Miro Jilo: Hroch (recenze CD)

Miro Jilo: Hroch (recenze CD)
23. června 2017 Recenze, Folk Autor: Milan Tesař

Slovenský písničkář Miro Jilo věnoval své nové album nejmenším posluchačům, ale nejen jim. Přečtěte si recenzi a přitom třeba poslechněte rozhovor, který s Mirem na začátku letošního roku vedl Luděk Strašák.

Mira Šmilňáka znám dlouhá léta jako kapelníka slovenské folkové skupiny Metelica, a i když s ní už dlouho nic nevydal, například píseň Dobré ráno, pás Simon mám stále rád. V roce 2012 Miro pod pseudonymem Miro Jilo natočil a vydal první sólové album Folk Is Dad, které jsem dával za příklad nenásilné křesťanské tvorby. Slovo Bůh je na něm přítomno spíše mezi řádky, ale jako celek je toto album „duchovnější a upřímnější než mnohé písně, ve kterých figuruje slovo Ježíš v každém druhém verši“. Novinka Hroch na první album svým způsobem navazuje. Jedním z nejvýraznějších témat předchozí desky totiž bylo očekávání narození potomka. Nyní je potomstvo na světě, a tatínek folkař Miro (ano, „folk is dad“) připravil kolekci písní pro nejmenší. Ale pozor, zdaleka nejde jen o dětské písničky. Hroch je sice místy velmi infantilní, ale je to deska pro celou rodinu.

Jako svůj velký vzor v tvorbě pro děti uvádí Miro Jarka Nohavicu a jeho Tři čuníky. Je pravda, že atmosférou a zpěvností místy Nohavicovy verše a popěvky připomíná, ale naštěstí nekopíruje. A v inspiraci jde i jinam. Příkladem je nejen „meditativní blues“ Slimáčik v závěru alba, ale například také píseň Bossá zebra, v níž je citace známé skladby od Beatles možná připomínkou slavné fotografie britské skupiny na zebře, tedy na přechodu. Právě to je jeden ze záchytných bodů, díky nimž mohou album poslouchat i dospělí bez pocitů trapnosti. Ovšem takových momentů Miro přináší mnohem víc. Patří mezi ně manželská slovní hříčka Mám ťa riad (riad – slovensky nádobí) nebo zdánlivě rozjuchaná, ale ve skutečnosti vážná píseň o hyperkinetické poruše ADHD. A ještě jeden postřeh – píseň Trpezlivosť mi svou naléhavostí, dikcí, sbory i celkovou harmonií připomíná punkovou Znouzectnost.

Přitom Hroch zůstává především albem pro děti, ale ani zde nemůžeme zůstat u tohoto konstatování. Píseň Prasiatko je naprosto jednoduchý popěvek pro předškolní děti, Lady Muffinová zaujme děti trochu odrostlejší se základy angličtiny a Električka č. 5 už vyžaduje nejen základní ze světa sportu (zmínka o cyklistovi Petru Saganovi) a pokud možno i pozitivní vztah k hiphopu. Mně osobně se líbí dvě hříčky s vrstvením obrazů a asociací: Zaľúbil sa rohlík do strúhanky s velmi vtipnými nápady („zaľúbil sa mačo do mačety“; „zaľúbila sa palec do palice“) a Z Bardejova do Košíc, milá dětská písnička, která má šanci stát se hitem.

Hudebně je Hroch čistě folková deska – s akustickými kytarami,  perkusemi a v některých písních s flétnou, violoncellem, houslemi nebo klavírem. Hlavní je zpěv – srozumitelný a sdělný. Není třeba být progresivní za každou cenu. Ty písničky v sobě mají dost nápadů, že snesou i jednoduché aranže. Obsah zde vítězí nad formou a je to tak správně.

Vydavatel: Miroslav Šmilňák
Žánr: folk pro děti
Celkový čas: 35:19