorusko a Ukrajinu v důsledku pandemie i války. Členové kapely chtějí udržovat kontakty, vytvářet mosty, sdílet zkušenosti a inspirovat se navzájem. Ačkoli sami pocházejí z měst a nejsou „folkloristy od kolébky“, snaží se o poctivý a citlivý přístup, který má smysl nejen pro ně samotné, ale i pro publikum, které v jejich hudbě nachází autentickou výpověď.