Wabi Daněk: A život běží dál (recenze CD)

26. ledna 2010 Recenze, Country Autor: Milan Tesař

Nejčastěji hraným interpretem na Proglasu v roce 2009 byl Wabi Daněk. Nové písně sice nepředstavil, ale nahrál už druhé album skladeb trampského autora Miroslava „Skunka“ Jaroše. Kapela v čele s Lubošem Malinou Daňka nejen doprovodila, ale zároveň ukázala, že i v tak neoriginálním žánru, jakým je česká country, mohou vznikat kvalitní nahrávky. Přečtěte si naši recenzi a připište pod článek svůj názor. * Myslíte si, že je Wabi Daněk v tvůrčí krizi? A záleží vůbec na tom, když dokáže nadchnout i „pouze“ jako interpret?

CD Wabi DaněkWabi Daněk, autor „trampského hitu století“, Rosy na kolejích, se zřejmě ocitl v tvůrčí krizi. Své poslední autorské album nahrál před více než deseti lety (Valašský drtivý styl, 1999) a nyní přichází na trh už s druhou kolekcí skladeb Miroslava „Skunka“ Jaroše, trampského autora žijícího v Německu, jehož Montgomery (na tradiční melodii) nebo Guántanamo známe snad všichni. Jarošovy texty na pomezí trampské romantiky, lásky a chlapských příběhů, které zdařile balancují na hraně kýče, příjemně ladí s Daňkovým zralým vokálem. Přidáme-li vkusný hudební doprovod, výsledkem je kolekce vkusné muziky, ve svém žánru jedna z nejlepších.

Onen vkusný doprovod obstaral – stejně jako na obdobně koncipovaném albu Nech svět, ať se točí dál (2002) – Luboš Malina se svou kapelou. Nejen Malinovo banjo (a kytara), ale také dobro Luboše Novotného, kontrabas Petra Surého či bicí Davida Landštofa jsou zárukou kvality. V roli hostů se na albu navíc objevují osobnosti jako Robert Křesťan, Ondřej Konrád (harmonika), Radek Pobořil (akordeon), mladá jazzová naděje Miroslav Hloucal (trubka) nebo pěvecké trio z AG Fleku Viktorin–Táborská–Markytán. Vzhledem k tomu, že kvalita českých countryových desek většinou padá se syntetickými doprovody, případně s neumětelstvím hráčů na živé nástroje, v tomto případě může posluchač čekat kvalitu po pouhém přečtení bookletu. A nejen kvalitu, ale i nevšední aranže. Vždyť nástroje jako trubka, klarinet nebo pozoun neslyšíme na deskách tohoto žánru každý den.

Album se skládá jednak ze Skunkových autorských písní (už zmíněné Guantánamo, Michelle, Samota tíží, titulní Život běží dál) a dále z tradičních či převzatých melodií, ke kterým Jaroš napsal české texty (Co z lásky máš – Gordon Lightfoot, Lady Yesterday – Kinky Friedman, První vlak na jih – Johnny Horton). Výjimkou z tohoto dvojpravidla je nadbytečná instrumentální skladba LadyJam, jejímž cílem je zřejmě ukázat hráčské dovednosti pánů Formánka, Landštofa, Maliny, Novotného, Surého a Viktorina. Zbytečně, stačily by k tomu i ostatní položky alba.

Žánrově má album nejblíže ke country (a v tomto žánru u nás skutečně dlouho tak kvalitní nahrávka nevznikla), avšak nechybí ani úkroky ke swingu (Rumový ráj, Loupeživej rytíř), folkrocku (Co z lásky máš) či k čistokrevné trampské písni (Guantánamo). Zatímco v rychlém Prvním vlaku na jih kapela evokuje Greenhorny, v klidnějších skladbách připomene Daňkův projev Waldemara Matušku epikou, Pavla Bobka dospělostí a především Daňka melodikou (Ostrov pokladů). V bluesových momentech (Já vím, že tě ztrácím, Samota tíží) pak kapela jako by chtěla doprovázet mistra z největších, Boba Dylana, s jehož písněmi udělala výbornou zkušenost na albu Druhé trávy Dylanovky.

K nejsilnějším momentům alba patří pomalé písně, právě ty, ve kterých se kapela zdárně blíží k hranici kýče, aniž by hrozilo, že ji překročí. Jde o titulní Život běží dál, o singlový hit Ostrov pokladů i o Daňkovu oblíbenou Lady Yesterday, kde v doprovodech excelují všechny tři hlasy z AG Fleku a jejíž text nepůsobí jednoduše a sentimentálně i díky střídavému rýmu. Příjemným protipólem romantických balad jsou humorné písně typu Loupeživého rytíře, kterým Daněk dokáže vtisknout patřičný nadhled.

Na tom, že je autor „trampského hitu století“ v umělecké krizi, sice album A život běží dál nic nezměnilo. Přesto je moc dobře, že vyšlo. Nejen díky Daňkovu pěveckému talentu a zkušenostem, ale ještě víc díky producentské práci Luboše Maliny vznikl důkaz, že i v žánru české country můžete čekat a chtít kvalitu.

Vydavatel: Universal
Žánr: country
Celkový čas: 45:59