Poetica Musica: Makarioi (recenze CD)
Po několika hudebně poetických pásmech přichází slovenská „tvořivá skupina“ Poetica Musica s prvním písňovým albem. Je monotematické, jeho základním tématem jsou novozákonní blahoslavenství.
Slovenská Poetica Musica není pouze kapela. Říká si „tvořivá skupina“ a do jejího nejpevnějšího jádra patří vedle hráčů na kytaru, baskytaru a bicí především pianistka, zpěvačka, skladatelka a textařka Zuzana Eperješiová a Martin Gnip, „koordinátor a autor námětů a textů“. Poetica Musica má na svém kontě několik komponovaných hudebně-poetických pásem (Áno za rodinu, Áno za život, Naplnená nebo rozsáhlé poémy s písněmi Modlitba Magdalény a Modlitba Ondreja). Novinka Makarioi je první čistě hudební album skupiny, avšak i v tomto případě jde o celek koncepční, monotematický.
Osou alba jsou blahoslavenství, se zdůrazněním tématu milosrdenství (ne náhodou zdobí zadní stranu obalu i logo Světových dnů mládeže v Krakově 2016). Na písních se podílelo několik autorů – vedle Zuzany Eperješiové a Martina Gnipa je to především Dominika Gurbaľová. U sólového mikrofonu a jednotlivých nástrojů se vystřídalo více než deset zpěváků a hudebníků, které v epizodní roli navíc podpořil třináctihlavý Mládežnický zbor Lipany. I tento fakt podtrhuje status Poetiky Musiky jako volného sdružení, které nemá pevný počet členů a které si do jednotlivých projektů zve přátele podle potřeby a podle charakteru díla.
Hudebně vycházejí skladby Poetiky Musiky jak z tradice slovenského popu, tak z českého a slovenského folku. Přitom k nejsilnějším momentům patří komornější, „písničkářské“ pasáže. Typickým příkladem je úvodní klavírní balada Blahoslavenstvá v sólovém podání autorky Zuzany Eperješiové nebo následující – charakterem podobná – Balada o milosrdných se sólovým zpěvem Alžbety Lörincové. Z ní jasně vyplývá, jak se hudební poetika Poetiky Musiky podřizuje slovům. Na biblickém poselství založený text ovlivňuje nejen zpěvaččinu dikci, ale i hudební doprovod. I proto jsou přirozenou součástí celku kratší nebo delší recitativy, které máme spojeny s podobnými komponovanými pásmy z 80. a raných 90. let. Zde nepůsobí nijak rušivě, jsou součástí zamýšleného konceptu. Co naopak pozornost odvádí a celku spíše neprospívá, jsou pasáže, ve kterých vystupuje do popředí rytmická popová hudba. Skladba Martina Gnipa Čisté srdce byla možná zamýšlena jako žánrová odbočka pro zpestření uprostřed alba, ale v kontextu ostatních písní působí trochu křečovitě. Naopak velmi dobrým kompromisem mezi lyrickou klavírní podobou a rytmičtější (až poprockovou) hrou je následující titulní píseň Makarioi, kterou Zuzana Eperješiová dokázala i hlasově vygradovat.
Cílem alba Makarioi nebylo nabídnout kompozice originální za každou cenu a překvapit nečekanými obraty. Jde o pásmo s jasným biblickým poselstvím a většina složek – melodie, aranže, styl zpěvu – se tomu přizpůsobuje. Přesto se skupině podařilo vytvořit celek, který je možné jak poslouchat, tak si v něm lze nalézt několik výrazných písní hodných zlidovění.
Vydáno vlastním nákladem
Rok vydání: 2015
Žánr: folkpop
Celkový čas: 44:36