GoldbenD: Stopy v písku (recenze CD)

Adorace, chvály, společenství. Tak zní motto křesťanské skupiny GoldbenD, která vznikla jako doprovodné těleso diecézního setkání mládeže Ostravsko-opavské diecéze. Nyní, po šesti letech existence, vydala své první album s názvem Stopy v písku.
Dvakrát jsem se v minulosti na nahrávkách v našem archivu setkal se jménem Michaely Valchářové. Poprvé v souvislosti se skupinou Paprsky – na albu Okamžik (2006) zpívá píseň Vše za okamžik. A dále v roce 2009, kdy natočila jeden z mála profesionálně vyprodukovaných CD singlů v dějinách české křesťanské hudby – píseň Ty jsi jediný Bůh v sedmi verzích včetně tanečních remixů. V téže době se Michaela, která tehdy studovala sbormistrovství a hudební výchovu, postavila do čela nové skupiny, jejímž prvním úkolem bylo doprovázet setkání mládeže Ostravsko-opavské diecéze. Po skončení akce se tento GoldbenD nerozpadl, pouze výrazně obměnil svou členskou základu a hraje dodnes. Z Michaely Valchářové se mezitím stala Michaela Osmančíková a sbormistrovství nedávno předala Jiřímu Valchářovi, který také vystudoval vedení sboru a hudební výchovu. V čele skupiny, kterou jinak tvoří nadšení amatéři, tak od počátku stojí profesionálové. Po řadě samostatných koncertů, festivalových vystoupení nebo hraní na svatbách a setkáních mládeže se nyní GoldbenD představuje prvním samostatným albem. Z nahrávky, jejíž stopáž sotva překračuje 25 minut, je znát, že se kapela snažila nabídnout reprezentativní výběr ze svého repertoáru a nezahltit posluchače spoustou odbytého materiálu.
CD „bylo nahráno a smícháno vlastními silami“, píše kapela na obalu alba a člověk vlastně neví, jestli to jen konstatuje, chlubí se nebo se omlouvá. Spolupráce se zkušeným mistrem zvuku nebo ještě lépe producentem by nahrávce prospěla. Zpěv se totiž v některých momentech utápí v hudbě (sóla v Ty jsi jediný, zatímco sbory v téže písně jsou výborné) a v energičtějších pasážích přestává být nahrávka přehledná (Eliášova píseň). Zkušený producent by sólistům také poradil s frázováním – viz například výraz „lhostej-nosti“ v písni Pravda Tvá.
Na druhou stranu je zřejmé, že tým Jiří Valchář (dirigent) a Lukáš a Michaela Osmančíkovi (aranžéři) své práci rozumí. Aranže se sice drží v rámci žánru, nešokují, ale několikrát příjemně překvapí (např. střídání sól a sborů a role kláves a perkusí v Ty jsi jediný). Texty původních písní jsou sice místy velmi popisné a očekávatelné (Zlatá hymna), nicméně v žánru chvalozpěvů je velmi těžké přijít s originálním textařským nápadem. A zde opět platí, že i když písně nepřekvapí ničím novým, svou funkci plní výtečně a – až na zmíněné drobnosti s frázováním – ostudu nedělají. Velký bod pak GoldbenD získává za autorskou tvorbu jako takovou a jedno menší plus speciálně za výraznou píseň O lásce. Kdyby se ji podařilo nahrát tak, aby lépe vynikly všechny dynamické změny a aranžérské finesy (včetně funkčně užité basy), byl by to skutečný hit.
Vydáno vlastním nákladem
Rok vydání: 2016
Žánr: poprock / křesťanské písně
Celkový čas: 26:25