Daniel Forró vystoupí v Česku
Turné koncertního projektu Japan-Czech Spring Tour 2010 českého hudebníka a skladatele Daniela Forró, žijícího v Japonsku, a japonského souboru Sakura Ensemble se uskuteční 25. až 28. května 2010 pod záštitou Velvyslanectví Japonska v ČR v Brně, Horšovském Týně, Jirkově a v Telči.
Jihlavský rodák Daniel Forró (*1958), MgA. Ph.D., je absolventem brněnské konzervatoře (varhany, kompozice, flétna) a JAMU (kompozice, teorie kompozice), multistylový skladatel autonomní i užité hudby (autor několika tisíc skladeb včetně řady znělek Radia Proglas), multiinstrumentalista a koncertní umělec (hlavně klávesové nástroje – klasická hudba, experimentální elektronická hudba, rock, jazz, pop, etno, mikrointervalová a improvizovaná hudba), muzikolog a publicista, přední český odborník na elektronické hudební nástroje, MIDI a užití počítačů v hudbě (autor 10 knih a stovek odborných článků a recenzí, dlouholetý Product Specialist firem Yamaha, Korg, Technics), pedagog (JAMU, Mistrovské kursy JAMU, Rock/pop/jazz letní kursy, vlastní škola Forrotronics), lingvista, tlumočník, překladatel a učitel mnoha jazyků.
Od roku 2003 žije a působí v Japonsku, kde si rychle vybudoval solidní pozici na hudební scéně, reflektovanou často v médiích. Kromě sólových recitálů na klavír, píšťalové, Hammondovy i elektronické varhany, historické koncertní harmonium a syntetizéry (kde často uvádí českou hudbu) vystupuje s nejrůznějšími umělci a soubory, často pořádá výchovné koncerty ve školách všech stupňů a je vyhledávaným doprovazečem. Jako muzikolog i
koncertní umělec spolupracuje s japonskou Společností Leoše Janáčka, Společností Bohuslava Martinů, Japonsko-českou společností a Velvyslanectvím ČR v Japonsku a byl jmenován členemkulturní rady města
Kakamigahara, kde žije. Působí jako hostující profesor na Aichi Arts University. Hudbu realizuje od roku 1982 ve vlastním nahrávacím studiu.
V roce 2005 provedl ve Zlíně společně se souborem Dama Dama a Filharmonií Bohuslava Martinů svoji kompozici Dvojkoncert pro varhany a bicí nástroje, psanou na objednávku FBM k jejímu 60. výročí. V roce 2006 vytvořil hudbu pro cyklus happeningů Kristkova podyjská glyptotéka. V roce 2009 se v Brně uskutečnila premiéra jeho skladby Ex Oriente lux pro housle a klavír. Forró je členem Klubu moravských skladatelů, Sdružení Q, Společnosti elektroakustické hudby, japonského uměleckého svazu ANET, dále OSA, DILIA, Intergram. Založil a vedl Společnost mikrointervalové hudby a Společnost pro kreativní improvizaci. Po úspěšném překonání vážné nemoci na začátku roku 2010 je opět plný síly a plánů jako vždy a těší se na návštěvu staré vlasti po několika letech.
Na koncertě zazní z jeho rozsáhlého díla Improvizace na dvě japonské písně pro sólový klavír z roku 2004, vzbuzující v Japonsku velký posluchačský úspěch díky tomu, že obě písně jsou tam dobře známy a D. Forró je nejen originálně zharmonizoval, ale i zkombinoval. Skladba Nagaragawa pro dvě kota (koto je japonská citera čínského původu, obvykle s 13 strunami a posuvnými kobylkami umožňujícími přelaďování), šamisen, biwu, klavír a perkuse (2010) nese název jedné z velkých řek v prefektuře Gifu, kde D. Forró žije. Forma střídá sólové nástrojové výstupy s refrénem, kde postupně přibývají nástroje – vyjadřuje plynutí času jako vodyv řece. I významné události v historii Japonska jsou jenom malé epizody pro řeku, plnou pohybu, ale přitom neměnnou ve své podstatě po celá tisíciletí. Skladba kombinuje japonskou a moravskou melodiku. Název třetího díla Ukijo znamená „prchavý svět“ a stal se jednou ze základních charakteristik klasického japonského umění výtvarného i literárního. Autor se pokusil tuto atmosféru vyjádřit i hudebně,dílo je i syntézou východní a západní hudby. Využil k tomu japonskou píseň Sakura sakura a moravskou Ej lásko lásko (obě vyjadřují smutekz nenávratného toku času a z toho, že vše krásné pomíjí – ať to jsou třeba rozkvetlé sakury nebo láska), a podrobil jejich melodický materiál strukturálním variacím, přičemž využil i společné znaky. Melodie jsou zrcadleny, modálně deformovány, harmonizovány, interpolovány, kombinovány, jejich vlastnosti jsou vzájemně kříženy, je měněn rytmus i metrum, melodika je atomizována na různé dlouhé markovské řetězce aj. Tok času je symbolizován jakousi hudební mlhou tvořenou minimalistickými plochami s bohatou polyrytmikou, tento prvek se vrací několikrát. Klavír na začátku a na konci symbolizuje nadčasové vyzvánění zvonů. Celá skladba trvá přes 20 minut, na koncertě zazní ve zkrácené variantě. Forró ji zkomponoval v nemocnici.
Turné Japan-Czech Spring Tour 2010 bude probíhat na těchto místech:
25. 5. Brno – Bílý dům
26. 5. Telč – sál ZUŠ
27. 5. Horšovský Týn – zámek
28. 5. Jirkov – sál ZUŠ
(Oficiální tisková zpráva)