Miro Žbirka: 22 × 2 (recenze dvojalba)

Miro Žbirka sesadil v roce 1982 Karla Gotta z první příčky soutěže Zlatý slavík. Jeho kariéru nyní mapuje reprezentativní dvojalbum 22 × 2 s téměř všemi podstatnými hity. Jaký byl Žbirka v 80. letech a jaký je dnes? Přečtěte si naši recenzi a připojte v diskusi svůj názor.
Výběrů s hity Mira Žbirky vyšlo v posledních asi 12 let několik. Nejprve to byla u Bontonu kolekce The Best Of (22 dní) s pokračováním The Best Of 2. Universal, u kterého Žbirka vydává v poslední době, připravil před pěti lety kolekci The Best Of 93–03. Opus reagoval stručným výběrem v edici Gold. A nyní opět kontruje Universal dvojalbem, které se jmenuje 22 × 2 (The Best Of) a které je opatřeno přelepkou „Poprvé všechny hity na 2CD + 2 novinky“.
Jakkoli bývá tvrzení o „všech hitech“ diskutabilní (na aktuálním výběru mi chybí například Linda nebo S tebou je kríž), jde skutečně o nejreprezentativnější kolekci hitů prvního slovenského Zlatého slavíka, která kdy vyšla. Jeden příklad za všechny: Roky jsem sháněl do našeho rozhlasového archivu výbornou zhudebněnou báseň Milana Válka Jesenná láska, kterou Žbirka zhudebnil a nazpíval v 80. letech. Až na tomto výběru se mi ji podařilo najít.
Dvojalbum je rozděleno přibližně chronologicky, ačkoli se data vzniku jednotlivých nahrávek z bookletu nedozvíme. (Mimochodem právě absenci vročení považuji za největší – a neomluvitelnou – chybu kolekce.) Posluchač tak může sledovat vývoj hudebního doprovodu, který Meky Žbirka volil ke svým hitům. Od počátku je zřejmé zajímavé balancování mezi melodickým poprockovým přístupem à la Beatles a až nadměrným využíváním kláves, pozůstatkem vkusu 80. let. První skupinu písní reprezentují svižnější hity jako Zažni, Biely kvet nebo 22 dní, druhou pomalejší Balada o poľných vtákoch nebo Atlantída. Zajímavým případem na pomezí je rychlejší elektropopová Denisa. Všechny zmíněné písně mimochodem patřily v době svého vzniku k tomu lepšímu až nejlepšímu co tehdejší československá pop music nabízela a většinou neztratily na půvabu ani dnes.
Pokud jde o texty, spolupracoval Žbirka jednak s výborným Kamilem Peterajem (Atlantída, Múr našich lások) a s dalšími autory (Jozef Urban – Len s ňou, Možno sa ti zdá), avšak textoval i sám (22 dní, Pozri). Na výběru najdeme jak texty nadprůměrné až výtečné (většina již uvedených příkladů), tak lehce podprůměrné, nikdy však průšvihové (Kúp mi knihu, Zima zima).
To vše je dávno známé a ani nový výběr hitů v tomto ohledu nic nového nepřinesl. Mnohem zajímavější je porovnat oba disky dvojalba. Ačkoli rozdělení na dvě poloviny není úplně přesné (minimálně píseň Prvá z druhého disku bych přesunul na „jedničku“), považuji ranou etapu Žbirkovy kariéry za kvalitativně mnohem zajímavější než skladby z pozdějšího období. V posledních letech se totiž zpěvák pokoušel vyrovnat s moderními trendy populární hudby (propojení elektronické hudby s popovým skladatelským přístupem – Sněhulák) nebo naopak sklouzával do nezajímavého středního proudu (Někdy stačí dát jen dech). Navíc zpěvačky, s kterým zpíval duet v posledních letech (Barbara Haščáková, Martha, Iva Frühlingová) mají hodně daleko k výrazu Mariky Gombitové z hitu V slepých uličkách. I proto nový duet s Gombitovou Nespáľme to krásne v nás patří k tomu lepšímu ze Žbirkovy novější tvorby.
Kolekce 22 × 2 skutečně nabízí důstojný průřez tvorbou zpěváka a autora, který počátkem 80. let sesadil Karla Gotta z vrcholu soutěže Zlatý slavík. Žbirkovy písně byly v té době příjemným osvěžením v zatuchlé socialistické populární hudbě a příjemným osvěžením zůstává řada z nich i dnes. Ty z 80. let víc než novější hity.
Vydavatel: Universal
Rok vydání: 2007
Žánr: pop
Celkový čas: 77:26 + 76:23