Dareband: Čarovná zelina (recenze)

Dareband: Čarovná zelina (recenze)
24. srpna 2011 Recenze, World music, Folk Autor: Milan Tesař

Vsetínská skupina Dareband natočila od roku 2008 už třetí album. Tentokrát jde o tematické pásmo písní inspirovaných nejen zbojnickými legendami, ale především konkrétními historickými událostmi ze 17. a 18. století. Přečtěte si naši recenzi a případně přispějte do diskuse svým názorem.

Dareband: Čarovná zelinaMezi 24 tracky na třetím albu vsetínského Darebandu by se určitě našlo několik hitů. Kapela však tentokrát posluchačům nepředkládá jednotlivé písně, které by měly zaujmout izolovaně, ale ucelené pásmo, jehož cílem není jen pobavit a potěšit, ale také poučit. A to je podle mne moc dobře.

Když Dareband v roce 2008 vydal své první CD Ogaři pálijá, působilo to na folkové scéně jako zjevení (tedy viděno od Brna, protože například „až do Prahy“ sláva těchto Valachů bohužel ještě nepronikla). Autorský repertoár Jiřího „Dareby“ Václavíka jako by byl pokračováním dlouholetého snažení anonymních autorů valašských lidových písní. Je to „pseudofolklór“ autentičtější než vše, co dělá Fleret nebo Ciment, tedy výborné rockové kapely, které se lidovou hudbou jen volně inspirují. Přitom Dareband hraje v neautentickém obsazení s akordeonem jako nejvýraznějším nástrojem. Nářeční texty kombinují humor, valašské reálie i sociální tematiku, členové skupiny (především pak členka Kateřina Minarčíková) mají jasné a zpěvné hlasy a hra na tradiční valašskou zpěvnost zní z jejich hrdel víc než přirozeně. Ovšem když Dareband o rok později po 15 písních z prvního alba vydal dvojku Valaši sú chlapi pevní s dalšími devatenácti skladbami, začala se jednotlivá témata nutně opakovat, obehrané postupy se oposlouchaly, hlasy zevšedněly. Druhé album nebylo vůbec špatné, ale ve srovnání s prvním na něm nedošlo k žádnému posunu. Vypovídalo jen o tom, že Dareba má v šuplíku písní víc než dost a že vitální kapela má chuť nahrávat další a další materiál. Bylo proto prakticky nutné, aby napotřetí přišel Dareband s nějakou změnou.

Touto změnou naštěstí není posun v nástrojovém obsazení (například přibráním elektrické kytary a bicích by se začal rodit jen druhý Fleret). Změna přišla s koncepcí alba. Jsem sice přesvědčený, že uceleným pásmům dávno odzvonilo a že od zásadních projektů Pink Floyd, respektive Učedníků (mám-li uvést dva žánrově velmi rozdílné příklady) v tomto směru nic moc zajímavého vzniknout nemůže. Třetí album Darebandu je však jednou z výjimek potvrzujících pravidlo. Album vypráví příběh valašského lidu od především v 17. a 18. století s drobnými přesahy do století 19. Vše se točí kolem zbojníků, tureckých nájezdů, patentů Marie Terezie, selských povstání a dalších reálných událostí, které si Dareba coby autor musel poctivě nastudovat. Současně však v písních nechybí ani tematika milostná, valašské furiantství, obecné otázky života a smrti a dostane se samozřejmě i na typický valašský humor včetně humoru alkoholického (Zbojník Vašek). Vše se samozřejmě odehrává na Valašsku, kde žijí ti správní – a bohužel utiskovaní – lidé, nad kterými vládnou až příliš konkrétní „páni“. Jakmile se děj písní z valašských kopců vzdálí, znamená to katastrofu („na Špilberku končá boje / za valašské práva“).

Celý „příběh“ začíná recitativem, který nás má uvést do děje. Naštěstí je to jedno z mála míst, kdy nacvičená recitace brzdí jinak skvěle šlapající kapelu (další dlouhou recitaci, Přísahu, lze při opakovaném přehrávání přeskočit). Většinu vysvětlujících a doplňujících pasáží kapela uvádí pouze v bookletu. Zájemce si tedy může přečíst to, co se do písní nedostalo, aniž by jej to rušilo při samotném poslechu. Kapela tím zároveň dokazuje, že CD jako fyzický artefakt s kvalitním obalem má smysl. Booklet chválím nejen pro toto písemné uvedení písní do kontextu (včetně letopočtů, které se vážou k popisovaným událostem), ale také pro vkusnou a přitom nepřekombinovanou grafickou úpravu. Album Čarovná zelina se tím pádem nejen dobře poslouchá, ale je zajímavé i pro oči.  

Vedlejší pak je, že samotný Dareba má méně zpěvný hlas než kolegové a kolegyně v kapele nebo že se to v písních opět hemží obrácenými přízvuky. To, co jinde hodnotím jako zločin proti češtině, má u písní evokujících folklór smysl a dělá to hudbu Darebandu ještě autentičtější. Ty písničky (často mimochodem v rytmu valčíku) jsou vlastně úplně obyčejné a třeba s hudebním eklekticismem a hledačstvím Tomáše Kočka se nedají srovnávat. Jsou však milé a i jako ucelený projekt drží pohromadě. Chválím a jsem zvědavý, čím nás Dareband překvapí napočtvrté.

Rok vydání: 2011
Vydavatel: Dareband
Žánr: folk/world music
Celkový čas: 60:15

NyníHudební siesta
Skladba: Koncert pro flétnu D dur,  Il gardelino RV 90 - Largo; Autor: Vivaldi Antonio; Sóla: Drahos Béla  - flétna
13:00Zprávy ČRo Plus
13:05Odpolední proud
14:00Hudební kompas
14:30Odpolední proud
15:00Zprávy ČRo Plus
15:05Odpolední proud

Hudební výlet do Pobaltí

JUUK_MulkaStabule_obalCDVydejte se s námi za hudbou Litvy, Lotyšska a Estonska.

Regiony

Regiony

Hudební výlet do Francie

kiledjian_the-otium-mixtapeZveme vás na hudební výlet do Francie.

Tri Nguyen – sólo pro dva nástroje

nguyen-tri_duos-aloneVietnamský hudebník Tri Nguyen natočil album pro dva sólové nástroje.

Anketa Album roku 2023 – druhá desítka

krajina-ro_mlhoviny_obalCDPodívejte se na první výsledky ankety Album roku 2023.

Témata Jak se vám líbí

Hansen_studio_2024Podívejte se, co pro vás chystáme v pořadu Jak se vám líbí.

Partneři

Harmonie_logo_velke_web

Darujte Proglas!