Inspektor Kluzó: Dáma & pes (recenze alba)

1. května 2019 Recenze, Folk Autor: Milan Tesař

Inspektor Kluzó je kapela, v jejímž čele stojí tři výrazné osobnosti, které se pohybují v prostředí divadla a hudby: herec a kytarista Tomáš Matonohha, skladatel a hráč na klávesové nástroje Zdeněk Král a zpěvačka a herečka Vendula Příhodová. Rozhovor s kapelou u nás ve studiu vedla Anežka Jakubcová (poslechněte si z archivu), nyní vám přinášíme recenzi alba.

Pianista a skladatel Zdeněk Král je mužem mnoha hudebních projektů – v různých uskupeních nebo sólových aktivitách měl blízko k soudobé vážné hudbě, bluegrassu, hudbě elektronické i šansonu. I když se protagonisté alba Dáma & pes rozhodli na obalu před název kapely Inspektor Kluzó předsadit jméno herce (a v tomto případě kytaristy a skladatele Tomáše Matonohy), Král měl být na obalu uveden také. Autorsky se totiž oba pánové dělí o písně zhruba půl na půl a Zdeňkovy klávesy jsou – vedle zpěvu Venduly Příhodové – dominantním nástrojem alba. Klávesy zaujmou v instrumentálním Letu duše na Venuši, ve folkpopové písni Stejně, v odlehčeném šansonu Už vás pane znám i – v tomto případě jako akustické piano – ve skočné Ženě z kůru.

Inspektor Kluzó se žánrově pohybuje mezi melodickým popem, městským folkem a samozřejmě šansonem. Hudební orientaci na Francii – ovšem nijak zvlášť násilnou – podtrhává frankofilní zaměření některých textů, ať už je to (česky zpívaný) L’oiseau, nebo Město s obligátními pařížskými reáliemi Moulin Rouge a Montmartru. Dáma & pes však není konceptuální monotematické album. Autor většiny textů Tomáš Novotný umí napsat smysluplné krátké písňové příběhy pro ženský hlas, ve kterých se náznaky děje doplňují s lyrickými prvky – Už vás pane znám, Dík za tvou náruč nebo tématem originální Žena z kůru. Některé texty ostatních autorů do celku zapadají skvěle (Chodit včas), jiné spíše vybočují (Šantán).

Zpěvačka (a herečka) Vendula Příhodová dobře intonuje a především artikuluje, její hlas je milý a důvěryhodný, ale o něco lépe obstojí v klidnějších polohách než v pokusech o dravost. Pestrost alba dokládají nejen změny tempa a dynamiky, ale také střídání básnické formy – od zcela pravidelných hravých textů, jako je titulní Dáma & pes, po volnější, chtělo by se říct výpravné, skladby jako Město.

Tomáš Matonoha zaujme především jako skladatel. Po boku zkušenějšího a v dobrém slova smyslu vypsaného Zdeňka Krále se neztrácí a jeho melodie jako Voda nebo rozjímavá závěrečná V dálkách zpěvačce Vendule velmi sluší. Právě díky ladění textů a dominantní roli zpěvačky je Dáma & pes především ženská deska. V tomto kontextu vyznívá zdůraznění osoby otce zakladatele lehce nepatřičné, jakkoli je Tomáš Matonoha nejznámější personou z kapely. Bylo by spravedlivější prezentovat kapelu „pouze“ jako kapelu, případně vyzdvihnout oba autory nebo ještě lépe zpěvačku. Přes autorský vklad Zdeňka K. a Tomáše M. a barevnost hudebního doprovodu je to vlastně album, které kolegové z kapely napsali pro ni.

Vydavatel: Možnosti Zdeněk Král
Žánr: folk/šanson
Celkový čas: 47:28