Orkiestra sw. Mikolaja: Z dawna dawnego (recenze CD)

5. srpna 2009 Recenze, World music Autor: Milan Tesař

Občas je dobré připomenout výtečné a obtížně dostupné starší nahrávky. Devět let staré album polské skupiny Orkiestra św. Mikołaja jsme získali přímo od kapely na jednom z minulých ročníků Folkových prázdnin v Náměšti nad Oslavou. Máte-li chuť na polský folklór v moderním a přitom citlivém zpracování, začněte se po nahrávkách této skupiny pídit. Opravdu stojí za to. Přečtěte si naši recenzi a případně reagujte v diskusi. Měli jste možnost Orkiestra św. Mikołaja někdy slyšet?

CD Z dawna dawnegoTakhle by možná hrál Tomáš Kočko se svým Orchestrem, kdyby žil a tvořil v Polsku, napadlo mě při poslechu alba Z dawna dawnego skupiny Orkiestra św. Mikołaja. I tato kapela čerpá z folklóru, avšak při jeho interpretaci se nevyhýbá moderním vyjadřovacím prostředkům, ne zcela folklórním nástrojům a až divadelním způsobům deklamace. I to připomíná Kočka a jeho koncepční alba. Na rozdíl od většiny Tomášova repertoáru, který je autorský a lidovými kořeny se pouze inspiruje, hraje Orkiestra św. Mikołaja na tomto devět let starém CD výhradně folklórní repertoár. Písně pocházejí ze Slezska, Lublinska, Mazovska, Podkarpatska, Opolska a dalších polských oblastí.

Témata většiny skladeb jsou podobná jako v našem folklóru: otec a jeho tři dcery, dívka pasoucí pávy, milá, která se má vdávat za jiného, žena, která zabila manžela, bitva s Turky, svatební požehnání. To vše známe ze Sušila a dalších moravských sbírek a i proto se nám budou polské verze snadno poslouchat. I když totiž textu rozumíme jen částečně, stačí nám stručný anglický komentář v bookletu… a jsme doma a můžeme se soustředit na hudební zpracování.

Orkiestra św. Mikolaja na Folkových prázdninách v Náměšti nad Oslavou (2005)Orkiestra św. Mikołaja využívá bohatou škálu hudebních nástrojů: od cimbálů, houslí nebo klarinetů až po violoncello, violu, mandolínu, mandolu, ujgurskou loutnu dutar a také nejrůznější bubny včetně udu drumu. Výsledkem je barevný a dynamický zvuk, který staré melodie a příběhy posouvá do nejmodernějších poloh, aniž by jim ubral cokoli na původní naléhavosti a pravdivosti. Přidáme-li k tomu výtečný zvuk alba, je náš posluchačský zážitek prvotřídní.

Minimálně stejně důležité jako aranže nástrojů jsou vokální party. Zatímco v instrumentální složce spolu vedou dialog a často také při smyčce s dechy, podbarvené perkusemi, ve vokální vrstvě lze sledovat proplétání mužských sól s ženskými sbory, role vypravěče s přiznávkami jeho kolegů a kolegyň, a to včetně už naznačených pokusů o dramatizaci. V některých momentech volí skupina tradičnější způsob zpěvu (Trzy cery), jinde píseň transponuje do civilnější roviny (Paw).

S Orkiestra św. Mikołaja jsem se před několika lety potkal v Náměšti nad Oslavou na Folkových prázdninách. Bohužel netuším, zda tato výborná skupina bude někdy v brzké době v Česku znovu koncertovat. Nicméně pokud se chcete seznámit s moderními – a přitom citlivými – úpravami polského folklóru, vřele doporučuji nejen CD Z dawna dawnego, ale také například novější titul O miłości przy grabieniu siana (2004).

Rok vydání: 2000
Vydavatel: Agencja Artystyczna „Nicolaus“
Žánr: world music/polské lidové písně